• Insatt

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:34:59 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är jättetöntigt, med män som tar fruarnas efternamn. Känns som att de är under toffeln på riktigt... Pengaarv är något annat. Även om jag gärna sett att fideikomisset blivit kvar, eftersom artefakter från många gamla fina kulturmiljöer, nu sålts ut till utländska samlare och skingrats för vinden... Men det är säkert smällar som vi får ta, för den heliga jämställdheten...  Rynkar på näsan

Problemet uppstår inte om hon gifter sig med den nye mannen. Då kan hon göra som jag skrev i mitt första inlägg, och alla barn får efternamnet gemensamt med båda sina föräldrar. (Mamman har då två namn, varav hon delar det ena med barnet från första äktenskapet, och det andra med barnet från andra äktenskapet.)
    Det är ju rätt jävla stört att tycka. Vad fan har du med andras val i livet att göra. Tänk om han inte tycker att hans namn är snyggt? Jag kommer inte byta namn när jag gifter mig. Min kille får bestämma själv om han vill behålla sitt, ta mitt som mellannamn eller ta mitt. HALLELUJA FÖR JÄMSTÄLLDHETEN! Tack för att jag slipper vara under toffeln bara för att jag har fitta som det var innan 1965. Förtryck inte fittan!!!
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.