Spacefrog skrev 2012-09-10 12:04:10 följande:
Våga separera eller inte, ytterligare ett problem med monogaminormen. Den här gigantiska grejen med att "göra slut".
Ingen behöver "göra slut" abrupt med vänner, som när man droppar en bomb. En relation har ju sina ups and downs, det känns bra ibland, sämre ibland. För mig är det obegripligt att en majoritet av befolkningen lever sina liv med en så fixerad och oflexibel samlevnadsstrategi. Och jag sörjer att detta även verkar drabba TS. Jag tycker du ska säga till din man att du vill ha mer tid för dig själv. Och kanske hitta nån annanstans att bo ibland. Ja, göra "halvslut" helt enkelt, om det nu måste ske genom stela, oflexibla och förbestämda steg.
Men ännu bättre vore som sagt om relationen alltid är med om hur den känns. Men så fungerar det ju inte i den här världen där människor späkar sig själva i en förbjudande och förhindrande relationsform som handlar mer om yta och något slags absurt kontrakt, än att ta ansvar för hur en verkligen känner innerst inne. Lycka till.
Jag kanske är jävligt korkad men jag fattar inte riktigt vad du menar?
Anonym skrev 2012-09-10 12:17:21 följande:
I många fall är/var jag som du...
Satt fast i ett förhållande med 2 barn på 4a å 2 år, kände ingen som helst samhörighet med mannen, men visste inte HUR jag skulle orka/våga ta mig ur.
En morgon så vaknade vi, och han frågade vad som var fel,
Då flög orden ur mig..."jag vill skiljas orkar inte det här längre, älskar inte dig"
Efter det så kände jag en otrolig lättnad... jag sökte lägenhet för mig och barna....
Lång historia kort kanske...men,
Ett år efter att jag separerat träffade jag mitt livs kärlek, trotts 2 barn och hänpattar*ler*
Vi lever än idag ihop, 8a år senare, och har en dotter gemensamt nu.
Mina barn sedan tidigare bor med oss på heltid, och VI är lyckliga, både barnen och jag=)
Det jag vill säga är... VÅGA göra det som känns RÄTT i hjärtat, låt inte ett dåligt samvete gentemot mannen stå ivägen för DIN lycka.
Era barn kommer inte tacka dig om du stannar kvar och "glömmer" dig själv.
Det är skönt att höra att solskenshistorier. :)
Men det är ju som du säger, jag får skuldkänslor gentemot honom. Jag tycker synd om honom. Han är ju en vän liksom, jag vill inte göra honom illa. :/ Men hellre göra honom illa än fortsätta göra mina barn illa.
Det gör så jävla ont att se dottern försöka få kontakt och söka uppmärksamhet och han bara suckar och stönar eller inte hör överhuvudtaget. Hon märker ju att han tycker att hon är jobbig. :'(