Inlägg från: gavagai |Visa alla inlägg
  • gavagai

Forensiker

Jag har bekanta som jobbar/jobbat med att jämföra fingeravtryck inom polisen. De jobbar ju inte då med "fall" som de löser själv precis, utan de sköter just fingeravtrycksanalysen. Brottsutredningar gör väl andra kategorier (utredare?). Deras bakgrund är i alla fall att de läst arkeologi m.m., ingenting naturvetenskapligt eller it.

• gavagai
    hernameispekka skrev 2012-09-10 22:20:20 följande:
    Okej? Så man kan jobba med att bara analysera? Det är ju det jag ville isf Analyserar de även skosuleavtryck, jämför tejprullekanter och sånt? Isf, vad har de pluggat? Är de utbildade poliser först?
    De jobbar bara med fingeravtryck vad jag vet, och även där gör ju datorer grovanalysen, men datorernas resultat måste ofta granskas av människor också, eftersom det inte är entydigt. Jag tror att om du fascineras av "deckarbiten", att liksom lösa brott och dra slutsatser om skyldiga och så, så är det snarare någon form av utredare inom polisen du ska bli, medan den typ av jobb mina bekanta har är mer administrativt eller vad man ska säga. De jämför bilder helt enkelt, och de har ingen polisbakgrund eller liknande. Jag skulle gissa att de söker noggranna personer, och att de fick jobben för att de utbildat sig inom och jobbat med arkeologi, där det också handlar om att tålmodigt leta och noggrant jämföra.
  • gavagai
    hernameispekka skrev 2012-09-10 22:37:10 följande:
    Vad får dig att tro att jag är intresserad av deckarbiten? Jag frågar ju om labb-jobbet hela tiden...

Okej, jobbar de på lokala polisstationer eller jobbar de på SKL?

Det är precis sådant jobb jag tycker låter intressant!

Krävdes det arkeologutbildning för yrket eller var yrket "bara" ett tecken på att de är noggranna? Jag är en väldigt noggrann person med mycket detaljfokus och tålamod. Därför tyckte jag jobbet lät bra för mig men visste inte om man kunde jobba med "bara" det.

Förlåt alla frågor! 
    Nej, jag försökte bara beskriva vad det var och vad det inte var de jobbade med. Om du är intresserad av ett sådant jobb, så kan det nog vara inom räckhåll utan alltför många års studier. Och som jag förstod det så sökte de inte folk med någon speciell utbildning, utan man skulle just vara noggrann, seriös o.s.v. Vet inte ens om det krävdes högskolestudier egentligen, men eftersom så många har det så blir det ju i regel en sådan person man tar.

Det är nog nationella fingeravtrycksavdelningen på Rikspolisstyrelsen de jobbar på. Här finns exempel på jobbannonser:
    http://jobb.trovit.se/index.php/cod.frame/url.http%253A%252F%252Fvakanser.se%252Fjobb%252Frikspolisstyrelsen%252Bsoker%252F/id_ad.1XU1m1z1NH1G10/type./what_d.daktylog/pos.2/org.1/pop.1/publisher_id./referer_id.1/t.1

http://vakanser.se/jobb/rikspolisstyrelsen+soker+2/

Åtminstone det andra jobbet kan man ju söka även helt utan eftergymnasial utbildning. 
  • gavagai

Testa dessa:

tinyurl.com/8ndea8d

tinyurl.com/8fam5ef

Ja, det är i Stockholm. Man kan även jobba på Migrationsverket förresten, men jag hittar inga exempel på annonser därifrån. "Dokumentundersökare" verkar dock vara en titel som används för dem som bl.a. tittar på fingeravtryck (och andra identifikationshandlingar). 

• gavagai
    hernameispekka skrev 2012-09-15 17:17:57 följande:
    Jaha, okej. Vet du om det finns liknande i lite mindre städer? Typ Jönköping?

Jaha, kollar man på om nyinflyttade är de de sger sig vara?

Kollar man även dokument som pass och sånt? Vet du om det krävs någon mer utbildning för det? 
    Nej, jag vet inte någonting om utbildning där, men jag skulle kunna tänka mig att det är som på Rikspolisstyrelsen, att det inte finns något formellt krav på högskoleutbildning t.ex., men att det i praktiken kan bli så, eftersom många som söker har det. Annars gäller det nog att ha bra erfarenhet av liknande jobb som kräver noggrannhet, uppmärksamhet, tålamod. Granskande jobb...
  • gavagai

Så här står det ju i Rikspolisstyrelsens annons:

Vi söker dig som har gymnasieutbildning och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska.
    Meriterande
    Det är meriterande om du har erfarenhet av identifierings- och laboratoriearbete. Erfarenhet av arbete där bildminne och sinne för detaljer har nyttjats i det dagliga arbetet. Ytterliggare språkkunskaper, särskilt i EU-språk

Arkeolog är ju ett bra exempel på det kanske eller kanske sådant som involverar handskrifter, arkiverie av gamla handskrifter kanske, eller tullare? Jag bara spånar nu. Vet inte riktigt. Laboratorieassistent kanske?  

Svar på tråden Forensiker