• emelieanna

fostervattenprov!

ska snart in för fostervattenprov, någon som gjort det? gör det ont? hur farligt är det för barnet? är det vanligt med mf efteråt? i så fall hur lång tid efter?
    blir man sjukskriven efteråt? i så fall hur lång tid?

hoppas att någon kan hjälpa mig med lite svar på frågorna....
    Tack på förhand!    

• Svar på tråden fostervattenprov!
  • isis bianco

Jag gjorde fvp i juni. Jag kände av sticket, tror att det kan vara olika, beroende på om man kommer åt någon nerv eller så. Men själva utsugandet av vätska kändes ingenting. Det finns en liten ökad risk för mf, ligger på ca 0,5% och min läkare sa att det mesta kritiska är det första dygnet. Men i det stora hela ca 14 dagar. Man kan läcka lite fostervatten efteråt , och även få lite sammandragningar. Jag blev inte sjukskriven av läkaren men tog två dagar ledigt efteråt för säkerhets skull!

• emelieanna

tack så mkt!
    så man blir inte sjukskriven, det trode jag, hur lång tid tog det innan du fick svar på provet?
    orkade du gå och jobba innan du fått svar, vet inte om jag orkar det.... usch, känner mig ganska orolig,
    ska man vara still efteråt eller hur funkar det?

• isis bianco

Fråga läkaren om han kan sjukskriva dig! Men tror det max kan bli någon dag, du kan alltid sjuka dig själv i upp till 7 arbetsdagar. Det tog 8 dagar att få hem svaret i brevlådan för mig (inräknat midsommarhelg), har hört de som fått svar tidigare också, men man får räkna med fem arbetsdagar. Det är psykisk terror att vänta, hoppas du får ett bra besked snabbt! Gissar att det är den "enkla" kollen de ska göra? Det finns en utökad variant också där man kollar fler sjukdomar och den tar ca tre veckor att analysera. När har du tid?

• emelieanna

psykisk terror kan jag absolut tänka mig... jag har inte fått någon tid än, läkaren jag har ska skriva remiss till ett sjukhus närmare mig, hoppas att  det inte tar för lång tid, läkaren så att det skulle göras i v 11-12 och jag är i dag i v 9+3
    .
    om det är den utökade eller inte har jag ingen aning om.... tror han pratade om att det skulle ta typ 1,5 vecka, men jag vet inte.... dom skulle kolla det mesta iaf eftersom jag bär på ballanserad kromosom translokation.... mer vet jag inte 

får man fråga hur det gick för dig? hoppas iaf att det gick bra.... 

• isis bianco

Det gick bra för mig! är nu i vecka 27+1,jag fick förhöjd risk på ett kubtest. Man rekommenderar INTE att göra fostervattensprov så pass tidigt, man ska helst vara i vecka 14+. Moderkaksprov kan göras tidigare, kring vecka 11-12, det är inte det du ska göra? Riskerna är desamma.

• emelieanna

stort grattis till dig!
    han sa att det var fostervattenprov.... usch låter ju inte så bra att man hellst inte ska göra det så tidigt...
    nu blev jag lite nojig igen... men hoppas att läkaren vet vad han gör.
    tack för alla svar, lycke till i fortsättningen för dig!  

• Blgebo

Jag har gjort FVP med två av barnen, pga oro. 

Första provet kände jag i stort sett ingenting, sticket bara nöp till lite, det var allt. Allt gick bra, inget läckage eller annat, vilade samma dag och jobbade igen dagen efter. Friskt barn. 

Andra gången gjorde sticket inte heller ont, men fick världens molvärk direkt de började suga ut vatten, riktigt obehagligt. Hade molvärk resten av dagen. Vilade samma dag + dagen efter pga molvärken. Allt gick bra, iaf. friskt barn.  

Skippade träning två v. efter båda proven, inte för att man måste, utan för att det kändes bra. Efter två v. är missfallsrisken nere på normalnivå igen. 

Vi gjorde den utökade analysen som kan ta upp till 4 v, men för oss tog det 2 v båda gångerna att få svar.
    Här gör man inte FVP förrän tidigast 15+0 pga risken för klumpfot ökar om man gör det tidigare.  

• mammave

Emeliana: När ska du göra det? Jag kmr snart få en tid, men inte förrän i v15. Så först ska jag vänta på provet i nästan 3 v och sen på resultatet. Usch, det är hemskt jobbigt. Är det inte mkp du ska göra då, eftersom du skulle göra det så tidigt?

• mammave

Hur kmr det sig att du ska göra testet? Jag hade dåligt resultat på kub, så därför kmr jag göra fvp.

• emelieanna

hej alla, tack för svar!
    nu har jag fått lite mer information, hade nog fått det lite om bakfoten när vi var hos läkaren, i v 11-12 skavi in på UL OMallt ser bra ut så får vi göra ett fvp i vecka 14-15, jag hade nog missförstått det lite granna,
    jag bär på en Balanserad krmosom translokation, därför kommer jag att göra det, risken är större för oss att få ett barn med kromosom fel eftersom jag redan har en avvikelse på 2 av mina kromosomer. men vi kan lika gärna få ett friskt barn, det har vi ju en liten dotter på 3 år.
    men vi fick chansen att kolla så jag hoppas att det kommer att gå bra.....  Nu sitter jag och väntarr på att vi ska få tiden till UL går in i v 12 på torsdag, 11+0 så vi borde få komma in snart tycker jag...
    tack alla för svaren!   

Svar på tråden fostervattenprov!