• tutubi

1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!

Har inget annat att säga att min dotter är precis likadan så jag har egentligen inga tips, men du är inte ensam i alla fall! Jag har dock tycker dock nattamningen är ok, än så länge i alla fall... Min dotter har också mycket svårt att sövas om utan bröstet på natten. Hon somnar jättebra med pappa, vaggandes eller bara i famnen eller sjalen men när hon vaknar på natten så funkar bara bröstet. 

Jag läste i den andra tråden att det börjar funka med pappa nu för din son så om du vill sluta eller dra ned på nattamningen kanske han kan stötta och hjälpa er några nätter? Jag förstod att han jobbar mycket man kanske någon helg då han är ledig, kanske han tom kan ta en långhelg någon gång om ni planerar in det?  

• tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-09 03:44:16 följande:
    Hihi, vad kul att få svar i tråden såhär kl 3 på natten jag har egentligen inget emot nattamning heller, skulle lätt kunna amma 1-3 gånger per natt om sonen sov lugnt däremellan. Men just nu är han precis som en nyfödd, gnyr och söker och snuttar precis HELA natten, och det pallar jag inte. Hade varit en helt annan sak om han sov djupt hela natten med bara ett par korta amningar. Då hade jag absolut orkat. Ang. att ta hjälp av pappa, jag får se om jag gör det framöver när sonen blivit lättare att söva om utan bröstet. Men tills dess sköter jag det för de gånger vi testat med pappa så skriker fsonen ännu värre. Dessutom säger han alltid "men ge honom bröstet då" så jag har inte direkt nån stöttning i att sluta nattamma... Hoppas jag får vara med er i amma länge-tråden även om jag lyckas sluta nattamma. Resten av amningen vill jag ju ha kvar
    Yes, min och min dotters dygnsrytm är anpassad till restaurangyrket Flört
    OT men faktiskt just på grund av att hon blir så ledsen om hon vaknar utan bröstet. Så det är lättare om vi går och lägger oss tillsammans när jag kommer hem från jobbet runt kl. 23-00 för om hon ska somna tidigare blir hon precis som din son om hon inte får bröstet. Och sen sover vi till  12 på dagen FörvånadGlad
    Jag somnar oftast senare, igår var det efter 03, ja... Flört

Jag tycker som att det låter som han är i en fas då han sover oroligare än förut, och troligen så kommer den gå över. Nattsnuttandet går ju upp och ner. Men jag vet att det inte är kul att höra nu när ni är inne i den och du håller på att bli galen... 

Om du vill sluta nattamma så måste du och sin sambo stötta varandra till 100% och vara helt inställda på att ta några jobbiga nätter tillsammans för att kunna sluta. Om du inte har bestämt dig helt så kommer du garanterat bara ge bröstet o det blir för jobbigt, och då kommer det inte att funka.

Klart du får vara med i andra tråden ändå! Den handlar ju om all amning och inte bara natttamning Glad

• tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-09 20:35:41 följande:
    Vill skriva lite om mina tankar kring att vänja bort nattamningen. Jag tar bara bort själva snuttandet på bröstet, utan att göra avkall på närheten! Sonen får somna tätt, tätt intill mig, han ska aldrig behöva känna sig övergiven! Mammas famn finns där på natten, bara utan bröstet. Några i tråden har nämnt SHN, 5mm...något sådant kommer jag aldrig, aldrig ens att överväga. Några har även föreslagit napp, och idag tipsade en bekant om flaska med välling på natten. Men då byter man ju bara en vana mot en annan tänker jag? Jag vill lära sonen att man sover på natten, punkt. Tutubi, tror du har rätt om att det är en fas sonen är inne i, för det är ju inte alltid såhär mycket snuttande. Men den här gången passar jag på att vänja av istället för att vänta på att det ska gå över. Känns mer och mer som rätt beslut!
    Det låter som en jättebra plan! Om du känner att du vill sluta nattamma nu så är det nog en bra tid för det Glad
    Och du tänker ju inte göra avkall på närheten utan bara undgå snuttandet eftersom din son inte verkar hungrig utan "bara" behöver just närhet så kommer han ju få det behovet tillfredsställt i alla fall.
    Och det går ju jättebra låter det som! uppvaket runt midnatt blev ju lite jobbigt, men sedan funkade det ju bra och det är ju en jättebra början!

Min mamma slutade amma mig på natten vid 1 års ålder eftersom hon började jobba och inte orkade med nattamningen längre, men hon ammade på dagtid tills jag var 17 månader :) Så det kommer säkert gå bra för er också.
  • tutubi
    Pellefanten skrev 2012-09-09 20:25:27 följande:
    Jag har inget emot amning men snälla någon 1åringar behöver verkligen inte äta på nätterna.
    Tack, jag ska framföra det till min dotter när hon vaknar på natten och är hungrig så får jag se vad hon tycker om det Flört
  • tutubi
    Pellefanten skrev 2012-09-09 22:25:44 följande:
    Tutubi: Det är en vana. Och något ni som föräldrar enkelt löser genom att planera i h Öka mat intaget under dagen då intaget av mat normalt ska vara för barn över 1 år så ska du se att även hon slutar äta på natten ;)

Visst min dotter vaknar också ibland på natten och vill äta men gissa vad? Det är när vi inte hunnit med i hennes utvecklingstakt och det löser sig toklätt med ett extra mellanmål på dagen :)

Lite ansträngning får man lägga sig till med ;)
    Jaja, kanske jag borde anstränga mig mer, eller så är vi alla olika Glad

Eftersom jag enbart erbjudit plockmat och kört BLW så min dotter har fått styra själv över sitt matintag och ätit det hon velat själv när hon varit redo för det. Vissa dagar och i vissa perioder har hon valt att inte äta mycket annat än bröstmjölk även fast jag erbjudit fast föda till alla mål. Att då lägga in ett extra mellanmål här och där för att få henne att sova bättre har alltså inte varit ett alternativ. Inte för oss i alla fall (och nu pratar jag ju enbart om vad som funkar för oss, alla väljer sina egna vägar).

Jag tror att barn är olika och har olika behov. Vissa barn kan säkert sova en hel natt utan mat och närhet medan andra inte kan det. Vissa behöver äta på natten medan andra kanske ammar eller vaknar av vana/närhetsbehov, etc. 

Jag vaknar ibland på natten och är hungrig och då äter jag, varför skulle jag då förvägra mitt barn det?
    Jag vaknar ibland på natten och vill lägga mig närmre min partner eller mitt barn, för jag vill vara nära. Varför skulle jag då förvägra mitt barn det? 
    Jag vet att du syftade på att äta och amma pga hunger i ditt inlägg och inte att vakna för att man behöver närhet, men jag ville poängtera det i alla fall.

Så, det var inte det denna tråden handlade om utan Antilopens nattamning. Förlåt för utsvävningen! Skäms 
  • tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-10 06:49:41 följande:
    Rapport från natt nr 2! Bebben sov 20.00-06.30. Lyckades söva och söva om igår kväll utan bröstet. Ca 21.00-00.00 sov han lugnt, sedan började han vakna och gny med bara några minuters mellanrum. Jag körde lite tassning, smeka på ryggen, plocka upp, lägga ned, plocka upp, lägga ned... MEN jag gav inte bröstet och han grät inte! Somnade om flera gånger när jag tassade men vaknade så fort jag smugit därifrån. Så när jag gick och la mig vid kanske 01.00 så fick han sova på min arm, det var enda sättet att få honom att sova vidare. Sen någongång kanske vid 3-4 vaknade han och grät lite, då var jag så himla trött att jag halade ut tutten utan att tänka mig för och så somnade vi om. Sedan vaknade vi 06.30 och gick upp. Trots att det blev många fler uppvak än förra natten så känns det som vi gör framsteg! Han skrek alltså 30 min första natten och 0 minuter andra natten!
    Vad bra det går! Glad

Det verkar som om det går fint att söva om utan bröstet när han känner att du är där. Härligt!
    Kan inte säga annat än bra jobbat :) 
  • tutubi
    Tygtiiger skrev 2012-09-11 07:02:35 följande:

Haha, du får gärna prova att ge min unge mer mat på dagen. Han äter tills han är mätt och sedan säger han nejnej, om jag så erbjuder glass. Och ammar på natten - hur ofta eller hur mycket han ammar nattetid har ingenting med dagsintaget av mat att göra. Möjligen med hur mycket han ätit innan han somnar.

(Det enda som spelat roll hittills är välling - om han druckit ordentligt med välling på kvällen, och för honom innebär det 120 ml, så vaknar han oftare och vill amma mer.)

Det är så otroligt spännande med folk som säger "Jaha men så HÄR funkade det med VÅR dotter så om du bara gör som vi har gjort så blir det BRAAA"

Mina två barn är lika på vissa sätt, totalt olika på andra, de har gemensamt att de vaknar ofta på natten  som små. Storebror slutade amma när han var 9 månader, lillebror som är 16 mån ammar fortfarande på natten och halleluja, lillebror vaknar mindre ofta än storebror. Bara 3 - 4 ggr en normal natt. Stora vaknade 8 ggr per natt i den här åldern. Utan att amma. Det gick över.

Tittar jag på vänners barn så vaknar en del ofta och en del inte alls och det verkar ha väldigt lite med matintaget att göra.       

• tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-11 15:20:43 följande:
    Att ni inte hört nåt från mig om hur 3:e natten var beror på att vi ligger hemma magsjuka... Kräkfest hela natten lång, så jag har tagit en paus i projektet sluta nattamma... Men tack till er alla som skriver, det är mycket intressant! Håller med om att antal amningsuppvak på natten inte har med matintag att göra. Snarare utveckling! Och i min sons fall lite vana också...
    Ajdå Rynkar på näsan Krya på er!
  • tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-30 01:20:22 följande:
    Hej alla! Liten uppdatering: tror nog att min också är inne i någon utvecklingsfas just nu. Projektet sluta nattamma ligger helt på is. Försökte härom natten söva om utan bröstet men det gick INTE. Han skrek som om någon gjorde illa honom När jag läser runt här på FL om folk som slutat nattamma så brukar det låta typ "visst blev det lite stök och bök första nätterna men sedan fattade de galoppen och började sova hela nätter!" Ja typ så... Men här är det verkligen inte tal om något "stök och bök" utan det är hjärtskärande, panikslagen gråt tills bebben hulkar så mycket att han knappt kan andas. Då har jag gett upp och ammat för att jag tyckt så himla synd om honom. Han är helt enkelt inte redo att sluta än. Jag får sova sen när jag blir pensionär eller nåt
Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!