"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
Anonym (skild) skrev 2012-09-10 11:55:21 följande:
Många olika åsikter är det, att läsa och svara har gjort det ganska tydligt för mig själv hur jag känner. Alternativen som är relevanta just för oss är:
1. Jag ger mitt nya barn mitt nuvarande efternamn antingen som mellannamn eller efternamn beroende på vad vi tycker känns bäst. (Min nuvarande har alltså inga problem med namnet alls)
2. Jag byter till ett av mina flicknamn som jag inte känner är JAG, byter/lägger till ett efternamn på mitt tidigare barn och ger mitt nya barn på väg det namnet som antingen mellannamn eller efternamn.
Just nu känns valet rätt enkelt. Även om inte alla tycker det är korrekt. Det viktiga är vad jag känner och självklart min nuvarande. Mitt ex kunde inte bry sig mindre. Den enda jag kan tänka mig fnyser åt det är exets mamma, men tilläggas kan då att hon har namnet som "ingift" hon också och har inte bytt tillbaka sen hon skiljde sig.
Jag hade kört på alt 1, varför krångla till det i onödan om ni båda är bekväma med det. Känns det inte helt ultimat så sätt ditt nuvarande namn som mellannamn, såtillvida det inte är viktigt att syskonen får samma namn.