• Border

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Samtidigt som årets vinterkläder åker fram i butikerna där jag bor, åker också det som finna kvar från förra året fram. Jag fyndade en Didrikssons Jacka och termobrallor för 500 spänn. Förra året kostade detta set 1700 spänn. 

• Border
    Sarah84 skrev 2012-09-09 11:34:58 följande:
    Överlag får man de man betalar för. MEN det finns faktiskt billiga bra kläder också.
    Tex så Kappahls overaller har fått mycket bra betyg & säljs för nästan hälften av vad tex pop overall gör. Har själv inte testat, men hört flera som varit mycket nöjda.

Nja. En hyfsad overall på Kappahl kostar 75o spänn här och en ny Didrikssons kostar ungefär 800 - 1200 här. 
    Dessutom har jag upptäckt stora brister med Kappahl Proxtec. Jag har jobbat på förskola och barnen som använt Proxtec blir kalla om det är minusgrader och blöta genom kläderna om det är lite blöt snö. 
  • Border
    Border skrev 2012-09-09 12:31:55 följande:
    Nja. En hyfsad overall på Kappahl kostar 75o spänn här och en ny Didrikssons kostar ungefär 800 - 1200 här. 
    Dessutom har jag upptäckt stora brister med Kappahl Proxtec. Jag har jobbat på förskola och barnen som använt Proxtec blir kalla om det är minusgrader och blöta genom kläderna om det är lite blöt snö. 
    750 alltså
  • Border

För min del är bra vinterkläder till sonen en investering. 
    Om jag går och köper en billig overall på Maxi kommer den varken hålla kyla eller väta borta.
    Min son kan ha sina vinterkläder hela vintern oavsett om det är blask eller 20 minusgrader. Skorna kostar runt 800 spänn, men då behöver han aldrig frysa som han gör om jag köper ett par skor på Skopunkten för runt 300 spänn. Dessutom är de dyra skorna 100% vattentäta och tål massvis med minusgrader 

• Border
    Moonis skrev 2012-09-09 12:53:33 följande:
    Fyndade precis en ny Hummel täckjacka med lappar kvar på tradera för 310:- till sambon Glad
  • Border
    plastkotte skrev 2012-09-09 17:58:53 följande:
    Ni som handlar märkeskläder på rea, vart brukar ni hitta dessa reor? Online eller i butik? Skriv gärna vilka affärer både butik och online
    I butik där jag bor (Skövde) tar butiken "Änglar och Stjärnor" fram förra säsongens samtidigt som det nya. Där har de mycket Didrikssons 
  • Border
    BookLady skrev 2012-09-09 23:06:47 följande:
    Visst förstår jag att de kan funka till nöds, åtminstone Kaxs som tydligen fått hyfsat bra i test ett antal år, men H&M tror jag faktiskt är helt värdelösa och kan tänka mig fler som är det. Och hur kul är det för ett barn att ha först en otymplig vinteroverall och sen galon PÅ DET! Andas ingenting, obekvämt, tjockt, svettigt/iskallt... nä fy.
    Jag har testat både Kappahls och H&M:s och andra billigare märken, men jag tycker inte att något av dem håller måtten. Jag har jobbat på förskola där speciellt de barn med Kaxs Proxtec frusit vid få minusgrader och blivit blöta rakt igenom direkt.

I år kostar kaxs proxtec 750 spänn, för 500 spänn köpte jag förra säsongens Didriksons på rea 
  • Border
    Anonym skrev 2012-09-10 08:05:31 följande:
    De som jag pratar om är gummerade i bara fotdelen.

Jag har råd att köpa de dyraste , men jag är inte märkeskåt.
    Utan köper det som funkar bra Och skor ska inte andas i blöta. De ska hålla blöta ute......
    Och med rätt innertoffel så funkar det bra,... 
    Håller helt med dig! När jag köper vinterskor till sonen skall de vara bekväma, vattentäta och hålla värmen även i många, många minusgrader. Men är det lite färre minusgrader vill jag inte att han skall svettas.
    Därför köper jag dyrare skor.
    Har testat billigare för upp till 300 eller 400 spänn, och de håller inte måttet ens med dubbla raggsockor i.

• Border
    Rocket Mania skrev 2012-09-10 08:37:21 följande:
    En sak som jag inte fattar är hur vissa räknar.

Jag köper Molo 1400 kr
    Du köper skräp 500 kr

När säsongen är slut säljer jag Molo för 1000 kr
    När säsongen är slut slänger du skräpet som ev finns kvar

Jag har då betalat 400 kr och har ett varmt, torrt barn. Utan galon.
    Du har betalat 500 kr.

Vem är det då som gjort en dålig affär?

• Border
    Heisan skrev 2012-09-10 09:09:20 följande:
    Man handlar ju utifrån vart man bor o hurdant vinterväder man har. Har aldrig haft ungar som frusit på vintern eller varit blöta-undantaget när de rullat sig i snöslask-detta trots skor från skopunkten, coop o overaller som varit billiga, o inga galonisar över. Den första overallen jag köpte kom från hm  o höll i 14 år o för fyra vilda, o torra barn,innan materialet gav med sig. Jag är inte särskilt rik men jag orkar inte hålla på o sälja saker, jag ger bort till bättre behövande istället. Jag köpte en didriksson en gång o den enda skillnaden var att barnet kunde sitta i en rätt djup vattenpöl utan att bli blöt, men det är inte en daglig sysselsättning så den funktionen har inte varit nödvändig.
    Är nog olika från barn till barn hur frusna de är. Jag bor i södra Sverige, men min son fryser ordentligt på vintern om han inte har riktigt bra kvalitet på sina ytterkläder
  • Border
    Inga bekymmer skrev 2012-09-10 11:40:10 följande:
    Verkar som många tar på sina barn vinteroverall när det är blött och slask ute. Själv tar jag aldrig på vinteroverall på min son om det inte är minusgrader för då blir det ju självklart blött även om det är en pop overall. Vid blött väder är det fleecefodrade galonställ som gäller, han har hittills aldrig blivit blöt igenom även om han suttit i en vattenpöl. Förra året hade han två fodrade galonställ, ett från name it och ett med märket Kiba, båda inköpta på Mega i Örebro som jag för övrigt kan rekommendera för alla som bor i närheten, där har dom både billigare varianter och dyrare märken som Didrikson. Vintervantar köpte jag också där med märket Thinsulate för 80 kr och dom var riktigt bra! Förra året tror jag att vinterkängor med märket Lejon som finns på Skopunkten fick bäst i test, så det finns faktiskt bra skor även där som inte är hutlöst dyra. Detta var för övrigt en bra sida. Har fått många tips jag ska kolla upp:)
    Jo, P.O.P samt didriksons som vi andänt har klarat slask till 100%. Dessa overaller har varit 100% vattentäta.
  • Border
    Indianica skrev 2012-09-10 17:19:20 följande:
    Jag har också extrasula i dem, det är klart att två sulor värmer mer än det som finns i den variant vi haft åtminstone (våra skor ifrån Viking har inte verkat särskilt fodrade).
    Nej, de är inte tjockt fodrade eftersom fodret är mycket bättre än när det gäller vissa andra skor. Deras foder är där emot funktionellt, s.k funktionsskor som håller värmen mycket bra.
  • Border
    Anonym (hm) skrev 2012-09-12 14:24:40 följande:
    är jag också bra nyfiken över!!:)

------
    vår äldsta son blir jättelätt kall och det enda som värmer då är ull och fleecekläder!!!
    även inomhus..!!! 

så på vintern kör vi didriksons overall, fleeceställ och ullunderställ till honom just för att han blir så pass kall.. (och jo han rör sig)..
    vår yngsta son är väldigt varm istället av sig.. 
    Min son blir också väldigt kall, men det räcker med en Didriksons overall eller termobrallor. Under har han bara långkalsonger och en tunn tröja.
    Men det där är ju så himla olika. Vissa barn fryser helt enkelt mer än andra och det är tur att det finns ullunderställ och annat  
  • Border
    Anonym (&) skrev 2012-09-12 23:15:34 följande:
    Det är nog så att vi som frusit mycket och varit blöta som barn gör vad vi kan idag för att bespara våra egna barn den upplevelsen.
    Det ska vara kul att vara ute i alla väder och det tycker barnen nu eftersom de har bra kläder. 
    Där tog du orden ur munnen på mig
    Jag frös ständigt och var alltid genomvåt som barn på vintrarna. Hur roligt var det att åka pulka när man frös och var blöt? Inget kul alls. 
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift