• Kjell2

Så trött på detta....

För att få EV mot den andras vilja måste du kunna visa på stora samarbetssvårigheter i TR. Exempel på det kan vara att vägra skriva på papper och samarbeta kring saker som skola, vård och fritidsaktiviteter. Men det är inget snabbeslut. Kan ta över ett år innan det tuggat igenom FR och TR.

Försök i samma vända få till ett fastställt umgängesschema. Inte för det tvingar honom att ha barnet på sina tider men det ger dig dels en möjlighet att säga nej om han vill ha på dina tider och dels underlag inför framtiden om han missköter sitt umgänge.

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 09:40:30 följande:
    Tack Kjell2 vill verkligen ha till ett fastställt umgängesschema. Ytterligare bekymmer är att det enligt TR protkoll har varit inskrivet att samtal skall ske varje vecka men detta har inte överhuvudtaget skett. X:e skyller på jobb och att något fast schema kan inte finnas för x:e skulle bara bryta mot det.

Tider är bestämt hos FR men jag känner nu att det går för fort fram för barnet! Det var på håret vi kom överens hos FR där x:et skrek och gormade åt mig REJÄLT så de fick tala om att så gör man INTE.  

Om han inte går på FR-samtal och när han gör det bara kriker och bråkar kommer det öka möjligheten för EV.

Tänk på att FR kan inte bstämma tider. De kan förselså tider som ni sen accepterar. Du behöver inte acceptera de som FR föreslår men om du blåvägrar någorlunda vettiga förslag så kan det slå tillbaka mot dig.

Den här processen komemr ta tid, kan ta över ett år, och sen start om, så lika bra att du vänjer dig att det kommer vara stökigt ett tag.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 09:50:20 följande:
    FR har gjort sitt utlåtande till TR om att vi kommit överens inget om hur själva samtalen gått eller att x:et strulat som sjutton där och avbokat tider mm.

Har inte överhuvudtaget blåvägrat och kommer inte göra heller. Att barnet har kontakt med båda sina föräldrar är VIKTIGT och det är ngt som jag prioriterar. Där emot skall det INTE gå ut över barnet hur den andra föräldern inte kan prioritera just barnet. Är det FR jag kontaktar när jag känner att det går för fortfram för att försöka få till en ändring?

Processen har redan tagit över 1 år nästan 2 år. Skall åter till Tingsrätten i okt/nov för huvudförhandling som jag förstått det. 

Har ni ett av FR fastställt umgängesschema?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 09:58:13 följande:
    Muntlig överenskommelse ej skriftlig!

Fastställt av FR?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:00:26 följande:
    Ja och de har rapporterat det till TR också.

Hur kan ett muntligt schema vara fastställt, har aldrig hört talas om det tidigare. Ni har alltså inte skrivit på något?

Verkar som ni behöver ett snack till hos FR för att hitta ett schema som funkar, eventuellt med långsam utökning. Kan du och papan inte komma överrens får ni låta TR avgöra.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:31:36 följande:
    X:et hävdar att muntlig ök är fastställt!
    Inget är påskrivet.

Ja jag känner också att vi behöver prata om hur det skall gå utifrån barnets bästa. Dock lär nog X:et inte gå med på det.... 

Troligtvis är det inte fastställt. Driv på det via FR, att få ett fastställt umgängesschema. Går inte det, för att ni inte kommer överrens, så får du köra via TR.

Om pappan krånglar en massa kommer han få svårare att få gehör i TR.

Har du inget ombud, dvs advokat/jurist, bör du nog fixa det snart.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:44:28 följande:
    Tack än en gång Kjell2!

Jodå har advokat så det är inga bekymmer.

Nog krånglas det alltid. 
    Ta allt detta med din advokat. Har koll på processen och detaljer i ärendet
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:50:37 följande:
    Har protkollet från mufen och ja kanske medling skulle fungera men ja du jag vet inte.... tror inte det finns någon som x:et lyssnar på faktiskt.

För eller senare, med en dom från TR, är han tvungen att lyssna. Eller i alla fall rätta sig efter domen.

Inte ovanligt att även de mest bråkiga börjar bli samarbetsvilliga när det inser vad en TR-dom kan leda till.
Svar på tråden Så trött på detta....