• Anonym

Så trött på detta....

Hur sjutton får man enskild vårdnad?

Har ett x som INTE överhuvudtaget tänker på barnets bästa utan enbart på sig själv.  Försöker förklara att barnet inte mått bra och att det är mycket som rör sig i huvudet och ja x:et inte finns där i vardagen på något sätt överhuvudtaget utan vill enbart leka "familj" när det passar. Så trött på det!!

Inte ens intresserad av att gratulera sitt barn på födelsedagen. Hör inte av sig på något sätt och hör hur det är med barnet. Skall bara ha igenom så att umgänge fungerar för sig själv INTE utifrån vad som är bäst för barnet.

Förstått att ointresse inte är tillräckligt för att få enskild vårdnad men hur har ni andra klarat av att lösa allting sådant? Det är ju ständigt papper som skall skrivas på på förskola och skola, andra saker så som läkarbesök, tandläkarbesökt och för att inte prata om fritidsaktiviteter.
    Hur skall man se på det att få sitt barn att ha en aktiv fritid när den andra parten inte hör av sig på ca 5 veckor och sedan kräver att ha umgänge för att sen ha uppehåll igen?! Hur har ni andra löst det med kontinuitet för barnen ja och er själva?

• Svar på tråden Så trött på detta....
  • Anonym

Så många som lästa och inte en enda som har kloka råd eller något att komma med?

• Anonym

Hör av dig till familjerätten i din kommun . Där kan ni , på kontrakt , bestämma hur ofta umgänge ska ske . Väljer han sedan att bryta det är det betydligt lättare för dig att få ensam vårdnad ! Du kan på så vis även ha rätt till stödfamilj för att få din egentid varannan helg . Det behöver ALLA föräldrar ibland och det kostar dig ingenting . Lycka till !

• Anonym

Varit och är i kontakt med familjerätten. Tyvärr hjälper inte ens det! De skall återrapportera till Tingsrätten och ja utifrån det så får vi nu se. Börjar bli rätt uppgiven för inte ens där så sätter X:et barnet i första hand.
    Avlastning har jag med hjälp av familj och vänner men det är ändå ett evigt pusslande att få vardagen gå ihop när en förälder inte är intresserad av att ta sitt ansvar. Inte ens undra hur det är med barnet osv....

• Anonym

Förklara läget för familjerätten! Att du vill ha på papper hur umgänge ska ske. För många får hjälp på så vis! Dessutom ska du inte behöva pussla en massa för att få avlastning och det kan dom hjälpa dig med! Stå på dig och läs om dina rättigheter! Det är väl för att hjälps människor i din situation som dom faktiskt finns?! Hur ställer sig ditt ex till att frivilligt ge dig egen vårdnad? Processen med avlastning osv skulle ju gå betydligt lättare då. Och vill du fortfarande ha ditt barn hos tex dina föräldrar varannan helg kan dom få betalt för det (av staten givetvis) och skriva kontrakt på vilka helger du ska få din avlastning. Även du måste ju få planera saker och ting och ha ett liv även om du är mamma! Som sagt - stå på dig!

• Anonym

Tack för tipset med avlastning skall prata om det med mina föräldrar och se vad vi kan komma fram till. 
    Tror inte en chans på att mitt X ger mig ensam vårdnad - det hela verkar ha blivit en prestige sak från den sidan. Ju mer det kan ställa till det för mig desto bättre - inte en tanke på barnet alls.

Det som var överenskommet i familjerätten i slutet av förra veckan har redan brutits från X:ets sida :(

• Anonym

Att få enskild vårdnad verkar vara en ren omöjlighet i dagens Sverige tyvärr. Jag är "bara" bonusmamma, men heltids sådan till två underbara barn varav den ena inte haft någon som helst kontakt med sin mamma på över ett år och den andra endast ett fåtal träffar ytterst glest.
    Mamman har inte haft någon kontakt alls med pappan eller det yngsta barnet (via mail eller sms) sedan februari.
    Samarbete har aldrig funnits från mammans sida någonsin men inte ens det hjälpte i rätten för att få enskild vårdnad, men det räckte så att pappan fick boendet och mamman umgänge, vilket hon inte klarar av att ha utan nu skiter i barnen helt.
    Läkar och tandläkarbesök behövs inte båda föräldrarna för, jag som bonus brukar följa med barnen och ingen har ifrågasatt min närvaro eller ens antagit att jag inte skulle vara deras biologiska mamma, tvärtom.
    Jag tror att det kan ordna sig även senare med viktiga pappersunderskrifter om man bara förklarar situationen för berörd instans.
    Att en förälder inte tar sitt ansvar borde lättare kunna leda till att vårdnaden tas ifrån dem tycker jag.

• Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-09-14 22:00:50 följande:
    det är ju rätt få saker som man behöver vara båda föräldrarna för. Vissa papper från skolan osv behövs ju bådas underskrift på men tandläkarbesök mm kan du ju gå på själv.

jag har enskild vårdnad o barnens pappa har barnen varannan (kort) helg men inget vidare intresse däremellan. Kan ringa nån gång men mest för sin egen skull o inte för barnens.
    Jag fixar allt utan hans inblandning...vill han inte så kan jag inte tvinga honom.

Du kan ställa krav på honom. han kan inte komma o be om umgänge när han själv vill. säg att det blir si och så och går han inte med på det så får han väl gå till rätten. Om han inte har ngåot intresse för barnet så tror jag det handlar om andra saker.
    vad säger han om du skulle ge honom ett schema för umgänge?     
    Det är just det där med enskild vårdnad x:et kommer nog aldrig ge mig det frivilligt. Förskolan har accepterat att bara jag kan skriva på än så länge. Då de förstår situationen.

Försöker ställa krav men det går inte så bra utan det skall vara utifrån x:et´s schema eller inte alls.
    Har gett schema men det ändrade x:et totalt pga jobb. Det är hela tiden att skylla på jobb jobb jobb....... 
  • Anonym

Tack Kjell2 vill verkligen ha till ett fastställt umgängesschema. Ytterligare bekymmer är att det enligt TR protkoll har varit inskrivet att samtal skall ske varje vecka men detta har inte överhuvudtaget skett. X:e skyller på jobb och att något fast schema kan inte finnas för x:e skulle bara bryta mot det.

Tider är bestämt hos FR men jag känner nu att det går för fort fram för barnet! Det var på håret vi kom överens hos FR där x:et skrek och gormade åt mig REJÄLT så de fick tala om att så gör man INTE.  

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-09-17 09:44:11 följande:

Om han inte går på FR-samtal och när han gör det bara kriker och bråkar kommer det öka möjligheten för EV.

Tänk på att FR kan inte bstämma tider. De kan förselså tider som ni sen accepterar. Du behöver inte acceptera de som FR föreslår men om du blåvägrar någorlunda vettiga förslag så kan det slå tillbaka mot dig.

Den här processen komemr ta tid, kan ta över ett år, och sen start om, så lika bra att du vänjer dig att det kommer vara stökigt ett tag.
    FR har gjort sitt utlåtande till TR om att vi kommit överens inget om hur själva samtalen gått eller att x:et strulat som sjutton där och avbokat tider mm.

Har inte överhuvudtaget blåvägrat och kommer inte göra heller. Att barnet har kontakt med båda sina föräldrar är VIKTIGT och det är ngt som jag prioriterar. Där emot skall det INTE gå ut över barnet hur den andra föräldern inte kan prioritera just barnet. Är det FR jag kontaktar när jag känner att det går för fortfram för att försöka få till en ändring?

Processen har redan tagit över 1 år nästan 2 år. Skall åter till Tingsrätten i okt/nov för huvudförhandling som jag förstått det. 
Svar på tråden Så trött på detta....