• waltwhite

Homosexualitet är en konstruktion(ej homofob)

Även heterosexualitet är en konstruktion.

Både homo- och heterosexualitet är väldigt bra att det finns, och jag är absolut inte homofob. Men att säga att människor skulle ha dragning till ett visst kön tror jag är en konstruktion, som förvisso med all rätta, existerar för att skydda utsatta grupper.

Jag tror helt enkelt så att människor har en spontan attraktion och en realistisk attraktion inom sig och detta formar deras sexuella identitet. Människor är sexuella varelser och ej bundna till något kön.

Den spontana sexualiteten kan mycket väl vara en person av samma kön, men är allt som oftast inte det. Mycket få människor kan leva efter sin spontana sexualitet, då det krävs att den är besvarad. Då förbyts istället den spontana attraktionen till en realistisk attraktion så på så sätt antar vi en sexualitet utåt.

Alla vill vara älskade och sexuella varelser. Men mycket få kan vara det utifrån sina spontana ingivelser. Endel kanske spontant attraheras av samma kön, men blir inte besvarade, och får söka sig till motsatt kön. Andra får söka sig till samma kön, då de inte blir besvarade av motsatt kön. Så de antar en sexualitet som passar dem ur ett parperspektiv.

Så istället för att prata om att homosexuella och heterosexuella och få ett vi och dom tänk, varför kan folk inte bara inse att de allra flesta människor är sexuella och vilka vi är sexuella med varierar från människa till människa?

Alla sexualiteter är nödvändiga eftersom det måste finnas en ömsesidighet för att en fri och sund sexuallitet ska kunna existera.
  • Svar på tråden Homosexualitet är en konstruktion(ej homofob)
  • Queenie70

Att människor är människor och att det är tämligen ointressant vem de attraheras av håller jag med om. Resten tror jag inte på. Jag tror att man föds med sin läggning inte att det är en social konstruktion.

• waltwhite
    Queenie70 skrev 2012-09-09 11:32:41 följande:
    Att människor är människor och att det är tämligen ointressant vem de attraheras av håller jag med om. Resten tror jag inte på. Jag tror att man föds med sin läggning inte att det är en social konstruktion.
    Så du menar alltså att det är printat i sten vad man attraheras av?

En homosexuell är alltså homosexuell från barnsben och en heterosexuell är heterosexuell från barnsben. Hur förklarar du bi-sexuallitet och sånt då? De flesta bisexuella har kanske tidigare varit homo eller hetero, men bytt sexuell läggning. Eller har det i en övergående period.

Jag tror dels sexualitet är format efter tillgång och efterfrågan. Det vill säga att det vi åtrår mest sexuell är kanske inte det vi "får". Men också är förändelig över tid, dvs att något vi en gång åtrådde, kanske är något vi numera inte alls gillar.
  • Anonym (1+1=2)
    waltwhite skrev 2012-09-09 12:05:19 följande:
    En homosexuell är alltså homosexuell från barnsben och en heterosexuell är heterosexuell från barnsben. Hur förklarar du bi-sexuallitet och sånt då? De flesta bisexuella har kanske tidigare varit homo eller hetero, men bytt sexuell läggning. Eller har det i en övergående period.
    En bisexuell person kanske också är bisexuell från födseln? Hur svår var den nöten att knäcka?
  • Queenie70

Jag tror dels sexualitet är format efter tillgång och efterfrågan. Det vill säga att det vi åtrår mest sexuell är kanske inte det vi "får". Men också är förändelig över tid, dvs att något vi en gång åtrådde, kanske är något vi numera inte alls gillar.

Jag tror att även bisexuella är födda med den läggningen ja. Sen att miljö, omstänigheter och konventioner i olika sammanhang kan göra att man väljer att inte leva enligt sin medfödd sexualitet är en annan sak. Eller att det kan ta tid att upptäcka olika sidor av sin sexualitet. Men ja jag är helt övertygad om att man föds med sin läggning.
  • Ellaria

Man byter inte läggning. Bisexuella har alltid varit bisexuella. Vad du tror är ganska irrelevant.
    You know nothing, Jon Snow
  • Bob04

Varför skulle inte bi-sexualitet kunna vara medfödd gåva liksom homo och heterosexualitet? 

Att upptäcka världen görs livet ut....   
  • waltwhite
    Anonym (1+1=2) skrev 2012-09-09 12:11:07 följande:
    En bisexuell person kanske också är bisexuell från födseln? Hur svår var den nöten att knäcka?
    Eller så är denne person bara sexuell. Det var ingen nöt. Förstår inte varför folk har så svårt att tro att sexualitet kan ändras och formas av vår miljö.
  • Queenie70

Detär för mig som heterosexuell oerhört provocerande att med jämna mellanrum pådyvlas åsikter om min sexualitet, där det påstås att egentligen så är jag inte alls det, och att alla är bisexuella etc . Jag blir förbannad av att andra försöker frånta mig rätten att definiera min sexualitet. Antagligen lika provocerad som homosexuella blir av att höra att deras läggning är en sjukdom eller nåt som kan botas med bön. Jag är heterosexuell, född sån och kommer att dö sån. Har inget med konstruktioner att göra.

• waltwhite
    Ellaria skrev 2012-09-09 12:13:41 följande:
    Man byter inte läggning. Bisexuella har alltid varit bisexuella. Vad du tror är ganska irrelevant.
    Okej, så om jag vill byta läggning är det inte ok. Jag var ju bisexuell innan, men nu är jag bara intresserad av tjejer. På vilket sätt skulle jag straffas för detta enligt dig?
Svar på tråden Homosexualitet är en konstruktion(ej homofob)