• emelieanna

fostervattenprov!

ska snart in för fostervattenprov, någon som gjort det? gör det ont? hur farligt är det för barnet? är det vanligt med mf efteråt? i så fall hur lång tid efter?
    blir man sjukskriven efteråt? i så fall hur lång tid?

hoppas att någon kan hjälpa mig med lite svar på frågorna....
    Tack på förhand!    

• Svar på tråden fostervattenprov!
  • mammave
    emelieanna skrev 2012-09-18 09:55:58 följande:
    hej alla, tack för svar! nu har jag fått lite mer information, hade nog fått det lite om bakfoten när vi var hos läkaren, i v 11-12 skavi in på UL OMallt ser bra ut så får vi göra ett fvp i vecka 14-15, jag hade nog missförstått det lite granna, jag bär på en Balanserad krmosom translokation, därför kommer jag att göra det, risken är större för oss att få ett barn med kromosom fel eftersom jag redan har en avvikelse på 2 av mina kromosomer. men vi kan lika gärna få ett friskt barn, det har vi ju en liten dotter på 3 år. men vi fick chansen att kolla så jag hoppas att det kommer att gå bra.....  Nu sitter jag och väntarr på att vi ska få tiden till UL går in i v 12 på torsdag, 11+0 så vi borde få komma in snart tycker jag... tack alla för svaren!   

Hur går det för dig?
  • emelieanna

hej!
    jo vi fick komma in på UL occh blev framflyttade lite, så nu stämmer tiden med sista mens igen! är i 13+2 i dag, vi såg allt en liten som snurrade omkring och sprattlade!
    vi fick tid till fvp den 17 okt, ååå, det känns sååååå långt dit, men snart så, vänta och oroa sig, inte roligt men det går,jag lovar att skriva hur det gått när vi vart där sen! men efter provet är taget är det 2-3 veckors väntan på resultatet, har du det med mammave???
    har du varit inne än?

tack för omtanken=)    

• mammave
    emelieanna skrev 2012-10-04 18:37:07 följande:
    hej!
    jo vi fick komma in på UL occh blev framflyttade lite, så nu stämmer tiden med sista mens igen! är i 13+2 i dag, vi såg allt en liten som snurrade omkring och sprattlade!
    vi fick tid till fvp den 17 okt, ååå, det känns sååååå långt dit, men snart så, vänta och oroa sig, inte roligt men det går,jag lovar att skriva hur det gått när vi vart där sen! men efter provet är taget är det 2-3 veckors väntan på resultatet, har du det med mammave???
    har du varit inne än?

tack för omtanken=)    

Hej!
    Ska in på tisdag, men för oss är det "bara" en vecka innan vi får svar. Så det börjar närma sig iaf. Jag bara längtar tills man (förhoppningsvis) kan vara helt glad igen. Man blir ju helt galen av all väntan :( 
  • emelieanna

Förstår dig mammave, väntan är helt obeskrivligt. Jag har så svårt att förmå mig själv att berätta att jag är gravid vill nog Hellst gömma mig tills det är över. Magen syns så väl nu oxå, folk frågar ju, själv så känns det inte som att man vägar räkna med något för än del målen är klara, först provet, sen svaret o senare RUL. Hoppas att det går bra i morgon, ska hålla tummarna för dig, hör gärna av dig hur det gått!

• mammave
    emelieanna skrev 2012-10-08 10:03:35 följande:
    Förstår dig mammave, väntan är helt obeskrivligt. Jag har så svårt att förmå mig själv att berätta att jag är gravid vill nog Hellst gömma mig tills det är över. Magen syns så väl nu oxå, folk frågar ju, själv så känns det inte som att man vägar räkna med något för än del målen är klara, först provet, sen svaret o senare RUL. Hoppas att det går bra i morgon, ska hålla tummarna för dig, hör gärna av dig hur det gått!
    Nä, jag har bara berättat för mamma, pappa och en av mina systrar. Sen går jag runt i stora stickade tröjor för att dölja magen. Så förstår precis hur du menar. Jag uppdaterar vid senare tillfälle.
  • mammave

Var inne igår och själva provet var ingenting, kändes knappt. Så det gick bra. Det är nu det jobbiga börjar - väntan på svar. Kmr få svar på månd/tisd. All denna väntan tär på en. Men för själva provet behöver du inte oroa dig.

• emelieanna

vad skönt att jag inte behöver oroa mig för provet, men det gör jag ändå =)
    hur gick det efter åt då? dagarna efter? hade du några känningar då?
    hoppas att du fått svaret idag.... du kan väl skriva en rad när du fått det? undrar hur det gått...
    nu är det bara i dag och i morgon kvar för mig att vänta.... men det känns långt...    

• mammave
    emelieanna skrev 2012-10-15 15:03:35 följande:
    vad skönt att jag inte behöver oroa mig för provet, men det gör jag ändå =)
    hur gick det efter åt då? dagarna efter? hade du några känningar då?
    hoppas att du fått svaret idag.... du kan väl skriva en rad när du fått det? undrar hur det gått...
    nu är det bara i dag och i morgon kvar för mig att vänta.... men det känns långt...    

Efteråt kände jag inget. Hade lite mer flytningar än vanligt i 2,5 dag. Jag vilade i 2 dar för säkerhetsskull. Och tänker ta det lugnt med lyft ett par veckor, för säkerhetsskull. Viss nyss ett glädjande besked att vår bebis är frisk :) Ska hålla tummarna för dig, men själva provet var inte alls jobigt, utan det var väntan efter.
  • emelieanna

vad glad jag blev för din skull!
    ett glädjande besked!
    skönt att du kunde vila upp dig....¨får väl se om jag  kan göra det samma....
    det blev inget prov i onsdags, hon som kollade sist, beräknade oss till att vara längre ggna än vi troligtvis är, s vi fr vänte tills på måndag... jag som övertalat mig själv s länge och sen blev det inget..... nu känns väntan ännu jobbigare.... usch! vill bara att 3 veckor ska gå as snabbt!
    grattis igen till er iaf!   ta hand om dig nu!

• Leea2012

Hej! Jag är i samma sits, ska in på fvp imorgon och jag är LIVRÄDD! Vet inte ens om jag tar rätt beslut, är så orolig att det ska hända vårat lilla barn ngt (ett barn som likaväl kan vara friskt) Usch! Håller tummarna att det går bra för oss alls. Kram!

Svar på tråden fostervattenprov!