För stort barn för blöjor.
Min tjej som är 3,5 är lika lång som din kille och väger 20 kilo. Hon ligger 1,5 kurva över på både vikt och längd. Hon anses fullt normal, varken tjock eller smal. Ett sund och aktivt barn! Så med andra ord tror jag att din kille väger max 3-4 kg "för mycket" och det är väl inte hela världen om det inte eskalerar. Så släpp den ångesten!
Såg ditt sista inlägg nu också och det verkar ju som om du lagar bra mat. Hel/halvfabrikat är i mina ögon mer skadligt på all skit det innehåller än att man går upp i vikt. Vikten kan man göra nåt åt, cancer och hormonrubbningar är det värre med...
Tänkte föreslå matkasse men ser sen att ni är laktosintoleranta. Ett tips då kan ju vara att själv försöka planera menyn på söndagen. Dra ut bra recept med bra näringsinnehåll och storhandla så att det är planerat och klart till veckan, så slipper du stå efter dagishämtning och stirra in i kylen och undra vad sjutton du ska laga idag

Blöjorna har du fått många bra tips på redan.
Lycka till, hoppas ni får en avlastningsfamilj och att du får må bättre i framtiden!
(Ni alla vet väl att vuxna inte avviker något från normen?)
Tack!
Ja, jag försöker ligga steget före med maten för när jag inte mår så bra orkar jag inte hela vägen fram.
Jag brukar ha färdigstekta pannkakor i frysen.
Ska göra köttbullar som jag har i frysen som är lätta att ta fram, för tid är ju något som ställer till det för de flesta föräldrar upplever jag.
Jo, matkasse kunde funka om det inte vore för laktosen och att de inte levererar till vår by. Isf får man åka 5 mil enkel väg och det blir för bökigt.
Jag månadshandlar och fyller alla frysar så jag alltid har mat hemma så jag kan laga lite allt möjligt =)
Vi har ca 2 mil till närmsta vanliga affär men vi försöker handla när han är på dagis, ofta i samband med något möte jag har så slipper han va med och trängas när han är trött osv.
Det går åt mycket broccoli och blomkål då sonen älskar detta =) Och det har jag att tacka dagis för, man kan försöka hemma men det är tvärtstopp, så får jag höra att han provat på dagis och vips går det lättare hemma =)
Vanligt godis ratar han. Vid det enda tillfället jag föreslog att vi skulle plocka en liten påse med godis till han från lösgodiset kastade han sig på golvet i protest. Men jag klagar inte på det.
Sockriga flingor eller sådana produkter ratar han. Han spottar ut det. Likadant med musli osv. Inte heller det klagar jag på =)
Choklad osv tål han inte så bra.
Han får nån halv ruta 90% av mig nån gång, men den smakar mest pressad kakao så jag undviker den själv *s*
Chips är en akilleshäl. Det får han en sån plastskål från Ikeas barnsortiment på helgen.
Och glass.
Mac donalds äter vi så ofta vi får tillfälle vilket är ca 4 ggr per år. Vi har även där 5 mil till sådana ställen.
Pizza äter vi kanske 1 gång per år, främst för att jag inte kan äta det längre heller så det är inte "nödmat" som det var när man var ung typ.
En mer omfattande kostomläggning måste givetvis ske. Men en bit i taget. =)
Tack