• Anonym (liten)

Våga separera?!

Ja, hur ska jag våga? :S

Vi har två barn, en som snart är 4 och en på några månader.
    Han har under alla våra år tillsammanshaft en depression och nu har jag kommit till en punkt där jag känner att jag inte orkar längre. Tro mig, jag har kämpat för oss, lääänge. :/

Det är jag som gjort i princip allt hemma och med barnen så jag är inte rädd för att det ska bli en chock att bli ensampå det viset. Men ändå, det är ju en trygghet att ha honom... Om inte annat så ekonomiskt.

Jag tror inte att jag älskar honom längre, jag attraheras inte av honom ochstör mig i princip på honom hela tiden. Jag är trött och grinig och det går ut över barnen vilket jag hatar. Det är mest för deras skull jag överväger att lämna. Jag vill inte ha en massa negativ energi runt de hela tiden. Jag är en mkt gladare och piggare mamma när vi är ensamma. Men ändå, hur tusan vågar man ta steget??? Och hur lägger man fram det? :S

• Svar på tråden Våga separera?!
  • Anonym (liten)
    Anonym skrev 2012-09-10 12:06:18 följande:
    Ha, en annan man med två barn tex.
    Det är ingen fara, du behöver inte flytta ihop med någon, det går bra att ha en särbo också, ganska bekvämt faktiskt.
    Jag hade en som jag kände mig som mamma för, visst gillade han mig, jag var ju MAMMA och fixade. Jag lämnade honnom och har aldrig någonsin ångrat mig. Lycka till.
    :) Tack!
  • Anonym
    Anonym (liten) skrev 2012-09-10 13:50:17 följande:
    Det är skönt att höra att solskenshistorier. :)

Men det är ju som du säger, jag får skuldkänslor gentemot honom. Jag tycker synd om honom. Han är ju en vän liksom, jag vill inte göra honom illa. :/ Men hellre göra honom illa än fortsätta göra mina barn illa. 
    Det gör så jävla ont att se dottern försöka få kontakt och söka uppmärksamhet och han bara suckar och stönar eller inte hör överhuvudtaget. Hon märker ju att han tycker att hon är jobbig. :'(

Nja, kortfattat som HÄR så visst e de en solskenshistoria, fast vägen till vart jag NU befinner mig var lång...

Min separation var lång och utdragen, med vårdnadstvist och smutskastning som följd, men kontentan efter alla år av att KÄMPA är att jag NU lever till fullo på det sättet JAG förtjänar.

Till följd av det så mår ALLA mina barn oxså bra, inte "bara" jag*ler*

Men, som sagt, vägen hit var lång, bitvis visste  jag inte om jag skulle orka....

Men vad gör man inte för sina barn?

• Anonym (liten)
    Anonym skrev 2012-09-10 14:05:17 följande:
    Nja, kortfattat som HÄR så visst e de en solskenshistoria, fast vägen till vart jag NU befinner mig var lång...Min separation var lång och utdragen, med vårdnadstvist och smutskastning som följd, men kontentan efter alla år av att KÄMPA är att jag NU lever till fullo på det sättet JAG förtjänar.Till följd av det så mår ALLA mina barn oxså bra, inte "bara" jag*ler*Men, som sagt, vägen hit var lång, bitvis visste  jag inte om jag skulle orka....Men vad gör man inte för sina barn?

Jag hoppas och tror att han skulle vara klok nog att låta mig vara boendeförälder. Med tanke på att han större delen av året veckopendlar, och när han väl är hemma är för trött för att orka laga mat exempelvis så har jag svårt att tro att han skulle vilja ha barnen hos sig,

Men man vet ju aldrig, han kanske blir jätte arg och vill använda barnen som ett vapen. Jag vill absolut att de ska ha sin pappa, men han måste betée sig som en pappa också och inte ligga på soffan hela dagarna om de ska vara där.
  • Spacefrog
    Anonym (liten) skrev 2012-09-10 13:50:17 följande:
    Jag kanske är jävligt korkad men jag fattar inte riktigt  vad du menar? 

Beklagar om jag uttryckte mig otydligt. Vilket upplever du som mest luddigt/rörigt? Vill få en chans att förtydliga
  • Anonym (liten)
    Spacefrog skrev 2012-09-10 16:54:44 följande:
    Beklagar om jag uttryckte mig otydligt. Vilket upplever du som mest luddigt/rörigt? Vill få en chans att förtydliga

Hehe ja typ allt... Nej men början, vad dumenar med att jag är oflexibel (hur kan jag vara mer flexibel, vad exakt är det du menar är oflexibelt), och slutet. :)
  • icy

Vill du hellre vara i ett förhållande och vara olycklig än att vara lycklig utan? Sen är det ju rätt så självklart att du kommer hitta någon ny som förtjänar dig och visar hur mycket han älskar dig och uppskattar dig för det är du ju värd! Du är ung! Varför skulle ingen vilja ha dig? Kolla på hur du behandlar din man, du är ju guldvärd! Men du ska ha någon som behandlar dig lika bra.

Jag tycker verkligen inte det är OK på det sättet han behandlar dig, och det känns ju som om du har gett han för många chanser att ta tag i sig själv..

Du kan inte vara ihop med någon för att du tycker synd om honom utan förhållandet ska byggas på trygghet, lycka och kärlek :)

Du kommer ha ett myycket bättre liv 

• Anonym (liten)
    icy skrev 2012-09-10 17:20:28 följande:
    Vill du hellre vara i ett förhållande och vara olycklig än att vara lycklig utan? Sen är det ju rätt så självklart att du kommer hitta någon ny som förtjänar dig och visar hur mycket han älskar dig och uppskattar dig för det är du ju värd! Du är ung! Varför skulle ingen vilja ha dig? Kolla på hur du behandlar din man, du är ju guldvärd! Men du ska ha någon som behandlar dig lika bra.

Jag tycker verkligen inte det är OK på det sättet han behandlar dig, och det känns ju som om du har gett han för många chanser att ta tag i sig själv..

Du kan inte vara ihop med någon för att du tycker synd om honom utan förhållandet ska byggas på trygghet, lycka och kärlek :)

Du kommer ha ett myycket bättre liv 

Tack för dina ord! Det hjälper mig verkligen att höra att hans beteende inteär ok, eller att alla killar inte är likadana iaf. :P

Jag är så van och den killen jag hade innan honom var också sådär, kanske är någon missbrukargrej... Fattar inte varför jag ska dras till såna som inte kan ta hand om sig själva?!

Jag har pratat med honom och sagt att jag inte orkar mer, att ingen av oss gör det. Att han måste be om kbt, vilket han sa att han sks göra. Får se om han verkligen gör det nu. Vi lär ha fler snack...
  • icy
    Anonym (liten) skrev 2012-09-10 23:17:59 följande:

Tack för dina ord! Det hjälper mig verkligen att höra att hans beteende inteär ok, eller att alla killar inte är likadana iaf. :P
    Jag är så van och den killen jag hade innan honom var också sådär, kanske är någon missbrukargrej... Fattar inte varför jag ska dras till såna som inte kan ta hand om sig själva?!

Jag har pratat med honom och sagt att jag inte orkar mer, att ingen av oss gör det. Att han måste be om kbt, vilket han sa att han sks göra. Får se om han verkligen gör det nu. Vi lär ha fler snack...
    Jag förstår att man vänjer sig och då visar man ju upp ett beteende som folk genast blir väldigt bekväma med och vänjer sig vid snabbt. Vad bra att han sa att han i alla fall kommer be om hjälp, det är ju många män som också vägrar att få hjälp så det är ju positiva steg! Självklart jag förstår att ingen av er pallar, det skulle jag heller inte göra!! Du har stått ut med väldigt mycket och jag tycker du är guldvärd som verkligen anstränger dig och jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig en gång för alla.

Skulle det däremot inte funka för honom och ni bryts upp, du kommer aldrig att vara ensam. Du har dina barn och eventuellt om du skulle vilja en man som tar hand om dig och det ska vara ömsesidigt såklart :)

• Anonym (liten)

Nu har vi pratat med varandra och det visade sig att han hade haft samma tankar som jag, att vi ska pröva leva som särbos ett tag. Det känns lite läskigt men oxå väldigt skönt att vi är på samma plan liksom.

Nu återstår bara allt praktiskt, vad sjutton ska man tänka på?

Och det viktigaste, hur berättar vi för dottern? :S

• Glädje58
    Anonym (liten) skrev 2012-09-15 00:12:54 följande:
    ...vi ska pröva leva som särbos ett tag. Det känns lite läskigt men oxå väldigt skönt att vi är på samma plan liksom...
    Har ni pratat om hur ni ska leva som särbos. Är det okey att träffa andra?
    Anonym (liten) skrev 2012-09-15 00:12:54 följande:
    ...Och det viktigaste, hur berättar vi för dottern? :S
    Säg som det är
Svar på tråden Våga separera?!