• Antilopen

1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!

Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle starta en tråd om min bebis sömn. Har hela tiden tänkt att jag ska hålla ut, för jag vet att han är helt normal och jag vill gärna ge honom det han behöver/vill ha. Men nu orkar jag faktiskt inte längre! Han har sovit som en kratta sedan han föddes, några gånger har det verkat vända och han har bara vaknat 3-5 gånger per natt för att ammas. Men nu är det sämre igen. Han är nästan 1 år nu och måste ha bröstet i munnen i princip hela natten. Får han det, så sover han 10-12 timmar och vaknar utvilad, men jag får ont i ryggen av att liggamma, kan inte sova och är så himla trött nu! Av olika anledningar kan jag inte ta pappan till hjälp, utan jag måste fixa det här själv. Tips på hur jag får honom att inte vakna 1000000 gånger per natt och gny efter bröstet? Vill få sova!!!

• Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!
  • Loriyana
    Lisssen skrev 2012-09-08 22:20:18 följande:
    Sluta amma?
  • Antilopen
    Lisssen skrev 2012-09-08 22:20:18 följande:
    Sluta amma?

Nej tack, både bebben och jag trivs utmärkt med att amma, har nog tänkt amma minst 1 år till. Det är bara det eviga snuttandet under "min natt" som jag är trött på (uppvaken på kvällen innan jag lagt mig bryr jag mig inte om, för de är inte så jobbiga.) Fler tips mottaget tacksamt
  • woopie

sova i egen säng?

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • MalinEddie
    Antilopen skrev 2012-09-08 22:24:42 följande:

Nej tack, både bebben och jag trivs utmärkt med att amma, har nog tänkt amma minst 1 år till. Det är bara det eviga snuttandet under "min natt" som jag är trött på (uppvaken på kvällen innan jag lagt mig bryr jag mig inte om, för de är inte så jobbiga.) Fler tips mottaget tacksamt
    Men du kan väl sluta nattamma men fortsätta dagtid? Av vilken anledning måste du gå igenom detta själv om ni är två föräldrar?
  • Loriyana

Barnet är 1 år gammalt. Barnet behöver alltså INTE äta på natten. Barnet använder dig som snutte. Om du vill fortsätta med detta, go ahead. Om du inte vill fortsätta med detta så får du ta dig i kragen och försöka avvänja barnet från nattamning. Detta kan ta två till tre nätter, men efter det borde barnet sova ostört. Dock så är jag tämligen övertygad om att du inte är det minsta intresserad av att sluta få din nattsömn störd utan du letar efter "you go girl...fortsätt du bara amma på natten...det är ju för baaaaarnets bästa" kommentarer. Personligen anser jag att vid ett års ålder så är en god natts sömn betydligt viktigare för barnets utveckling än att vakna jämt och ständigt för att snutta. Bättre för dig är det också....men ve och fasa...sånt får man ju inte säga! Alla vet vi ju att vi mammor ska vara martyrer för våra barn och om vi inte LIDER ordentligt så måste det betyda att vi är dåliga föräldrar. Varför tar du det inte hela vägen och slänger på dig ett gammalt hederligt spikbälte medans du är igång? Då kommer vi ju alla tycka att du är en sådan FANTASTISK bra mamma!

• Antilopen
    MalinEddie skrev 2012-09-08 22:27:13 följande:
    Men du kan väl sluta nattamma men fortsätta dagtid? Av vilken anledning måste du gå igenom detta själv om ni är två föräldrar?

Ja exakt, vill fortsätta amma morgon, dag och kväll, men sluta nattamma. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra. Anledningarna till att pappan inte kan hjälpa till är att han jobbar hårt och måste få sova, samt att jag har tagit hjälp av honom vissa nätter när sonen inte velat somna om, men han bara skriker hos pappa. Alltså, han blir verkligen helt galen om han vaknar på natten och inte får bröstet. Vrålar hos mig med men som sagt ännu värre hos pappan. Det känns inte bra.
  • Antilopen
    Loriyana skrev 2012-09-08 22:33:10 följande:
    Barnet är 1 år gammalt. Barnet behöver alltså INTE äta på natten. Barnet använder dig som snutte. Om du vill fortsätta med detta, go ahead. Om du inte vill fortsätta med detta så får du ta dig i kragen och försöka avvänja barnet från nattamning. Detta kan ta två till tre nätter, men efter det borde barnet sova ostört. Dock så är jag tämligen övertygad om att du inte är det minsta intresserad av att sluta få din nattsömn störd utan du letar efter "you go girl...fortsätt du bara amma på natten...det är ju för baaaaarnets bästa" kommentarer. Personligen anser jag att vid ett års ålder så är en god natts sömn betydligt viktigare för barnets utveckling än att vakna jämt och ständigt för att snutta. Bättre för dig är det också....men ve och fasa...sånt får man ju inte säga! Alla vet vi ju att vi mammor ska vara martyrer för våra barn och om vi inte LIDER ordentligt så måste det betyda att vi är dåliga föräldrar. Varför tar du det inte hela vägen och slänger på dig ett gammalt hederligt spikbälte medans du är igång? Då kommer vi ju alla tycka att du är en sådan FANTASTISK bra mamma!

Hahahaha, jag ler stort när jag läser detta! Tack för den brutala ärligheten och jo, lite rätt har du nog. Någonting i mig säger: "men han kanske behöver snutta för närhetens skull, jag får helt enkelt bita ihop och låta honom snutta tills han slutar av sig själv när han är typ 3..." Så ja, lite tar det emot att "ta mig i kragen", har som sagt hållit ut hittills för att jag tänkt att det är normalt och naturligt och att jag inte orkat ta striden. Men däremot har du fel i att jag bara vill höra "you go girl", nu VILL jag verkligen dra ner på/sluta med nattamningen. Det var därför jag startade tråden! Jag vet bara inte HUR jag ska göra för sonen blir så hysterisk att jag inte vet vart jag ska ta vägen
  • Antilopen

Lite uppdatering: shit alltså, jag har inte nerver för det här... Bebis somnade natten kl 20, läggningen var inga problem. Uppvak 20.30, jag la mig bredvid och ammade lite, somnade snabbt om och jag smög därifrån. Han sov ända till 00.30 innan nästa uppvak. Då hade jag hunnit peppa mig själv till att inte amma, så istället för att lägga mig bredvid honom så stoppade jag ner honom i sjalen och började gå runt och skumpa lite. DÅ blev han skogstokig. Brölade så han blev hes, sparkades, bände kroppen bakåt, tryckte sig ifrån mig med all sin kraft. Jag kände paniken komma... Tog ur honom ur sjalen, gick runt med honom på axeln och vyssjade, funkade inte. Vaggade i famnen, funkade inte. La mig ner på sängen och försökte hålla om, funkade inte. Bröl, bröl, bröl. En minipaus för att dricka ett par klunkar vatten, sedan började han igen. Alltså, han blir helt okontanktbar när han skriker på natten. Han slåss, sparkar, slingrar sig. I panik försökte jag hålla honom hårt mot mig för att lugna honom, men då vrålade han ännu värre när han blev fasthållen och det kändes som att jag kränkte honom (här började mina nerver svika mig). Efter 30 min skrik orkade han inte mer och somnade hängandes på min axel. Jag satte mig med honom och vaggade en bra stund för att vara säker på att han sov djupt. Försökte försiktigt lägga ner - och han vaknade... Då gav jag upp, var helt genomsvettig och gråtfärdig så jag gav honom bröstet. Han tog det och slappnade av direkt. Men sen kom jag inte loss utan att han började gråta igen. Så då bestämde jag mig för att ta bort bröstet och så buffade jag honom hårt i rumpan tills han äntligen somnade. 1 timme tog det, nu har han sovit i 20 min, väldigt oroligt, rör sig och gnyr hela tiden. Gör jag rätt? Kommer det funka? Det här är så sjukt jobbigt

• tutubi

Har inget annat att säga att min dotter är precis likadan så jag har egentligen inga tips, men du är inte ensam i alla fall! Jag har dock tycker dock nattamningen är ok, än så länge i alla fall... Min dotter har också mycket svårt att sövas om utan bröstet på natten. Hon somnar jättebra med pappa, vaggandes eller bara i famnen eller sjalen men när hon vaknar på natten så funkar bara bröstet. 

Jag läste i den andra tråden att det börjar funka med pappa nu för din son så om du vill sluta eller dra ned på nattamningen kanske han kan stötta och hjälpa er några nätter? Jag förstod att han jobbar mycket man kanske någon helg då han är ledig, kanske han tom kan ta en långhelg någon gång om ni planerar in det?  

Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!