• Iryelle

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

Anonym (skild) skrev 2012-09-10 11:55:21 följande:
    Många olika åsikter är det, att läsa och svara har gjort det ganska tydligt för mig själv hur jag känner.

Alternativen som är relevanta just för oss är:

1. Jag ger mitt nya barn mitt nuvarande efternamn antingen som mellannamn eller efternamn beroende på vad vi tycker känns bäst. (Min nuvarande har alltså inga problem med namnet alls)

2. Jag byter till ett av mina flicknamn som jag inte känner är JAG, byter/lägger till ett efternamn på mitt tidigare barn och ger mitt nya barn på väg det namnet som antingen mellannamn eller efternamn.

Just nu känns valet rätt enkelt. Även om inte alla tycker det är korrekt. Det viktiga är vad jag känner och självklart min nuvarande. Mitt ex kunde inte bry sig mindre. Den enda jag kan tänka mig fnyser åt det är exets mamma, men tilläggas kan då att hon har namnet som "ingift" hon också och har inte bytt tillbaka sen hon skiljde sig.

Jag hade kört på alt 1, varför krångla till det i onödan om ni båda är bekväma med det. Känns det inte helt ultimat så sätt ditt nuvarande namn som mellannamn, såtillvida det inte är viktigt att syskonen får samma namn.
  • Iryelle
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:36:00 följande:
    Magdalena Ribbing hade helt enkelt fel där. Jag föreslår att du ringer Skatteverket! Jag VET att jag har rätt - jag önskar att jag inte hade det...

Varför är det så viktigt? Många som skiljer sig har börjat identifiera sig med sitt nya efternamn och vill då inte byta tillbaka och då är det väl bra att kunna ge nya barn sitt efternamn. Annars så känns det lite som att man bara har namnet till låns vilket blir löjligt.
  • Iryelle
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:56:51 följande:
    Så om Prins Daniel (som numera heter Bernadotte) skiljer sig från Victoria och gifter om sig med Zavannah från Rinkeby. Då är det helt rätt att deras gemensamma barn får heta Kèvin och Mellizah Bernadotte..?

Om Daniel gifter sig med Anna Andersson och de får barnen Oskar och Maja Bernadotte, känns det bättre då? Du kanske ska sluta tycka att adliga namn på något vis är bättre än vanligare namn, det finns faktiskt en hel del icke adliga namn som är väldigt unika så du kan lämna dina klassjämförelser därhän.

Jag ser iaf inte problemet. Det kan även hjälpa till att stärka banden mellan Estelle och de nya barnen, skapa en känsla av tillhörighet för dem.
  • Iryelle
    Pompeia01 skrev 2012-09-11 14:38:40 följande:
    Jag spetsade till det för att visa på det absurda. Nej, jag tycker inte att Daniels barn med någon annan än Victoria ska heta Bernadotte, oavsett allt annat. Bernadotte ska endast ättlingarna till Jean Baptiste heta. Och ev. ättlingar till Jean Baptistes släktingar, såklart - men jag tror inte det finns några sådana i Sverige. Alla som heter Bernadotte ska veta att de är släkt när de stöter på varandra. Och det gäller ALLA ovanliga namn, såklart.

Själv tycker jag inte att det ska spela någon roll hur unikt ett namn är överhuvudtaget, samma regler bör gälla för alla namn. Jag kan dock förstå om man som ex skulle vilja protestera men personligen förstår jag inte varför man lägger så stor vikt vid ett efternamn.
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.