• Anonym (Mamma)

För stort barn för blöjor.

Japp. Mitt barn är stor och lång för sin ålder men främst inte smal.

Det har flera orsaker men det är ingen idé att gräva ner sig i det nu. Vi har dels vidtagit de åtgärder vi kan.

Problemet är att blöjorna inte sitter så bra. Dagis har tagit upp att han nog behöver ny storlek. Men det finns inte vad jag vet. Kanske nån annan vet?

Vi använder Libero Comfort Fit för det är de som dagis önskat. Vi har även Up&go7 men de går bara sänder när man ska ta på dem så de har vi fått kasta.
    Han har tidigare reagerat hemskt illa på andra blöjmärken därför har vi valt att ha Libero eftersom de funkar.

Vet att det finns Up&Go i storlek 8 men så mycket större är de inte. Och försöker man kränga på en sådan blöja går de inte så sällan sönder.
    Dessutom är det färre blöjor i paketet men det får man ju ta.

Han har inte varit mogen att pottränas och han har inte så mycket språk att tala om pga en annan grej så våra försök har varit resultatlösa.

Kläder går ju att hitta om man är lite klurig, byxor får vikas upp men blöjorna..
    Nu ska vi dessutom ev börja på simskola och vad ska han ha då undrar jag?

Han är snart 3 år.

Ser helst att man kan hålla tråden till att ge råd och tips framför att racka ner på oss då ingen vet hela bilden av allt och jag inte vill lämna ut oss så mycket med risk för att någon ska känna igen oss.

• Svar på tråden För stort barn för blöjor.
  • Philippa

Kan ni inte börja potträning?

• Dang it

Libero up and go har jag upplevt små i storlekarna. Vi har en 2,5 åring som bara kan ha Libero Comfort Fit strl 7, finns väl 8 också? Blöjorna med flärpar är ju grymt mycket större än de snäva up and go. Kan tilläggas är att vår kille också är rund. Kort och rund.

• Anonym (Mamma)
    Philippa skrev 2012-09-11 19:54:50 följande:
    Kan ni inte börja potträning?
    När barnet öht inte pratar eller fram tills för ett litet tag sen inte hört så har han halkat efter rejält i utvecklingen.
    Vi har försökt men det slutar i panik.
    Vi har olika sitsar till toaletten och flera olika pottor.

Så jag upplever det lite som att han inte är mogen. Tyvärr.
  • Babblis

Ena alternativet jag kommer på är ju tygblöjor i någon form. Det finns en hel del folk som syr egna tygblöjor och syr upp på beställning o de borde ju kunna justera och göra även i större storlekar.

Det andra alternativet är att du borde nog kunna prata med distriktssköterska/barnmorska om problemet. Det finns ju både barn i alla åldrar och tom vuxna som på grund av olika funktionshinder behöver blöjor. TRor att disktriktssköterska eller liknande borde kunna vara behjälplig där med vart man hittar större storlekar, från vilka märken och hur det går till. Om ert barn har speciella behov gällande detta så kanske det tom är något som skrivs ut på "recept" typ eller liknande.

Ring och fråga LIbero med, vad de har för förslag?

• Nyfiken gul

jag använder Pampers up and go - storleken går ända upp till 35 kg.

jag har en låång och lite kompakt 4-åring - använder nattblöja

upplever dessa som stora o generösa och oerhört hållbara , jag får verkligen slita och ta i för att riva av dom när dom ska av på morgonen. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (SL)

Jag tror att Tena ska ha blöjor för barn i lite större storlekar. Kolla in deras hemsida.

• Anonym (Mamma)
    Dang it skrev 2012-09-11 19:57:35 följande:
    Libero up and go har jag upplevt små i storlekarna. Vi har en 2,5 åring som bara kan ha Libero Comfort Fit strl 7, finns väl 8 också? Blöjorna med flärpar är ju grymt mycket större än de snäva up and go. Kan tilläggas är att vår kille också är rund. Kort och rund.
    Tyvärr finns inte CF i 8 utan bara till 7, kollade nyss på hemsidan för att vara helt säker på att min butik inte missat något.

Tack för att du delar med dig, trodde jag var helt ensam om detta.

Vi har flärparna på CFen så långt ut vi kan men det spänner ändå åt för mycket.
    Dagis brukar inte annars säga något om sådana saker, iaf inte till oss, men när till och med de reagerar så upplever jag att vi måste hitta en lösning.

Givetvis får vi börja närma oss potträninandet å andra sätt men det sker ju inte över en natt.

Up&Go finns i 8 men skillnaden är inte så stor på den och 7an.
  • MajaVira

Ta upp problemet med ert BVC eller läkare, finns ju större storlekar på blöjor att få via vården.

• knytet nr 2

Det låter på det du skriver som att ni kanske har kontakter inom sjukvården? Prata med dem eller Bvc det brukar gå att få specialblöjor som man kan beställa/få på recept!
    Jag tror oxå att liberos comfort fit finns i strl8. Kolla på Ica Maxi/Coop forum eller liknande större matvaruhus.
    Hoppas ni hittar något!
    Om ni vill pott-träna trots det bristande språket (min dotter har oxå ett svagt språk och är lika gammal) så kan ni testa att göra ett pottschema med bilder som barnet kan se. Till en början får ni gå på er klocka och skapa en tidsrutin efter en tid lär dig barnet den och kan då även använda bilderna för att peka när det är dax...

Lycka till!!

• Anonym (Mamma)
    Babblis skrev 2012-09-11 20:03:25 följande:
    Ena alternativet jag kommer på är ju tygblöjor i någon form. Det finns en hel del folk som syr egna tygblöjor och syr upp på beställning o de borde ju kunna justera och göra även i större storlekar.

Det andra alternativet är att du borde nog kunna prata med distriktssköterska/barnmorska om problemet. Det finns ju både barn i alla åldrar och tom vuxna som på grund av olika funktionshinder behöver blöjor. TRor att disktriktssköterska eller liknande borde kunna vara behjälplig där med vart man hittar större storlekar, från vilka märken och hur det går till. Om ert barn har speciella behov gällande detta så kanske det tom är något som skrivs ut på "recept" typ eller liknande.

Ring och fråga LIbero med, vad de har för förslag?
    Har mejlat Libero, de påstår ju att de har blöjor för alla. =)

Tanken med BVC/ Distriktssköterska har också slagit mig.
    Minns att en ytligt bekant fick speciella blöjor då deras barn inte höll tätt nattetid när denne var lite äldre pga ett funktionshinder.

Tygblöjor var annars ett bra tips! Aldrig tänkt på. Tack =)

Svar på tråden För stort barn för blöjor.