• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Simbelmynë

Jag sparar undan pengar för att kunna köpa bra vinterkläder till dom. Sen väntar jag på att rabattkupongerna ska trilla in

och så ärver dom av varandra såklart

• bonsai

Försök handla i affärerna när dom rear ut vinterkläderna. Behöver dom underställ? Eller räcker det med bra fleece plagg? Skorna tycker jag att du ska kolla på bäst i test o sen leta begagnat eller på rea. Lägg undan några kronor i månaden resten av året o sälj det som inte användslängre och kolla på blocket o loppisar!

• Frontline

Köp inte så dyra kläder, 1000:- för en overall här köper vi 3 overaller för 1000:-
    Ett par fodrade stövlar 300:-

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mandy Lane

hej jag har inga barn själv ska jag börja med att säga,men jag är insatt ändå efterom syrran har 5st ungar...

för det första varför anser du att en overall måste kosta tusenlappen?
    vattentäta skor behöver inte alls kosta 6-700kr.

vet inte vad du anser om second hand,men jag tipsar ändå om tradera,emmaus,erikshjälpen.

andra affärer som kan ha vettig priser: ica maxi,kappahl,lindex,coop,xxl

lägger lite länkar till dig,där du kan kolla:

http://www.kappahl.se/category/estore/artiklar/barn

http://www.xxl.se/barnens-xxl/barnklader

http://www.lindex.com/se/barn/fix/

• Tramptass

Köper overall på gekås ca 300 kr/st. Kavats fodrade allvädersstövlar för 300 kr/st tycker jag fungerar större delen av vintern. Särskilt när det är mycket slask. Sewn kan man ju alltid planera i förväg och köpa när de rear ut vintersakerna inför våren. Men då gäller det att gissa bra på vilken storlek som kommer behövas

• Anonym

Ellos har just nu 50 procent på valfri vara,jag köpte overall för halva priset ca 250 kr.Köpte förra året också  på Ellos.

• Nyfiken gul

Finns ingen anledning att köpa dyra overaller när dom ändå växer ur dom efter en vinter alternativt faktiskt har sönder dom.

Där tror jag du måste tänka om.

Bra vattentäta skor behöver inte heller kosta en förmögenhet.

När barnen är lite större föredrar jag att köpa jacka och täckbyxor, (när dom nått skolåldern)  håller bättre och fungerar flera vintrar om man planerar storlekarna lite.  och det går att byta ut plaggen också utan att behöva köpa helt nytt set med jacka o byxa. 

jag kan rekommendera att kanske titta mer på tradera , blocket och såna sidor , där kan du köpa redan välkända märken (kanske dom du redan köper o känner till) . Då vet du vad du får och behöver bara betala en struntsumma.

Och jag sprider ut inköpen under hela året, jag panikhandlar aldrig när första snön faller.

På mellandagsrean köper jag upp ett lager på vantar, halsdukar, mössor och liknande, då finns det att ta av under hela året.

Passa också på att önska dig såna här saker från släkt o vänner.  Finns alltid nån faster eller mormor som uppskattar att sticka tex som kan stå till tjänst med tjocksockar, vantar , halsdukar, mössor och annat behövligt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sasso78

Har 2 barn. Minstingen ärver en del av storasyster. Annars får jag en del från min storasyster. Försöker få tag på bra vinterkläder på secondhand. Köper jag nytt blir det billiga kläder från h&m, ellos. ICA maxi brukar jag också handla ifrån. nu har de vinteroveraller för 299 kr st har jag sett.  Skor går också att få tag på rätt billigt om man köper typ från maxi, skopunkten.

• Dr Mupp

Jag saknar den tiden då man kunde köpa en begagnad reima på tradera för 1-300 kr. Numera kostar vinterkläder en förmögenhet. 

Årets kläder.

Son 8 år
    Vinterbyxor  - 1400 kr
    Vinterjacka - 600 kr 
    Vinterskor - 800 kr
    Vintervantar - 2x300 kr

Dotter 9 år
    Vinterbyxor - 850
    Vinterjacka - 600 kr
    Vinterskor - 800 kr
    Vintervantar 300 kr

Son 5 år
    Vinterskor 800 kr
    Vintervantar 2x300 kr

Son 2 år
    Vinterskor 600 kr
    Vintervantar 300 kr

Totalt: 8250 kr. Och då får vi räkna med att äldsta sonen troligvis kommer behöva ett par skor och säkert byxor och fler vantar innan säsongen är slut. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift