Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Ice cream maker - Vad gör jag för fel???

Jag fick en OBH Nordica Ice cream maker av min sambo i födelsedagspresent. Jag hade själv tänkt köpa en annan glassmaskin, men ville inte göra honom besviken så jag gav ändå glassmaskinen en chans. Nu till problemet. Det blir ingen glass! Smeten fryser omedelbart fast i botten på skålen fastän jag är jättesnabb och startar maskinen direkt! Sen snurrar den runt i 5-15 minuter och kvar blir kanske 1-2 msk glass och resten är bara en fastfrusen kompakt, hård isskorpa i botten. Vad gör jag för fel??

• Svar på tråden Ice cream maker - Vad gör jag för fel???
  • Loreena

Men det går ju inte, själva rotorbladet sitter ju i locket, och jag kan ju inte gärna hälla i smeten med locket på...

• Loreena

Nån som har en likadan som har några tips?

• Loreena
    Regnig måndag skrev 2012-09-12 18:27:57 följande:
    Jag har en helt annan modell där man sätter igång maskinen innan och jag har inga större problem med fastfruset i botten men problemet ökar ju magrare och mindre söt glassmeten är.
    Testa att göra en parfait eller vad det nu heter med mycket ägg, grädde och socker och se om du får samma resultat.
    Jag gjorde vaniljglass efter deras recept sist, med grädde, äggulor, äkta vanilj och socker. Men jag vill helst göra utan socker - det var därför jag önskade mig en glassmaskin för att jag undviker socker.

• Loreena

Jag har testat att spola skålen med vatten en stund innan jag hällde i smeten, men det hjälpte inte. Nästa gång så ska jag prova att låta skålen stå framme i en kvart innan jag använder den... Och om det inte funkar så ska jag testa att hälla i smeten och sen vispa själv med en plastvisp istället. Jag återkommer med hur det gått...

• Loreena

Fast första ggn gjorde jag enligt originalreceptet som följde med, dvs med både socker och fett.. och det blev ca 2-3 msk glass av nästan 2 dl grädde, resten frös fast i skålen...

Svar på tråden Ice cream maker - Vad gör jag för fel???