• OnlyZ

Sov på natten för F*N!!!

Åh ja blir så trött.. Min son på 9 månader vaknar på natten och är vaken mellan 2-3 timmar.. Han sover i min för han e så extremt bökig och behöver hålla en hand hela natten. När han vaknar gör jag ingenting.. "Sover" vidare. Men inte han, han snurrar runt, sätter sig upp, snackar strunt, blir lite upprörd, leker osv.. JAG ÄR SÅ J*VLA TRÖTT! Han har ALLTID sovit dåligt men iallafall inte alltid vaknat upp på detta sätt, det har hänt enstaka gång tidigare, men nu har det hållt i sig i två veckor.. Läkarna säger att han säkert är mjölkallergiker, Yeah right va fan har det me saken att göra? Hjälp mig =(

• Svar på tråden Sov på natten för F*N!!!
  • iffis

Kräks han, om han gör det så kan han ha halsbränna vilket kan göra det svårare att komma till ro.

• Paincake

När vår son var i samma ålder vaknade han också på natten och var vaken. Han sov i spjälsäng inne hos oss och kunde utan svårigheter tycka det var dags att stiga upp för dagen vid halvfyrasnåret.

Efter ett litet tag kom vi på att det berodde på att han sov så lätt vid den tidpunkten på natten så han vaknade bara vi vände oss i sängen. Vår lösning var att han fick flytta in i eget rum. Om han vaknade så kunde han sitta och snacka en stund i sängen men somnade sedan om igen av sig själv och sov tre-fyra timmar till per natt. Resutlatet? Glatt barn och utsövda föräldrar.

Så lär sonen sova i egen säng och ge honom ett eget rum, det är mitt tips till dig. Lycka till! 

• missen73

Det ligger en utvecklingsfas vid 9 mån oxå som ofta påverkar sömnen

• OnlyZ

Han har ju alltid sovit dåligt. Han har ett enormt behov av gos, så e vi inte där så blir han ledsen. Därför är det lättast om han sover i min säng så jag slipper springa upp stup i kvarten.. Och ett annat rum vet jag inte skulle funka för när han somnar kl 19 sover han i eget rum fram tills 22 - 23 nån gång och under den tiden kan man ibland få springa in 30 ggr.. Så det är inte för att vi stör honom...

• missen73

Min yngsta sov Max 30 min i taget första året dygnet runt , nu är hon snart 2 år o vaknar endast 1 gång per natt ! Man får vila på dagen o låna ut dom ibland så man får vila ! Men hur man kan bli så trött o inte orkar för ett par timmars vakentid på natten vet jag inte !

• rrushe

Min dotter går igenom en sån period. 10 månader är hon. För vår del beror det på att hon precis fått sin första tand och troligen fler på g. Hon sover bäst i sin säng. Inatt vaknade hon å ville leka, jag "sov" vidare och hör å häpna, hon somnade om!!! Så jag ska köra på detta framöver... För vår del har sov rutiner varit enda som fungerat.. 20-08 sover hon.. Lycka till

• Sarus85

Det låter precis som vi hade det! Nu är det bättre men fortfarande inte bra.

Det som hjälpte oss var tass metoden, sök här på fl så finns en bra tråd med tips. Efter han lärt sig somna själv så går det mycket bättre! Er bebis behöver säkert er hjälp till att komma till ro och kan inte somna om själv.

Vår lille ville alltid hålla hand, bökade omkring. Och vi störde varandra när vi sov i samma säng.

Så mitt förslag är;
    -lär han somna själv
    -sov i eget rum

Nu är vår son 16 månader och sover ibland hela nätter och ibland 1-2 uppvak men det beror på hans mage.

• skogsvitter

Han är ju mitt i en superjobbig fas med kraftig separationsångest och då måste man räkna med orolig sömn och många uppvak.

Om han däremot verkligen är vaken flera timmar på natten så skulle jag även börja fundera på om han har fått ett mindre sömnbehov och att det är därför han är vaken på nätterna. Då är det läge att minska sömnen på dagtid. Våra har sovit ca 1½ timme på dagen i den åldern fördelat på 2-3 vilor. Sömnbehovet minskar ofta i plötsliga steg, från ena dagen till den andra kan det alltså vara skillnad. Det kan också ske gradvis. Men det är väldigt vanligt att vakentid på nätterna beror på att de sover för mycket på dagen!

• OnlyZ

Men ska man väcka dom under dagtid alltså? Han e redan över lag en grinig bebis.. Ska man dessutom väcka honom kommer det bli ett helvette!

Svar på tråden Sov på natten för F*N!!!