Vinterkläder till barnen, en stor utgift
Jag köpte didrikssons för 500 kr stycket förra våren.
Vi hade Didrikssons Kilimanjaro förra vintern och var nöjda med den, den höll hela säsongen och höll vätan ifrån bra, barnet var behagligt varmt. Så jag höll utkik efter reor och hade tur nog att hitta samma på rean.
Vinterskor köper jag Kavat, för jag vill inte förgifta mina barn med bromämnen från goretex, de lämnar aldrig kroppen. Kavat är helt giftfria och det är rejäla skor som håller för slitage och som håller varmt! Vinterskor defender och extreme för 500 kr st med 200 kr rabatt på varje par och höstskor Nävran för 350 kr stycket. Om jag hade haft ont om pengar så hade jag köpt billigare höstskor, men vinterskor prioriterar jag. Höstskorna var på 50% rabatt+frakt och de är vattentäta och andas, vilket är skönt på hösten. De är köpta 1,5 cm för stora som rekommenderat och kommer förmodligen vara lagom även som vårskor. Gummistövlar har jag köpt på loggis och Willys.
Mina barn ärver inte skor av varandra men det är mycket på grund av att de inte har samma skostorlekar i samma säsonger. Jag vill ha växtmån i skorna till barnen, så att de inte plötsligt går med för trånga skor och får problem med fötterna som vuxna.
Vantar köpte jag på "köp två betala för ett par" förra senvintern och då köpte jag sealskinz som ska vara vattentäta och andas: 172 kr paret och de är finafortfarande. Det var en slaskvinter här förra året. Om det blir kyligare i år så kanske andra vantar hade varit bättre.
Ullunderställ har jag köpt på reor i våras, halva priset på pop och på nätbutiker. Ett av mina barn tycker att all ull kliar, förutom polarns ullunderställ, därför vaktar jag pops underställsrea till honom.
Skalkläder köps på rea på våren och de kan alltid ärvas så det köper jag bara till ett barn. Oftast polarns, men har också köpt isbjörn på rea.
Jag tycker att det är roligt att hitta bra ytterkläder till billigare pris. Men det är klart att det blir mycket pengar ändå.