• Anonym

Leva med Overklighetskänslor....

Är jag ensam om att ha det?
    Jag har haft det i många år nu... det är precis som att leva i en dröm.

Det spelar ingen roll vad för hjälp man får, eftersom allt ändå känns overkligt, förstår ni?
    Om det händer något bra, känns det ändå overkligt. Om någon skulle skada mig, skulle det ändå inte vara på riktigt.

Undrar om det finns fler som vill skriva av sig, eller om någon undrar något så fråga.      

• Svar på tråden Leva med Overklighetskänslor....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-12 15:29:40 följande:
    Det känns som jag betraktar allt genom en glasskiva, som att allting står utanför liksom. Jag undviker så gott det går att vistas bland folk, för jag kan ändå inte ta till mig av något som händer. Jag började inte tänka på det här förrän jag en gång fick en känsla av verkligheten, i ungefär en halv dag gick jag runt och var helt i kontakt med verkligheten, men sen sjönk jag tillbaka till denna dimma igen. Det känns lite onödigt att göra saker som resa osv, för det "händer inte mig" ändå. Förstår ni vad jag menar? Går runt i min egna lilla värld, och som nån skrev så känner jag mig också som en alien bland folk.
    jösses vad jag känner igen mig.

jag "dissocierar"   , det kanske är det du gör också?  

• Aur0ra

Missförstå mej rätt, men de e skönt å höra att folk har samma problem!

Anonym skrev 2012-09-12 11:59:52 följande:
    ingen som lyssnar på mig heller. De gånger jag berättat hur det är (både med overklighetskänslor och annat) så reflekterar dom inte ens över det, bara byter ämne och börjar prata om något helt oväsentligt. Varför hakar dom upp sig på sånt som egentligen inte är det stora problemet? Jävla kvacksalvare. Har ingen respekt för psykvården längre. 
    Jag förstår inte, man tycker att dom borde lyssna lite, iaf när man berättat om samma känslor i flera år... Men icke!
  • Anonym

PTSD? Dissociation? Förmodligen barndomsrelaterat.

• Aur0ra
    sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation
    Tror aldrig jag läst nånting som passat bättre in på mej! Har tid på spyk på onsdag, känns ju kul å behöva sitta å tala om för dom vad man e helt hundra på att man har, utan å låta som en hypokondriker -.-
  • rubiie

Hej!

Det flera av er tycks uppleva verkar vara något utav ett dissociativt tillstånd, precis som en av de som skrivit i tråden har denne länkat till "depersonalisation" och "derealisation" som är just sådana. Jag skrev till en av er i tråden, för att jag vill uppmärksamma samtliga på att jag ska göra en studie inom detta ämne nu i vår.

Varför ska jag göra det?

Anledningen är att precis som ni skriver tycks många inom psykiatrin, men även psykologer och kuratorer, missa detta. Jag tror skälet är att de inte kan förstå vad det är ni upplever, och att det finns så lite kunskap om detta i Sverige. Så min studie kommer att fokusera på detta i syfte för att i framtiden kunna forska ännu djupare inom ämnet, men också uppmärksamma så att experter inom den svenska psykiatrin eller dylikt kan ta hjälp av de metoder som finns i USA, där man kommit längre inom området. Jag vill alltså att metoderna och förståelsen kring detta ska bli bättre, så att fler kan få hjälp. Med tanke på att det oftast är ett ytterst jobbigt tillstånd.

Skriv  jättegärna till mig om ni är nyfikna på den här studien, ser gärna att folk som bär på de här upplevelserna skulle vilja ställa upp och bidra med sin förståelse kring hur det är att leva med detta. Om ni sedan skulle vilja delta är ni absolut anonyma. Läs gärna igenom de engelska wikipedia artiklarna i ämnet på depersonalisation och derealisation, eller kontakta mig direkt på forumet.

Vänligen

• Anonym (samma)

Jag känner igen mig som fan, min overklighetskänsla kom i samband med en snetripp på cannabis, sedan kom ångesten och panikångesten. Jag känner mig aldrig helt närvarande (varken psykiskt eller fysiskt) och det är förjävligt, har haft så konstant sen snetrippen (ca 2-3 månader) och overklighetskänslorna blir starkare efter en panikångest/ångest attack. När overklighetskänslorna är som värst så har inget betydelse, jag vill skada mig själv (har t.o.m haft självmordstankar). När jag tänker tillbaka så kunde jag få liknande overklighetskänslor när jag var rejält förkyld, vet dock inte varför och det var inget jag reflekterade över då då dom bara höll i sig någon dag och inte alls var lika starka som dom är nu.

Hur har det gått för er, har ni fått någon hjälp?

• Aur0ra

Jag ska ta mig i kragen å söka hjälp hos en terapeut!
    Ska klargöra när jag ringer att personen i fråga MÅSTE ha kunskap om detta, eller iallafall veta något om dissociativitet!
    Har berättat för både min husläkare och en psykolog på UPM, dom såg ut som frågetecken =/ 

• Anonym (samma)
    Aur0ra skrev 2013-03-01 21:56:02 följande:
    Jag ska ta mig i kragen å söka hjälp hos en terapeut!
    Ska klargöra när jag ringer att personen i fråga MÅSTE ha kunskap om detta, eller iallafall veta något om dissociativitet!
    Har berättat för både min husläkare och en psykolog på UPM, dom såg ut som frågetecken =/ 

Jag vill också söka hjälp, nu är jag ju bara ''självdiagnoserad''... Men jag är skiträdd för att psykologen/läkaren inte ska kunna hjälpa mig pga okunskap :( Funderar ibland på att åka in till st görans psykakut, någon som har någon erfarenhet utav läkarna osv där?
  • Aur0ra
    Anonym (samma) skrev 2013-03-02 13:33:22 följande:
    Jag vill också söka hjälp, nu är jag ju bara ''självdiagnoserad''... Men jag är skiträdd för att psykologen/läkaren inte ska kunna hjälpa mig pga okunskap :( Funderar ibland på att åka in till st görans psykakut, någon som har någon erfarenhet utav läkarna osv där?
    Lite så jag känner oxå! Eller att dom avfärdar de och påstår att man är inbillningssjuk eller liknande (största skräcken!)
    Psyk här i Östersund är inte helt hundra, känns lite som dom använder folk som försökskaniner ibland =S
    Vem vet, kanske blir man en av dom "kaninerna" och lyckas bli hjälpt^^
    Annars får man väl söka sig "utomläns", kan man göra det hur som helst?
  • Anonym (samma)
    Aur0ra skrev 2013-03-02 15:08:58 följande:
    Lite så jag känner oxå! Eller att dom avfärdar de och påstår att man är inbillningssjuk eller liknande (största skräcken!)
    Psyk här i Östersund är inte helt hundra, känns lite som dom använder folk som försökskaniner ibland =S
    Vem vet, kanske blir man en av dom "kaninerna" och lyckas bli hjälpt^^
    Annars får man väl söka sig "utomläns", kan man göra det hur som helst?
    Det känns riktigt surt att läkarna i Sverige tydligen inte har mycket kunskap alls om detta tillstånd... Ibland tänker jag att nej jag vägrar ta några tabletter och riskera att bli beroende utav dom, men när jag har mina sämre stunder (i samband med ångesten och panikångesten) så vill jag ta alla tabletter som finns för att bli bättre, jag kan verkligen KÄNNA att min hjärna är i obalans och att ''substanserna'' i hjärnan inte är på normala nivåer eller hur man ska förklara det :P

I samband med panikångesten så sätter jag mig oftast och gungar fram och tillbaka/river naglarna mot väggen som dom psykiskt störda gör i filmer, usch jag skäms så över att säga det men dom sakerna får mig verkligen att känna mig tryggare och lugnare :(

Har läst mycket och dom flesta säger att derealisation bottnar i ångest, så det är den man ska ta tag i och försöka bli av med... Nu vet jag inte om det är så för ALLA men jag är nästan helt säker på att min derealisation är skapad utav min ångest.
  • Isakssonfrid

Hej. Jag är en tjej på 13 (snart 14) år som har precis dom känslorna du beskriver. Har haft det när jag var yngre men gått över och nu för ungefär en månad sedan fick jag dom igen när jag låg och försökte sova. Har alltid varit en person som tänker mycket "tänk om" tankar.

Jag såg även att du la upp din text 2012.... 5 år sedan. Om du nån gång går in här igen snälla hör av dig till mig har en instagram till sånt här "Ingrid883990" (inte mitt namn). Vet inte hur jag ska komma över det här. Tar attarax då jag för nån vecka sedan hade svåra panikångestattacker över detta. Har dock blivit bättre nu men samma tankar finns kvar. Bara att jag inte får panikångestattacker över det... Ska även gå kbt behandling hos ungdomsmottagningen.

Men som sagt SNÄLLA SNÄLLA du hör av dig till min instagram som jag skrev. Jag måste få veta om du mår bättre idag och isåfall hur du kom över det. Kramar /oxå rädd tjej :(

PS. Om du är en annan person än insändaren som läser det här nu får du självklart höra av dig du med. Skulle hjälpa så mycket om någon ville prata med mig.

• Isakssonfrida

Hej. Jag är en tjej på 13 (snart 14) år som har precis dom känslorna du beskriver. Har haft det när jag var yngre men gått över och nu för ungefär en månad sedan fick jag dom igen när jag låg och försökte sova. Har alltid varit en person som tänker mycket "tänk om" tankar.

Jag såg även att du la upp din text 2012.... 5 år sedan. Om du nån gång går in här igen snälla hör av dig till mig har en instagram till sånt här "Ingrid883990" (inte mitt namn). Vet inte hur jag ska komma över det här. Tar attarax då jag för nån vecka sedan hade svåra panikångestattacker över detta. Har dock blivit bättre nu men samma tankar finns kvar. Bara att jag inte får panikångestattacker över det... Ska även gå kbt behandling hos ungdomsmottagningen.

Men som sagt SNÄLLA SNÄLLA du hör av dig till min instagram som jag skrev. Jag måste få veta om du mår bättre idag och isåfall hur du kom över det. Kramar /oxå rädd tjej :(

PS. Om du är en annan person än insändaren som läser det här nu får du självklart höra av dig du med. Skulle hjälpa så mycket om någon ville prata med mig.

Svar på tråden Leva med Overklighetskänslor....