Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Reor/rabatter eller begagnat alt. billiga kedjor är ju alternativet om man vill komma billigt undan. Själv har jag dock oturen att ha frusna barn som dessutom är slitvargar! Köpte ett år Kapp Ahls thermobyxor till sonen och de blev utslitna efter 2-3 veckor, redan då var det hål på knäna....så det misstaget gör jag inte om, utan här är det dyrare märken som gäller. Tyvärr. Det brukar bli ungefär 3-4000 kr per barn till vinterutstyrseln. Tänkte försöka köpa lite billigare i år och en fundering är: Pax vinterskor 500 kr, Polarn oPyret vinterset ca 1500 kr (med rabatt o bonuscheck) mössa hard e sedan förra året och så vantar 200 kr + billigare extrapar för ca 100 kr. Underställ, fleece ifrån stadium 150 kr X 2.

• Indianica
    Simbelmynë skrev 2012-09-08 17:40:35 följande:
    Shit pommes frites?! Är det så inför varje vinter? Vantar för 300 kr (!) Skor för 800 (!) Har du letat upp de dyraste plaggen? Missförstå mig inte nu, bara undrar Cool
    När mina barn var yngre hade de jättefrusna händer och det kändes sjukt att köpa Hestras ullfodrade vantar för 300 kr paret, men det var absolut nödvändigt fär att hålla fingrarna varma hos mina små, vet dock inte hur det är i "Dr Mupps" fall, men jag förstår om det verkligen kan bli svindyrt, för de stora kedjorna gör verkligen inte kläder som passar frusna  barn ....inte heller aktiva barn som sliter på kläderna
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-09-08 15:57:26 följande:
    Var bor ni som behöver ullunderställ till barnen?Förvånad
    Vi bor i Norrland där det ibland blir -35 grader på vintern...men jag tycker också att man kommer väldigt långt med fleecelångkalsonger och fleecetröja. Vi använder också många av kläderna såsom ullunderställ i fjällen på vinter och sommar eftersom de väger lite och tar lite plats. Särskilt upphybrid är oxå väldigt snabbtorkande, vilket är bra om man bor i tält
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-09-08 19:24:16 följande:
    Jag har alltid köpt ytterkläder av märkena Molo, Isbjörn, Reima, Gneis och Pop och skor av märkena Ecco och Viking. Mössor har varierat och vantar har vi mycket Hestra...har jag gått på myten om att dyrare är bättre? Är de billigare märkena lika bra?
    Det beror på var du bor skulle jag vilja säga. Men jag har förstått att söderöver kan vätan vintertid förorsaka lika stora bekymmer som kylan gör Norröver och duyrare märken är generellt bättre på att hålla vätan borta än de dito billiga. Man får prova sig fram. För en det verkar billigt fungera utmärkt...och det beror väl delvis på vad man har för barn. Min son är inte så frusen och före han blev en slitvarg hade han en overall ifrån ICA Maxi för typ 300 kronor i två års tid....det var en toppenoverall som kändes som Reima i tyg och modell Men en gång köpte jag HMs vinterhandskar och det blev katastrof, barnen fick så frusna fingrar att de grät  

Jag tycker det är bättre att satsa på dyrare ytterplagg och billiga/secondhand inomhuskläder. Utekläderna är ändå barnen väldigt beroende av eftersom de är utomhus så pass mkt på förskolan att det blir en katastrof om de är dåliga och barnen fryser och är blöta utomhus. Något jag gör årligen är att sälja av fjolårets ytterplagg på Tradera och på så vis får jag en slant att investera i nya kläder, det känns bra
  • Indianica
    gbgumman skrev 2012-09-08 21:22:43 följande:
    Menar att självklart är det dyrt att köpa vinterkläder till fyra barn. Förvånad över att ts tycker det är konstigt. Tonen är att hon verkar förvånad över det.
    Jag håller delvis med dig. Om man har en "normal" medelinkomst och fyra så tvingas man ofta att sänka kraven på kläderna. Har själv en kompis som med fjärde barnet helt enkelt tvingade börja köpa billigare märken än Reima som hon alltid haft, helt enkelt för att det blir för mkt med 1500 per overall till fyra barn och med dubbel uppsättnings Hestravantar a´la 300 kr paret till samtliga. Det hon gjorde var att hon "punktmarkerade", dvs det barn som hade mest frusna händer fick Hestravantar och resten billigare vantar och det barn som hade mest frusna fötter fick dyra skor osv.

Huvudsaken är ju att det inte blir riktigt "tragiskt" på klädfronten som det faktiskt i vissa fall blir. Vi bodde i en by där barnen i en familj nog ärvde varandra eller fick secondhand som var mindre bra och de hade stora hål i både overaller, tunna slitna vantar och håliga skor och jag led verkligen när jag såg hur de frös Men nu tror jag inte alls TS liger i riskzonen för att låta det gå så långt för att spara in pengar på vinterplaggen, så det är rätt irrelevent
  • Indianica
    Moonis skrev 2012-09-08 21:34:05 följande:
    Nyaste testet av overaller. Hm overall ligger inte långt efter när det kommer till vattentäthet och andas till och med bättre än Reima. Annars ligger Kappahl Kaks bra också för mindre peng.

www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37638....
    Tycker dessa tester är svåra. Kolla t ex på slitstyrkan, Kappa Ahl ligger på 1600 och Reima på drygt 10 000! Har man väldigt rörliga barn så klarar inte de billiga kedjorna det slitage som sker och då blir ju kläderna värdelösa eftersom kyla och väta läcker in i hål.
  • Indianica
    Moonis skrev 2012-09-08 21:52:48 följande:
    Man får ju kolla närmare på testet för om ens barn inte är någon som sliter hårt så passar kanske ett av de andra  märkena bättre. För slitagetålighet va det enda Reima fick överlägset högst på men i det andra va den medelmåttig. Både i rivstyrka och andning ligger dom andra rätt bra över.
    Mina barn sliter inte jätte mycket på sina så Kappahl eller HM hade nog passat bra för oss som också ligger på bra pris. 
    Jag håller delvis med dig. Det viktiga är att man just ser till behoven och det handlar ju delvis till barnets beteende och var man bor. Jag bor ju själv i Norrland är rätt frusen av mig och att köpa en jacka till mig själv för 500 kr på Kapp Ahl  eller H&M existerar inte i min idévärld (gjorde dock det som student), så varför skulle jag då tvinga på mina barn ytterplagg ifrån Kapp Ahl som jag vet vintertid inte håller måttet, utan som innebär att man fryser eller måste bylsa på sig massor under jackan?  Det är om man bor kallt milsvid skillnad på en Peakjacka eller Fjällräven och en Kapp Ahljacka och jag utgår ifrån att det knappast är mindre skillnad vad gäller barnytterplagg, de dyrare plaggen är helt enkelt oftast bättre om man är ute mycket och bor på ett ställe där det är "extremväder" (väldigt kallt, väldigt blött etc).
  • Indianica

Angående testers tillförlitlighet är det en annan viktig sak med dem och det är att dyrare plagg ofta har mer genomtänkt design (vilket sällan testas), vilket kan vara avgörande för hur plagget sedan fungerar på ett barn i verkligheten! Ett exempel är en testvinnare för några år sedan som vissa förskollärare trots "testvinneriet" upplevde vara en otroligt dålig overall eftersom dragkedjan den var så svår att dra upp så långt som behövdes, vilket innebar att det kom in kyla i overallen och att barnen frös. Annan "defekt design" kan vara för bylsiga ärmar som inga vantar kan dras upp över eller för tajta ärmar och allt sådant kan faktiskt sabba hela plaggets funktion.

• Indianica
    Rocket Mania skrev 2012-09-08 23:14:22 följande:
    Mitt bästa tips är att hålla koll på Blocket och gå på små lokala barnbutiker som säljer begagnat. Man kan nog hitta saker till ok priser på Tradera också men jag upplever att det ibland drar iväg mer där. På Blocket vill folk mest bara bli av med sakerna.

Vi köper underställ i ull och/eller funktionsmaterial. Sedan en ordentlig fleece (jacka eller jacka + byxa) och overall eller jacka och byxa från exempelvis Molo. 

Jag föredrar ordentliga märken framför billigt från de stora kedjorna. Barnen är ute såpass mycket att det för deras välmående är helt nödvändigt med ordentliga saker. Vi tjänar på det i längden med tanke på att vi slipper vabba och så säljer vi av allt som blivit för litet

Som jag skrivit i en annan tråd förstår jag mig inte på föräldrar som köper dyra, fina vinterkläder till sig själva och sedan billigt skräp till barnen "för dom växer ju så snabbt". Sedan gnäller dom över att det är skitkvalitet eller att ungarna är blöta och kalla.  
    Jag håller helt med dig om att en vettig filosofi är att barnen ska ha samma typ av/märke på ytterplagg som man själv föredrar. Att barnen växer ur sina kläder snabbt är inte ett vettigt argument till att ge dem kläder av sämre kvalitet, eftersom ytterplaggen blir som en sorts "arbetskläder" för dem pga alla utevistelser som förskola och skola innebär och att ha dåliga kläder utomhus är inte rimligt för barn som utsätts för hårt väder och vind.
  • Indianica
    vixtoria skrev 2012-09-09 17:50:10 följande:

Läser att många är nöjda med Didrikssons, kan jag ha haft bara otur där att två overaller gick sönder i sömmarna på benen? Tyget frasade sönder, nästan som att det sprack på flera ställen efter någon/några månaders användning... efter det vill man ju ogärna lägga pengar på samma märke igen liksom.
    Lindex overaller däremot har hållit jättebra alla gånger vi köpt dem och dessutom behållit vattentätheten och hållt värmen bra inte bara för första barnet utan även för syskon som fått ärva plagget.

Didriksson verkar ha ovanligt många "mådagsexemplar" i sin produktion....Jag har haft både tur och otur med Didrikssons, men efter den värsta oturen slutade jag köpa det. Tyger är som du skriver väldigt frasigt och vissa plagg blir för fasiken helt söndertrasade efter kort tid och det är inte snyggt eller bra med tygslamsor och trådar som hänger på overall/jacka/byxor. Tycker även det där hårda och frasiga är direkt omysigt på kläder, hellre då t.ex. Reimas släta, blanka och lite elastiska tyger.

Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift