• Dr Mupp

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag saknar den tiden då man kunde köpa en begagnad reima på tradera för 1-300 kr. Numera kostar vinterkläder en förmögenhet. 

Årets kläder.

Son 8 år
    Vinterbyxor  - 1400 kr
    Vinterjacka - 600 kr 
    Vinterskor - 800 kr
    Vintervantar - 2x300 kr

Dotter 9 år
    Vinterbyxor - 850
    Vinterjacka - 600 kr
    Vinterskor - 800 kr
    Vintervantar 300 kr

Son 5 år
    Vinterskor 800 kr
    Vintervantar 2x300 kr

Son 2 år
    Vinterskor 600 kr
    Vintervantar 300 kr

Totalt: 8250 kr. Och då får vi räkna med att äldsta sonen troligvis kommer behöva ett par skor och säkert byxor och fler vantar innan säsongen är slut. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Simbelmynë skrev 2012-09-08 17:40:35 följande:
    Shit pommes frites?! Är det så inför varje vinter? Vantar för 300 kr (!) Skor för 800 (!) Har du letat upp de dyraste plaggen? Missförstå mig inte nu, bara undrar Cool
    Vill man ha vattentätt så kostar det. Och ja det är varje vinter. Jag har testat billigare varianter och det har slutat med dygnsura barn. 

Efter äldsta grabben finns inget att ärva, han sliter sönder allt. Målet är bara att han inte ska hinna slita ut allt innan säsongen är slut. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-09-08 20:27:54 följande:
    Precis som med allt annat här i livet så behöver inte dyrt alltid vara det bästa.

Våga prova andra märken också.

Jag har en äkta vild 4-åring och jag är glad om hans vanliga joggingbyxor och swettiströja håller mer än några veckor.

jag köper overaller på vanliga klädkedjor och second han, nu senast hittade jag en overall i äkta bävernylon med gummiförstärkta knän och byxbak. Har hittills hållit i två vintrar....  150 spänn begagnat. Märket bortklippt så jag vet inte alls vad det är för märke.

Förra året köpte svärmor en overall på ica maxi som också höll måttet en hel säsong, tyvärr växte han ur den.

Skor där köper jag 3-par o betala för två på skopunkten, eurosko och liknande kedjor. Vet jag att en modell och särskilt märke funkar så kan jag även köpa via nätet och få ner priset ytterligare.

Jag bor i norrland och här är det verkligen vinter, och man behöver inte ödsla så himla mycket pengar på dyra ytterkläder om barnen är ordentligt klädda undertill.  Jag blir faktiskt lite chockad över alla föräldrar som skickar sina flickor till dagis iklädda ett par tunna leggings och klänning under overallen i smällkalla vintern.  klart ungarna fryser även om dom har reimaoveraller. 
    Det är enklare att klä för norrlandsväder än sörmlandsväder. I Norrland är vintern för det mesta kall men torr. I Sörmland varierar vädret och oftast är det kallt och vått. I norrland fungerar bävernylon, det skulle tex aldrig fungera i sörmland, ungarna skulle bli dygnsura in på bara skinnet eftersom det inte är vattentätt.
  • Dr Mupp
    Indianica skrev 2012-09-08 22:18:02 följande:
    Angående testers tillförlitlighet är det en annan viktig sak med dem och det är att dyrare plagg ofta har mer genomtänkt design (vilket sällan testas), vilket kan vara avgörande för hur plagget sedan fungerar på ett barn i verkligheten! Ett exempel är en testvinnare för några år sedan som vissa förskollärare trots "testvinneriet" upplevde vara en otroligt dålig overall eftersom dragkedjan den var så svår att dra upp så långt som behövdes, vilket innebar att det kom in kyla i overallen och att barnen frös. Annan "defekt design" kan vara för bylsiga ärmar som inga vantar kan dras upp över eller för tajta ärmar och allt sådant kan faktiskt sabba hela plaggets funktion.
    Precis. Man lär sig med tiden vad man ska titta efter. Undvik innerbenssömmar, de slits lätt sönder. Kolla hur högt kragen går, inget barn vill ha en krage som slutar i munhöjd. Hur ser fodret ut. Ett år köpte vi troll overall. Superoverall som var varm, slitsstark och vattentät. Problemet var bara att pga den sträva ullfodret så kunde femåringen inte få på sig den utan hjälp. 

Ett annat hatobjekt är att många slutat med benresårer och istället har snölås. Det betyder att är byxan nån cm för lång så kommer den slitas sönder längst ner.

När det kommer till overaller så är reima min favorit. Framförallt ballongmodellen. Visst ful som stryk och barnen ser ut som förvuxna bebisar, men den är varm, smidig, vattentät. Bra passform, inga innerbenssömmar, bra fotresårer osv osv, 
  • Dr Mupp
    JECJ skrev 2012-09-09 08:15:48 följande:

Ni kanske ska leta upp den tråden som den barnsugna tonåringen skapade. Där skrev flera tonårstjejer om hur man kunde hitta overaller för 30 kr styck osv. Jag tror att dom kom fram till att en uppsättning vinterkläder inte kunde kosta mer än 150 kr ;)

Just så tänkte mina föräldrar. Jag förfrös tårna som barn. 
  • Dr Mupp
    sagoskog skrev 2012-09-09 09:25:22 följande:
    Jag med:-/ Tog många år innan jag kom på att man faktiskt inte behövde frysa halvt i hjäl varje gång man stack ut nosen utanför ytterdörren under vinterhalvåret.
    samma här, vad underbart det var när man upptäckte de bra vinterkläderna. Därför är jag så noga med mina barns kläder.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-09-09 13:24:20 följande:
    Det är inte priset på skorna som avgör att dom är bra, eller att kvaliten är bra.

Ser man på skorna att de är vattentäta nertil, dvs gummerade. Med en lös filtinnertoffel  så klarar man sig.

Sen lyfter man ur toffeln under natten.
    Man kan även köpa lös ullsula.

Och att använda tunnstrumpa, plus ullsocka.

Dessa skor kostar inte mer än 2-300 kr och klarar både kyla och slask.

Men det minus som ni kanske tycker är att de saknar MÄRKE...Flört

Är det slaskväder, så funkar det att sätta gallon utanpå overall/flisdräkt .
    Gumerade stövlar är för täta för mina fötter, då blir fötterna våta av svett istället och kalla. Det enda som fungerar för mig är ullfodrade goretexkängor.
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift