Inlägg från: Anonym (Bea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bea)

Ingen övertidsersättning?

Jag arbetar som konsult på ett bemanningsföretag, där vi har månadsbokskut så jag jobbar med ekonomi. Vi har Flex vilket är en förmån. Jobbar jag över en timme så får jag ta ut det i tid i en timme. Men när det är månadsbokskut så är det beordrad övertid då ho måste jobba till allt är klart. Normalt sett innebär det faktor 1,5 men mitt företag har faktor 1,7. Så idag frågade jag chefen om det var pk att sätta övertid i sambandet med bokslut utan en timme övertid är 1 Tim i tid. Vi får inte heller ta ut det i pengar. Är det här verkligen ok? Chefen svarade att vi betalar ingen övertid det får din arbetsgivare göra isåfall. Är det här verkligen ok? Samtidigt skulle jag börja tjata om det så är det tack och hejdå.

• Svar på tråden Ingen övertidsersättning?
  • Anonym (Bea)

Jag menar vi får inte bara gå vid bokslutet utan det måste bli klart. Ändå tycker chefen på jobbet jag har uppdrag för att 1 Tim övertid är en timme ledighet. För min del är det ok att lägga det i flexbanken men den borde väl vara mer värd i tid då det eg är övertid. ?

• Anonym (Bea)

Samma för mig: jobbar du också inom bemanning? Självklart är Flex en förmån. Men om man " måste" jobba över 5 dgr på en vecka och inte kan sluta normal tid då är det inte Flex utan beordrad övertid anser jag. Så förklarade också en chef på ett företag jag jobbat på tidigare ansåg. När det var i samband med bokslut fick vi sätta övertid men inte annars.

• Anonym (Bea)

Men då antar jag att man har förhandlat bort det vid anställningsintervjun? Samt får en bättre månadslön som skall kompensera, Skall kolla läget lite. Kanske har de andra på avdelningen ingen ob heller som är fast .anställda.

• Anonym (Bea)

Det är det jag menar. Jag har riktigt dålig lön. Ca 4-5000 kr i mindre i månaden än de anställda med samma uppgifter. Allt funkar bra annars. Samtidigt sitter man i en taskig sits som konsult. Om jag börjar ta en fajt om det så lär jag inte få komma tillbaka. Känns surt bara. Alt är att avrunda arbetstiden uppåt lite de dagar man " måste " jobba över för att kompensera. Eller hur hade ni gjort?

Svar på tråden Ingen övertidsersättning?