Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

För stort barn för blöjor.

Tittij skrev 2012-09-12 11:54:01 följande:
    Jag tycker inte er kille är så väldigt tung!
    Min tjej som är 3,5 är lika lång som din kille och väger 20 kilo. Hon ligger 1,5 kurva över på både vikt och längd. Hon anses fullt normal, varken tjock eller smal. Ett sund och aktivt barn! Så med andra ord tror jag att din kille väger max 3-4 kg "för mycket" och det är väl inte hela världen om det inte eskalerar. Så släpp den ångesten!

Såg ditt sista inlägg nu också och det verkar ju som om du lagar bra mat. Hel/halvfabrikat är i mina ögon mer skadligt på all skit det innehåller än att man går upp i vikt. Vikten kan man göra nåt åt, cancer och hormonrubbningar är det värre med...

Tänkte föreslå matkasse men ser sen att ni är laktosintoleranta. Ett tips då kan ju vara att själv försöka planera menyn på söndagen. Dra ut bra recept med bra näringsinnehåll och storhandla så att det är planerat och klart till veckan, så slipper du stå efter dagishämtning och stirra in i kylen och undra vad sjutton du ska laga idag

Blöjorna har du fått många bra tips på redan.

Lycka till, hoppas ni får en avlastningsfamilj och att du får må bättre i framtiden!
    Jag har räknat ut att han väger ca 7 kg för mycket, då han ändock är längre än den där fina kurvan som alla perfekta barn går efter.
    (Ni alla vet väl att vuxna inte avviker något från normen?)

Tack!
    Ja, jag försöker ligga steget före med maten för när jag inte mår så bra orkar jag inte hela vägen fram.
    Jag brukar ha färdigstekta pannkakor i frysen.
    Ska göra köttbullar som jag har i frysen som är lätta att ta fram, för tid är ju något som ställer till det för de flesta föräldrar upplever jag.

Jo, matkasse kunde funka om det inte vore för laktosen och att de inte levererar till vår by. Isf får man åka 5 mil enkel väg och det blir för bökigt.
    Jag månadshandlar och fyller alla frysar så jag alltid har mat hemma så jag kan laga lite allt möjligt =)
    Vi har ca 2 mil till närmsta vanliga affär men vi försöker handla när han är på dagis, ofta i samband med något möte jag har så slipper han va med och trängas när han är trött osv.

Det går åt mycket broccoli och blomkål då sonen älskar detta =) Och det har jag att tacka dagis för, man kan försöka hemma men det är tvärtstopp, så får jag höra att han provat på dagis och vips går det lättare hemma =)

Vanligt godis ratar han. Vid det enda tillfället jag föreslog att vi skulle plocka en liten påse med godis till han från lösgodiset kastade han sig på golvet i protest. Men jag klagar inte på det.

Sockriga flingor eller sådana produkter ratar han. Han spottar ut det. Likadant med musli osv. Inte heller det klagar jag på =)

Choklad osv tål han inte så bra.
    Han får nån halv ruta 90% av mig nån gång, men den smakar mest pressad kakao så jag undviker den själv *s*

Chips är en akilleshäl. Det får han en sån plastskål från Ikeas barnsortiment på helgen.
    Och glass.

Mac donalds äter vi så ofta vi får tillfälle vilket är ca 4 ggr per år. Vi har även där 5 mil till sådana ställen.
    Pizza äter vi kanske 1 gång per år, främst för att jag inte kan äta det längre heller så det är inte "nödmat" som det var när man var ung typ.

En mer omfattande kostomläggning måste givetvis ske. Men en bit i taget. =)

Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-12 12:08:53 följande:

Ts, jag håller med Dr Mupp att något inte stämmer. Jag säger nu inte att du ljuger/gör fel utan att ditt barn inte mår bra och jag hoppas att läkarna kan hitta orsaken. Det tar verkligen lång tid ibland med utredningar. Dotterns utredning för gluten påbörjades i juni och det är inte färdigt än! Apropå ditt barn så tänker jag direkt på hormonrubbning, tror det är i sköldkörteln, då man kan få fel på tillväxten. En del får operera och andra äta levaxin.

Vad skulle vara felet då menar du?

Han har haft problem med magen och det har talats om laktosintolerans, sekundär laktosintolerans, laktoskänslighet, nåt fel i tarmarna men där hände det inget mer med. Och sen slutade den läkaren tack och lov.

Vi har fokuserat fram tills nu på först hans astma då det är bra att kunna andas. Sedan detta med hörseln och talet.

Har återbesök på barnmottagningen om ca en månad, det är omöjligt att få tider fortare, och kommer ta upp detta med magen och allt det igen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-13 09:45:03 följande:
    Men det är ju precis det du säger. Han har något problem med magen uppenbarligen. Vad det är verkar inte utredas så noga av läkarna. Om du känner att viktuppgången inte stämmer med kosthållningen så påtala detta för läkarna. Det är inte alltid fel på maten, ibland är det någon allergi/sjukdom hos barnet och det kan ta lång tid att utreda.

Jag har alltså en tjej med förkylningsastma, hon har rör i öronen och går till logoped. Vi har jobbat med tecken som stöd i många år. Glasögon pga skelning. Utreds för glutenintolerans just nu. Precis slutat med nattblöja 6 år gammal. Jag tror jag vet lite av vad du går igenom. Nu är inte vi oroliga dock då vi vet orsaken till allt detta, hennes grunddiagnos har ökad risk för denna problematik. Eftersom hon har en grundläggande diagnos så är hon inskriven på Barn- och ungdomshabiliteringen så vi har lite gräddfil in i sjukhussystemet och det ageras snabbare för min tjej än för flesta andra barn.
    Jag och pappan har nu någon dag funderat över detta med hans vikt. Och jo, något är inte rätt.
    Vårt barn äter inte de enorma mängderna som skulle kunna göra att han gått upp så rasande mycket på tex 2 månader som den sista viktökningen handlar om.
    Han borde äta mer med den farten han har.

Vi har hållt på och tragglat detta med magen sen han var 1,5 år. Och vi fick tips om dels olika teer gjorda på kryddor för att lindra magproblemen.
    Han har varit lös i magen men enligt andra inte onormalt. (Frågade på dagis för de ser ju fler barn liksom)

Vi har sen han var mycket liten får dålig respons från BVC främst.
    Han skrek inte tillräckligt länge för att det skulle vara kolik och barn kunde inte vara så känsliga för ersättning så vi fick inte testa den mjölkfria (tror den där på recept var mjölkfri eller om det var laktos men oavsett)
    Ett starkt skäl var att den smakade så illa.

Så vi pumpande han full med sempers magdroppar som gjorde det värre och sen 40 droppar minifom (enligt en läkares ordination)
    Vi kokade vattnet, kokade alla flaskor.. Vi testade allt.
    Han var mycket känslig för tryck på magen, en byxa kunde räcka för att han skulle skrika i högan sky.

Vi läste om babymassage men fann inget på nätet så vi rådfrågade BVC. Vi fick en kopia av nåt som skulle likna detta men inget mer.

Sen försvann det gradvis.

Jag minns inte exakt varför vi sökte för magen, vi upplevde det ju som att vi var hysteriska.
    Det har gjorts tester huruvida han har allergier mot mjölkptoein men det visar inget och laktosen minns jag inte nu om man kunde testa, iaf så var det inte heller några resultat.

Gluten visade lätt förhöjt så det var tal på en tarmbiopsi. Dock drogs den tillbaka för läkaren hade pratat med en expert. Och sen sjönk värderna.

Det den läkaren skrev på sista pappret innan denne slutade var "sekundär laktosintolerans"
    Jag fick hota mig till detta intyg, med att läkaren skulle få agera dagis åt vår son om hon inte skrev ut det då han inte får laktosfri kost på dagis utan intyg.

Sista läkaren jag pratade med medgav dock att inte alla tester visar något utan man fortfarande kan ha problem.

När han får i sig en lite större mängd laktos så får han ont i magen och blir orolig och rastlös och hans rumpa fräts när han bajsar.

Han kan klara av en mindre mängd verkar det som såsom i tillagad mat, en kaka ute (när vi i sällsynta fall har fikat ute) Men då måste han ha varit fri från laktosen ett tag innan för att klara det.

Vi har ju upptäckt allt allteftersom och numera undviker vi all laktos givetvis.
    Jag är dock glad att han inte har andra allergier som tex nötter som ju kan orsaka stor skada om man gör ett fel.

Vi var och fikade igår faktiskt. Han fick en mer och en dammsugare. Han åt upp en sidan bara, där chokladen sitter sen ville han inte ha mer. Så han är inget sockermonster heller upplever jag.

Ja, nu har jag väl tjatat tillräckligt.

Tack för ditt svar Anna.
    Känns som jag outat mig och hela min familj ganska rejält och jag är så tacksam för förståelse och hjälpen jag fått.
    Lycka till med er tjej och hoppas att det går bra =)

Ska försöka stå på mig så gott jag kan, har ibland lite svårt att göra mig förstådd inför utländska läkare och att få byta är det aldrig tal om då det verkligen inte finns några fler. Som det är just nu har de inte ens en stadig på vår barnmottagning.

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-09-13 14:33:54 följande:
    Ts,   undrar,  du nämnde dispens betr.  förskolan.   Menar du att ert barn får vistas på förskolan nu när  ni båda föräldrar är helt sjukskrivna?

Har svårt att förstå reglerna.   En väninnas son  får absolut aldrig vara ensam med sitt 4-5 åriga barn  detta år när han är sjuskriven för utmattningsdepression.    Pojkens mormor måste resa dit om lilla barnbarnets mamma ska på kurs över natt.
    Jopp, det finns en dispens på att sonen får gå på dagis på heltid. Dock har vi satt lite kortare dagar, och vi båda är sjukskrivna. Det går att få om man har läkarintyg och rektorn beviljat detta.
    Jag vet inte reglerna helt men min läkare skrev ett intyg om att det var att rekommendera att sonen fick gå på dagis heltid för att få umgänge med andra barn pga mina funktionshinder.

Då det öht inte finns någon som kan ta vår son så har vi nu fått en avlastningsfamilj som vi väntar på.

Om din väninna har den situationen kanske det vore bättre att ansöka om en avlastningsfamilj?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-13 13:42:39 följande:
    Stå på dig och lycka till.
    Så lätt förhöjt för gluten som sen gick ner igen. Nytt blodprov då alltså antar jag. Det jag läst på nu nyligt om gluten är att en del personer får just sekundär laktosintolerans när de äter gluten och har glutenintolerans. Så de tar bort laktos och mår bättre, men inte bra. När de sedan får glutendiagnos så kan de efter ett par månader glutenfri diet börja äta laktos igen utan problem. Man kan ha skadad slemhinna i tarmen utan att blodprovet visar något.

Min tjej som utreds just nu för gluten har INGA symptom, glutenprovet har tagits som ett rutinprov. Före sommaren visade blodprovet ett värde på drygt 10 ggr gränsvärdet. Sen kom semester och vi skulle inte byta diet för att det skall göras tarmprov (biopsi). Nytt blodprov i förra veckan visar på dubbel upp sen före sommaren. Fortfarande INGA symptom. Så hon har en kraftigt inflammerad tarm men mår alldeles utmärkt, hur skumt är inte det!
    Ja, precis. Glutenprovet efter det som visade förhöjt visade inget eller iaf så låga värden så det var inget att bry sig om.
    Jag har också funderat på det här med gluten, men vi fick order om att inte sluta med det för provernas skull och sen var det inget mer med det.

Eftersom han är så liten så går det ju inte att fråga honom heller som en vuxen eller ett äldre barn :/

Jätteskumt det där!!
    Men det måste väl påverka på något vis? Eller så kanske det kommer att göra det i framtiden om hon inte får glutenfri kost?

Fy, jag lider med dig!

Detta med övervikten är ju det som alltid tas upp vid de vanliga besöken hos barnläkaren. Och det beror alltid på fel kost rakt av. Och när man då sitter där så försöker man förklara men det bara låter som ursäkter för att vi bara äter chips, kakor och godis hela dagarna fast att vi ju inte gör det.

Hoppas ni får bukt med era problem och tack för dina vänliga ord och tankar  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-09-13 15:20:20 följande:
    Det är inte av snabbmat man äter sällan som man blir tjock.. Det är den felaktiga kosten man äter varje måltid varje dag hemma som ger övervikt.
    Nej det är ju ganska uppenbart då vi äter snabbmat så sällan men man brukar få det kastat över sig när det gäller övervikt.
  • Anonym (Mamma)
    Lajkie skrev 2012-09-13 14:06:43 följande:
    Finns väl specialblöjor tror jag? Finns ju barn som "sängväter" långt upp i åldern så att säga.
    Kanske är det genom landstinget du kan få tag på dessa..

Sen bara tips ang potträning, min son 2,5 år är väldigt sen i utvecklingen fysiskt sett samt pratar i princip inget, endast de vanliga barnkammarorden, typ mamma, pappa, hej, men han fixar pottan ändå:) imorse gick han upp och tog av sig blöjan och kissade innan jag ens gått upp
    Lajkie skrev 2012-09-13 14:10:22 följande:
    Och ang vikten så är det som det är, såg att du skäms, men huvudsaken är att ni är medveten och hör något nu. Stor kram och lycka till!
    Vad bra att ditt barn grejar pottan trots att han är sen.
    Vi har börjat med att sitta på toan men han är inte vidare förtjust i det. Pottan är det totalstopp med.
    Min son har ett väl utvecklat kroppsspråk, långt före de i hans egen ålder. Så vad dom kompenserar sitt sena tal med eller då kraftigt nedsatt hörsel med är ju helt olika.

Ska kontakta BVC imorn, och hoppas de är där. Har varit på ytterligare läkarmöten idag och inte haft möjlighet att ringa.

Dock har jag spanat efter dessa nattblöjorna som nämnts i tråden och på mitt Ica gick jag bet :/
    Inget sånt alls.
    Jag kan ju be dem ta hem men det tar ett par veckor med tur så jag lär hinna kolla i fler butiker tills dess.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mat-tanten) skrev 2012-09-13 14:02:04 följande:
    Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du berättade mer om ditt barns mat en typisk dag. Ja, din son har övervikt precis som du insett - men den springande frågan är vad som är fel: vad som äts eller mängderna?  Kanske chipsen och bullarna är småpotatis jämfört med annat i ditt barns kosthållning?  Det är inga pekpinnar, utan en ärligt ställd fråga för att kanske kunna hjälpa dig rätt med kosten.
    Det är mycket ovanligt med laktosintolerans före skolåldern, så jag kan inte låta bli att tro att det istället rör sig om en allergi mot mjölkprotein. Att det fungerar bättre med laktosreducerade produkter är i så fall för att proteinet i mjölken ändrar form vid upphettning (vilket sker med alla laktosreducerade produkter) och då inte lika lätt ger upphov till full reaktion. Har ni inte diskuterat att prova mjölkfritt när ni träffade dietist?  Väldigt många mjölkallergiska barn uppvisar symtom du nämner, däribland störd nattsömn.. 

Gällande medicineringen så är det ovanliga biverkningar du nämner, kan ni inte få byta preparat till annat så ni kommer ifrån dessa problem?

En typiskt dag..
    Han går på dagis mellan 9.30-16.15

Så frukost brukar bli mellan 8.30-9.00 ca.
    Då går det ibland att få i han 1-1,5 dl yoghurt med tur. Eller en halv macka (halvgrovt bröd oftast) med becel och ost. Till det mjölk. Innan hade vi mellanmjölk men nu finns ju även laktosfri i lättmjölk så den blir det.
    Men oftast så äter han ingenting alls till frukost.

Fruktstund på dagis 9.30. Då brukar han äta banan. Eller möjligen nån annan frukt men främst är det banan som går hem.

Sen äter de väl middag på dagis vid 11.30-12.00 om jag inte är helt fel ute.
    Vad de äter vet jag inte så på rak arm men det är bra mat. Där får han dricka mjölk till maten.

Mellis vid 14.30 då har jag fått uppfattningen att de äter smörgås och/eller yoghurt.

Middag brukar bli runt 17-17.30
    Vi äter allt från kokt potatis, pressad potatis, hemgjort mos ofta med morot i, ris eller pasta.
    Kan inte komma på så mkt mer.

Till det allt från korv, köttbullar, pannbiff eller nån köttfärsrätt.
    Vi äter ytterst sällan vanligt kött då jag tycker det smakar skit.
    Kyckling äter vi en hel del däremot. Ugnsbakad eller i en gryta.
    Fick blir det tyvärr inte lika ofta längre, vi föråt oss på det och jag tycker det är jättesvårt att laga till det så det smakar bra. Men det blir fiskpinnar eller liknande.
    Han brukar äta 4 fiskpinnar. Eller kanske 5 köttbullar.
    Pasta har jag inte mätt faktiskt men det är inte flera dl.

Såser äter vi en del av och då är det yoghurtsås vi äter. Alltså vanlig naturell yoghurt med kryddor och/eller ketchup i.
    Vanlig sås äter vi jättesällan då jag glömt hur man gör en god sådan så det kan kvitta *s* Och pås-såserna är det oftast nån form av mjölk i.

Om jag inte har i en större mängd grönsaker i grytan när jag gör det har vi ångkokta grönsaker till i 9 fall av 10.
    Sonen älskar broccoli så det är mest det han äter av.
    Jag har nästan alltid riven morot i köttfärssåsen.

Jag steker i antingen laktosfritt margarin eller olivolja.

Då jag är GBP-opad så tillsätter vi inte extra fett i maten, tex en smörklick över grönsakerna för då kan jag inte äta dem. Inte heller om något steks i för mycket fett.

Sen blir det något på kvällen att äta eftersom han somnar mellan 19.30-22 eller senare och är han hungrig somnar han inte alls.
    (Rutinerna med läggningen brukar gå åt skogen varje gång han blir sjuk eftersom han inte somnar på medicinerna lika lätt)

Kvällsmacka brukar det bli. Ibland en toast utan kanter som egentligen inte är mer än 2 mackor med ost mellan som man värmt.
    Annars yoghurt eller smörgås.

Typ så ser det ut, det är skitsvårt att rada upp men vi har snott dagis tider för maten för att få en bra rutin.

Middagen kan man säkert ändra en del på.
    Vi har testat att ge han mer grönsaker så han får i sig det ist för resten men det sluta med att han blir så hungrig på kvällen att han då äter mer vilket inte kan vara bättre tänker jag?

Vi har på sista tiden börjar erbjuda lite knäcke till maten, ett med fibrer, och det har varit populärt.
    Och jag har börjat att koka en extra gryta med pasta till övriga familjen med grov pasta. (Själv kan jag inte äta grovt bröd eller grov pasta eller något med mycket fibrer i öht)

Dietisten var bara för hans övervikt. Han har nästan alltid legat över kurvan så vi bad om hjälp.
    Och det fick vi ju, med tider.
    Sen efter att den dietisten slutat så fick vi en ny, mycket ung som vi inte alls kände förtroende för. Det kändes som hon knappt sett ett barn.

Vi testar gärna med vad som helst bara han mår bra.

Vi har tagit upp biverkningarna med doktorn men det har inte varit mer än så.
    Det finns helt enkelt inte något annat.

Usch, känner mig som en totalidiot som köper allt doktorerna säger men det är inte så, men i vissa lägen vet man inte så man godtar ju det dom säger, vad som helst för att ens barn ska få lindring..

Var nu inte för elaka mot mig nu när jag totalt öppnat mig med vår matsituation :S
  • Anonym (Mamma)
    Lajkie skrev 2012-09-13 14:06:43 följande:
    Finns väl specialblöjor tror jag? Finns ju barn som "sängväter" långt upp i åldern så att säga.
    Kanske är det genom landstinget du kan få tag på dessa..

Sen bara tips ang potträning, min son 2,5 år är väldigt sen i utvecklingen fysiskt sett samt pratar i princip inget, endast de vanliga barnkammarorden, typ mamma, pappa, hej, men han fixar pottan ändå:) imorse gick han upp och tog av sig blöjan och kissade innan jag ens gått upp
    Måste bara fråga.. Hur länge har ditt barn varit hörande?
  • Anonym (Mamma)

Har vaknatt med sonen.. Hosta så nu fick han sin inhalation och givetvis så är han klarvaken efter det.

Och växtvärk på detta. Massage, mammagos och alvedon räckte en timme innan han vakna igen ledsen och pigg som en lärka.

Om man ser tillbaka i tiden har han alltid "tjockat" på sig innan en längdspurt. Dock tar detta inte bort problemet så klart med övervikten och allt det andra.

Tack gode Gud för "Best of Bolibompa" =)

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mat-tanten) skrev 2012-09-13 20:53:17 följande:

Kanske behöver ert barn någon aktivitet att få ut sin energi på. Musik brukar vara populärt i den åldern och ni kanske kan gå med i en barnmusik-aktivitet via kommunala musikskolan eller liknande?

Slutligen,  jag såg att man kan beställa Libero storlek 8 via deras webbshop, så är det de enda blöjor som fungerar så beställ därifrån, alternativt hör er för med en större butikskedja som kanske kan ta hem storleken om de i dagsläget inte har den. Att ett barn inte är pott-tränat vid 3 år är ingen katastrof, det brukar lösa sig med tiden om man försöker göra hela ”potteriet” till något trevligt :)

Lycka till nu!

Kapar ditt inlägg lite, svarar mer senare när jag vaknat till lite mer =)

Aktiviteter har vi funderat oss blå över. Det finns verkligen skitlite att göra för så små barn men jag har nosat upp simskola, så nu hoppas vi komma med där.
    Har varit och badat några gånger med han men han vill bara sitta på en sån där leksak och det blir ju lite meningslöst.
    Då hörde han iofs inte så som med det allra mesta var det lite meningslöst.

Sen ska vi testa ishockeyskola, jag tror det är något som kan passa honom. Också en trevlig familjegrej som med simskolan.

Hoppas bara han hinner bli frisk tills dess.

Han behöver sitt dagis men fortsätter det med att han blir sjuk så här ofta fortfarande så får vi skippa dagis. Det tar för mycket både på han och oss att ha honom hemma 2-3 veckor sjuk men pigg som en iller i kroppen.

Testade att sätta han på toa nu på morgonen men det kom inget. Hade inte räknat med det så han varit vaken stor del av natten med pappan som tog det tack och lov.
    Men jag jobbar på rutinen =) Och han protesterade inte alls denna gången =)))

Hittade du comfort fit? Alltså inte byxblöjan, i storlek 8? Har kollat men inte kunnat se den på deras hemsida :/

Up&go i 8 har vi redan men man får vara så försiktigt för att den inte ska gå sönder i sömmarna.
  • Anonym (Mamma)
    yodi skrev 2012-09-13 19:14:27 följande:
    precis vad jag hade tänkt föreslå ts, distriksköterskan
    Ska ringa dem direkt när pappan skjutsat sonen till dagis. =)
    Trots nattens vakenhet så är han pigg så jag gissar växtvärk och det är ingen sjukdom. Snarare mår han bättre av rörelse som han får massvis av med på dagis =)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (second opinion) skrev 2012-09-14 05:35:26 följande:

Vad gäller magen, vikten och kosten gäller det att både hitta en bra läkare och en bra dietist.

Vi har en son som är kort, och även rätt så liten i maten. Just nu har vi påbörjat en utredning angående längden.

Första läkaren sade att alla värden var bra, inklusive en markör för tillväxthormonet. Via kontakter fick vi tips om en annan barnläkare som tittade närmare på värdena och då fick vi veta att värdena visserligen var normala, men i lägsta delen av normalspannet. Sonen utreds nu av en barnendokrinolog och vi ska följa upp hans tillväxt.

Vi har också gått hos en dietist för att få tips angående maten, och hon har varit toppen. Både läkaren och dietisten ville ha matdagbok för att beräkna kalorimängd och näringsvärden han får i sig.    

Stå på er för att få rätt hjälp inom sjukvården. Vad gäller språket så borde ni och dagis få möjlighet att få gå en kurs i tecken som stöd.            

Tänk att det skiljer SÅ mycket mellan dietister och läkare. Skrämmande.

Matdagbok har vi aldrig fått skriva. Inte ens tänkt på själva faktiskt vid besöken hos dietisten utan man har fått sitta och försöka komma på under mötet hur en matdag ser ut, samtidigt som sonen river kontoret. Lite stressande :/

Men vi får göra nytt försök med en och ställa på lite krav på handfasta råd och tips och hjälp =)

Teckenstödet skulle vi jobba med hemma med de stenciler vi fick, men vi köpte lite material från Teckenhatten *snordyrt* men det får det väl vara värt.
    Eftersom han nu hör så är ju tecken inte det viktigaste men jo, lite stöd i det hade inte varit fel.
    Dock är dagis duktiga på tecknen men vi är inte synkade för fem öre.
    Jag erkänner, att ta tag i den biten också har varit mig övermäktigt.

Vi ska snart till en logoped så vi hoppas få hjälp och stöd hur vi ska lära han prata. Han är en mästare på att använda sina egna tecken och han blir ju förstådd på det viset också *ler*

Så att få en kurs i teckenstöd ser jag mig om i stjärnorna efter faktiskt.

• Anonym (Mamma)

Avlastningsfamilj då.. Ringde och lämnade ytterligare ett meddelande till handläggaren. Jag förklarade att jag kommer in med sonen som idag och lämnar han så de får avlasta NU.

30 min senare ringdes det upp =)  Iaf så kommer det att bli ett mäte ang detta inom 2 veckor. Då kommer min familjepedagog närvara (har en sådan då jag behövt stöd i föräldrarollen fast egentligen har det varit en samtalskontakt men då det inte gått att få så har jag sökt andra vägar att få NÅN att prata med)
    Hennes chef och handläggaren plus ev en till som möjligen kommer att ta sonen någon dag i veckan som nödlösning.

Handläggaren är superbra MEN det finns verkligen inte nån familj alls.

Vi fick erbjudande lite löst om en familj med fosterbarn och barn i samma situation som vår son plus egna,
    och nu i efterhand kanske vi borde tackat ja? Men då var sonen bara 2 år och det kändes inte rätt.
    Det var alltså 7 mil ENKEL väg till dem.
    Så på en dag skulle vi köra 28 mil OCH bli avlastade. Jag klarar inte av att köra bil så långa sträckor utan att bli helt urlakad och behöva sova 1-2 dagar efteråt så det var ganska meningslöst som sagt.

Vi har beslut om 8 timmar varannan helg.
    Men det är ju grundat på hans ålder då så det måste ändras.
    Då var det inga övernattningar som gällde. Nu kanske det kan funka men först och främst behöver vi ju en familj som finns annars kan de ju besluta om vad som helst.

Den andra familjen tackade nej pga hans laktoskänslighet vad handläggaren förstod.

Den tredje tanten som var äldre tackade nej för hon fick för lite pengar. Och då erbjöd de ändå extra eftersom de är smått desperata.

Vi hade en ev. kandidat när beslutet kom (det kom i augusti 2011, utredningen startade i april 2011 men eftersom semestrar kom emellan så drog beslutet ut på tiden)
    Men då skulle vi anlita dem själva ansågs det.
    Detta var en familj som var flyktigt bekant. Man hälsade på byn och de var lite insatta i hur vi hade det då sonens pappa och kvinnan i familjen sprang på varandra via sina jobb.
    Men nu för ett tag sedan ville de inte längre när handläggaren frågade.

Ju mer jag berättar ju mer känns det som ni får uppfattningen att vi inte ens borde ha barn *suck*
    Det är så många strider hela tiden, så mycket att ringa och möten att springa på som aldrig leder nånstans, uppenbart. Men vi fortsätter kämpa.

Jag älskar min son över allt annat. Jag kommer aldrig svika hans sida. Men jag kan misslyckas med att nå fram alla gånger. Och första barnet, ja man gör en del fel, allt är nytt, man litar på BVC blint osv.

Mina psykiska besvär får aldrig komma han till skada. Och jag vänder ut och in på mig själv för att skapa normalitet. Men vad är normalt?
    Jag är en tokig mamma, en som leker häst när vi hämtar på dagis. En som inte bryr sog om folk glor när vi har kundvagnsrace i affären *s*

Det dummaste jag gjort är att tro att jag skulle få hjälp.

Man kan tycka att vi borde genomgå en utredning av socialen möjligen. Men det finns 3 stycken. Pappans psykos blev så olycklig att system klickade och den händelsen gav 2 utredningar ist för en då andra anmälan drog ut på tiden att inkomma.
    Så jag vet att jag inte är olämplig som mamma i deras ögon iaf =)

Men trots detta har vi inte fått hjälp.

• Anonym (Mamma)

Ringde BVC och de var inte säkra på att de fick skriva ut blöjor.

Blev hänvisad till barnmottagningen så nu väntar jag på att de ska ringa tillbaka.

• Anonym (Mamma)

Barnmottagningen kan inget göra tyvärr så vi är hänvisade till BVC igen ang blöjorna.

Fick dock en telefontid idag till barnläkaren för att diskutera astmamedicinen. Så alltid nåt =))

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2012-09-14 10:07:02 följande:
    Han kan vara för ung. En del har regler om fyraårsgräns.

Liberoshopen har nattblöjor som du kan testa medan du hittar ett bättre alternativ:
    www.libero.se/Libero-webshop/Alla-produkter/     sid 4 av 4:
    Libero Night Comfort. Medium. (20-37 kg)- 15 st.
    Det måste vara medicisnkt för att de ska skriva ut är första budet.

Kollade återigen på Liberos hemsida men.. 70 kr för 15 blöjor?!?

Behöver han ännu större är det bara 12 stycken.

Det skulle ge en så stor blöjkostnad så det går inte. Det är omöjligt.

Tygblöjor vet jag har föreslagits men är inte det dyrt om man ska ha många om man inte har möjlighet att tvätta ofta?

• Anonym (Mamma)
    Dr Mupp skrev 2012-09-14 11:33:29 följande:
    Fast vad är alternativet? Om de inte ses som medicinst indikerat på att han behöver spcialblöjr och ni inte får nått utskrivet så har ni ju bara tre val

* Potträna (åldern bör inte vara nått problem)
    * Tygblöjor, köpa eller sy själva.
    *  Köpa Libero dyrt.
    Även potträning tar ju sin tid.
  • Anonym (Mamma)
    Dr Mupp skrev 2012-09-14 11:33:29 följande:
    Fast vad är alternativet? Om de inte ses som medicinst indikerat på att han behöver spcialblöjr och ni inte får nått utskrivet så har ni ju bara tre val

* Potträna (åldern bör inte vara nått problem)
    * Tygblöjor, köpa eller sy själva.
    *  Köpa Libero dyrt.
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-14 12:09:38 följande:
    Även potträning tar ju sin tid.

Oj, råkade trycka lite fel *s*

Tygblöjor ja, det är ett alternativ helt klart. Dock är jag inte vidare bra på att sy. Tyvärr.

Dyra blöjor. Ja alltså att höja blöjkontot med över 700 är orimligt.

Men det finns andra alternativ så klart.

1 är att han får vara hemma från dagis så vi kan träna honom med pottan/toan dagarna i ändan. Inget bra alternativ men om inte alt. 2 går så får det bli så.
    Alt 2 är att få ut kostnaden via intyg ist. Väntar på samtal om detta men det dröjer nog till på måndag.
    Får jag avslag får jag överklaga helt enkelt.

Åldersmässigt så kan han klara av potträningen MEN han ligger efter med vissa bitar som nu håller på att komma ifatt.
    För att inte förstöra något har vi tagit det lugnt med potträningen, att det blir vild panik igen leder inte till något bra öht. Men lugnt menas inte att vi ska skita i det. så klart.
Svar på tråden För stort barn för blöjor.