• Jorun

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

Men alltså det verkar ju helt sjukt att man får ge sitt giftasnamn till ett barn man får med en annan pappa! Speciellt om det är ett familjenamn som bara den släkten heter! Hur kan det vara okej!? Det måste ju åtminstone finnas möjlighet för familjen (exet) att överklaga?

• Jorun
    Pompeia01 skrev 2012-09-11 14:41:14 följande:

Efter sista ändringen av namnlagen så kan de inte säga ett skit. Visst är det märkligt..? Jag tror som sagt att det var en del i den vanliga PK-normlöshetssträvan. Att lagstiftaren ville markera att stjärnfamiljer är lika bra som kärnfamiljer, och då ska sådant som blodsband och efternamn inte längre få spela någon roll i Sverige... Min gissning, OBS.

Ja mycket märkligt!! Gäller det även om det är mannen som tagit frugans efternamn och sen skiljer sig och skaffar barn med en annan? Om mamman då vill att barnet har "hans" efternamn.

Nej jag tycker faktiskt det är riktigt dåligt. Frågade min man vad han skulle tycka om vi skiljde oss och jag träffade en ny och fick barn med honom och det barnet fick heta vårat nuvarande efternamn. Det är bara min mans familj som har det efternamnet. Han hade blivit tokig! Fullt förståeligt.

Kan man skriva någon form av äktenskapsförord på namnet innan man gifter sig då kanske?    
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.