Gymnastik för 3-5-åringar?
Någon vars barn går på gymnastik, typ redskapsgymnastik? Och är i åldern 3-5 år. Vad är det för upplägg, hur många barn, säkerhet kring när barnen hoppar, klättrar osv, vad har ledarna för utbildning eller erfarenhet osv?
Någon vars barn går på gymnastik, typ redskapsgymnastik? Och är i åldern 3-5 år. Vad är det för upplägg, hur många barn, säkerhet kring när barnen hoppar, klättrar osv, vad har ledarna för utbildning eller erfarenhet osv?
Min femåring går på barngymnastik i en större förening och jag var själv barnledare i samma förening som ung.
15 barn i gruppen ca, försäkring ingår i priset, huvudledaren har gått en basutbildning under ett par helger medan hjälpledarna har gått hjälpledarutbildning under en dag. Det låter kanske lite men ledarna är själva gymnaster och "kan" övningarna. Enligt min erfarenhet finns ett bra säkerhetstänk.
När jag var ledare var upplägget för barngymnastiken: ett par lekar som uppvärmning, sedan redskapsbana där grundformerna tränas på olika sätt och därefter någon avslutande lek. Det verkar vara ungefär samma sak nu.
Dottern gick hos Minigymnasterna en termin. Lite redskap men mer som en hinderbana skulle jag säga. Såg inga direkta faror med det. Ledaren hade flera år på nacken och ledde grupper även för äldre barn.
Tack för svar. Det var första gången idag på dotterns gymnastik och jag känner mig rätt otrygg med upplägget men undrar om det är jag som är nojig. Barnen skulle ju springa runt runt i redskapsbanan och det kändes inte säkert, ledarna hade ju inte koll när de klättrade upp, hoppade ner, koll på turtagning och att det inte trängs osv.
Min dotter går på redskapsgymnastik, vid 3 år var vi föräldrar fortfarande med och var och en höll koll på sitt barn. Det var också uppställt en redskapsbana och barnen gör vad de vill på banan.
Från 4 år är inte föräldrarna med längre men de ville att två föräldrar var med under varje pass även då så vi har turats om. De två ledarna samt de två föräldrarna står vid de reedskap där det behövs, det brukar vara tex vid ringar, en stor rutchkana, trampett osv. Säkerheten känns bra här tycker jag
Tack! Ja det är väl en brytpunkt där vid 3-4 verkar det som. Här är gruppen mest född 08-09 men även några 07. Och föräldrarna ska inte vara med sen utöver första gången. Men det är svårt att veta vad som är farligt och vad jag är övernojig på...
Det går ju inte att ha en ledare vid varje grej i redskapsbanan men man får planera så att man inte har fler än tre moment som kräver passning om man är tre ledare. Vad hade de för redskap, vad gjorde de för övningar och var blev det problem?
Jag tror att vad gäller knuffandet och så så blir det lättare för ledarna att säga till barnen när föräldrarna inte är där. Nu vet jag inte hur gamla ledarna är men det är inte lätt att som ung tjej gå emellan och reda ut vem som har knuffat vem om man inte sett allt och när föräldrarna kanske blandar sig i.
Det var balansgång på en uppochnervänd bänk, klättring uppför en bänk som hänger mot en bom och sen hopp ner från bommen, kullerbytta på matta, hopp över rockringar (på golvet) och stå på händerna vid ribbstolar. Det var inte direkt problem någonstans men vissa barn (framför allt killarna...) står ju inte i kö och visar hänsyn utan tränger sig fram och jag tycker både att klättra upp på bänk med rätt högt hopp ner och kullerbytta plus stå på händer kräver en vuxen så att ingen är i vägen för någon annan, att det blir för trångt och skador.
Allt detta du skriver ts gjorde Siri och hennes grupp när de var 3-4 åringar. Ser inte farorna i det? Att barnen trängs får väl läraren reda ut och hålla koll på.
Jo alltså min dotter klarade av samtliga övningar också (hon är 3,9 år). Poängen är att det är skillnad på att klara av det en och en mot att förstå att barnet på mattan måste flytta sig innan nästa hoppar, att man inte knuffar sig fram för att klättra upp på bänken först osv osv. Och dessa saker anser jag att ledarna måste visa dem och lära dem och ha uppsikt tills de lärt sig.
Jag har lyssnat runt och läst en del och det är lite märkligt hur olika det verkar vara när man kräver att barnen lämnas utan förälder, för en del är det 4-5 och en del redan 3. Och det är också detta som oroar mig, om kravet på att lämnas är orimligt för en grupp treåringar?
Hos oss var kravet att föräldrarna skulle lämna barnen ensamma med en lärare. Dock var det nåt barn utöver mitt som vägrade så det slumpade sig så att vi var två extra på varje pass i just denna grupp. Annars körde hon hela grupper själv från 3 år. Säkert 15 barn i varje grupp.
Ja det sa ledaren igår också att går det inte att lämna får jag ju vara med i början och försöka fasa ut. Det känns ju trist om man typ måste hoppa av alltihop för att min dotter inte vågar vara där ensam, fast hon tycker det är jättekul om jag är med.
För mig var det tyvärr så att jag fick hänga med hela terminen ut. Det blev ingen fortsättning på gympan pga det. Hon var helt enkelt för liten för att vilja vara ensam där. I våras (då fem år fyllda) gick hon på dans och där gick det bra att lämna och vi är nu inne på termin två vilket gläder mig.
Har själv haft en gymnastikgrupp med barn i ungefär den åldern (2-4-åringar), för ca 3 år sedan då jag var 15 år gammal. Hade då grundutbildning som varade ett par helger, samt en extrautbildning om hur man "passar" rätt på de olika redskapen och övningarna så att ingen gör illa sig. Jag var även själv gymnast och hade således erfarenhet genom det. I gruppen som jag hade var det ca 20-25 barn på 2-3 "vuxna", kan tyckas vara för lite, men det gick otroligt bra.
Vi hade en ring med upprop i början, sedan körde vi en lek som uppvärmning och sedan hade vi oftast som en hinderbana där de fick gå runt och göra de olika övningarna. På de övningar där det behövdes passning stod en ledare och hjälpte till (vi var 2-3 st varje gång), och sedan var det lite lättare övningar mellan som barnen kunde göra själva (där det inte fanns risk att de skulle göra illa sig om de gjorde fel).
De tre första grejerna du räknar upp skulle jag ställt en ledare vid om det var min lektion, åtminstone i början av terminen. Sedan om man vet att alla klarar "smal" balansgång så kan man kanske skippa pass där men absolut vid kullerbyttorna för att se till att de böjer in huvudet och inte rullar på varandra samt vid nerhoppet i tjockmattan/klättringen så de inte krockar.
Hoppas det blir bättre! Lycka till!