Inlägg från: Anonym (tjohej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjohej)

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

Pompeia01 skrev 2012-09-10 11:13:20 följande:
    Jag tycker det är helfel att barn och nya makar kan få efternamnet som man själv fick genom förra giftet. Trots att jag vet att det ÄR så idag. Om namnet är Karlsson spelar det knappast någon roll, men om det är ett ovanligt, rentav adligt namn..? Det är helt galet att det finns människor som heter adliga namn nu, som inte tillhör den släkten alls...

Så här tycker jag blir bäst:

Anna och Per Eriksson har dottern Livia Eriksson. De skiljer sig, och Anna behåller Eriksson för att heta samma som Livia. Anna träffar senare Nils Blom. När de gifter sig tar hon Blom som efternamn och behåller Eriksson som mellannamn. (Fast vilket namn som blir mellannamn tycker jag inte är så viktigt. Det kan även avgöras av vilket som låter bäst - namnföljden alltså.) Nils är inte Livias riktiga pappa, så hon ska inte ha hans efternamn. Hon heter fortsatt Livia Eriksson. När Anna och Nils får sonen Marcus, så heter han enbart Blom. 

Alltså heter alla slutligen:

Per Eriksson

Anna Eriksson Blom

Nils Blom

Livia Eriksson

Marcus Blom          

På det sättet får båda barnen fortsatt namngemenskap med båda sina föräldrar. Förklaringen till hur det blivit så, får man av mammans dubbla efternamn. Man ser vart alla hör och det är ordning och reda!    

Så gjorde vi. Med den skillnaden att jag hade turen att mitt barn sedan tidigare bär mitt namn. Det är mysigt att hen heter mitt flicknamn. Hen o jag hör ihop då jag har mitt flicknamn som mellannamn. Dock lite tråkigt att hen inte heter samma som de andra syskonen. Men skulle hen vilja heta samma går det ju att byta vid 18 års ålder..för mitt ex kommer ju aldrig gå med på att barnet heter som min man. O tänk om det *peppar peppar* skulle skita sig med min man. Då blir det lite knasigt. Däremot vill min man inte presentera oss som ett dubbelefternamn fast alltså äldsta heter mitt barnnamn. Alla i familjen heter ju inte hans namn - ändå vill han liksom låtsas att vi är som vilken kärnfamilj som helst o så är han traditionell. Men det blir lite taskigt mot äldsta barnet..:-S
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.