• Anonym (Bea)

Ingen övertidsersättning?

Jag arbetar som konsult på ett bemanningsföretag, där vi har månadsbokskut så jag jobbar med ekonomi. Vi har Flex vilket är en förmån. Jobbar jag över en timme så får jag ta ut det i tid i en timme. Men när det är månadsbokskut så är det beordrad övertid då ho måste jobba till allt är klart. Normalt sett innebär det faktor 1,5 men mitt företag har faktor 1,7. Så idag frågade jag chefen om det var pk att sätta övertid i sambandet med bokslut utan en timme övertid är 1 Tim i tid. Vi får inte heller ta ut det i pengar. Är det här verkligen ok? Chefen svarade att vi betalar ingen övertid det får din arbetsgivare göra isåfall. Är det här verkligen ok? Samtidigt skulle jag börja tjata om det så är det tack och hejdå.

• Svar på tråden Ingen övertidsersättning?
  • Anonym (Bea)

Jag menar vi får inte bara gå vid bokslutet utan det måste bli klart. Ändå tycker chefen på jobbet jag har uppdrag för att 1 Tim övertid är en timme ledighet. För min del är det ok att lägga det i flexbanken men den borde väl vara mer värd i tid då det eg är övertid. ?

• Anonym (samma för mig)
    Anonym (Bea) skrev 2012-09-12 20:44:22 följande:
    Jag menar vi får inte bara gå vid bokslutet utan det måste bli klart. Ändå tycker chefen på jobbet jag har uppdrag för att 1 Tim övertid är en timme ledighet. För min del är det ok att lägga det i flexbanken men den borde väl vara mer värd i tid då det eg är övertid. ?
    För mig är det helt naturligt att om jag jobbar en timma extra en dag så går jag en timma tidigare en annan dag. Jag förväntar mig inte att få mer än det, men anser det också vara en förmån att kunna jobba flexibelt.
  • Anonym (Bea)

Samma för mig: jobbar du också inom bemanning? Självklart är Flex en förmån. Men om man " måste" jobba över 5 dgr på en vecka och inte kan sluta normal tid då är det inte Flex utan beordrad övertid anser jag. Så förklarade också en chef på ett företag jag jobbat på tidigare ansåg. När det var i samband med bokslut fick vi sätta övertid men inte annars.

• Anonym

Så där är det oftast på jobb som kräver högskoleutbildning. Man förväntas göra obetald övertid när det krävs. Det är väldigt vanligt.

• pingvin
    Anonym skrev 2012-09-12 20:55:38 följande:
    Så där är det oftast på jobb som kräver högskoleutbildning. Man förväntas göra obetald övertid när det krävs. Det är väldigt vanligt.
    Exakt, det är väl bara arbetare som för övertidsersättning.
  • Anonym

Långt ifrån alla "arbetare" har övertidsersättning. Endast vanlig timlön. Flex finns inte ens att tala om.

• KaSaM

Beror på om du har inlöst övertid i ditt anställningsavtal. Kolla på anställningsbeslutet och se om det står något där.

• Anonym (Bea)

Men då antar jag att man har förhandlat bort det vid anställningsintervjun? Samt får en bättre månadslön som skall kompensera, Skall kolla läget lite. Kanske har de andra på avdelningen ingen ob heller som är fast .anställda.

• Anonym (samma för mig)
    Anonym (Bea) skrev 2012-09-12 20:54:41 följande:
    Samma för mig: jobbar du också inom bemanning? Självklart är Flex en förmån. Men om man " måste" jobba över 5 dgr på en vecka och inte kan sluta normal tid då är det inte Flex utan beordrad övertid anser jag. Så förklarade också en chef på ett företag jag jobbat på tidigare ansåg. När det var i samband med bokslut fick vi sätta övertid men inte annars.
    Nej, jag jobbar inte inom bemanning. Jag gjorde det ett år och då fick jag faktiskt övertidsersättning när jag tänker efter. Du har nog faktiskt rätt i att man bör få extra tid eller extra betalt som konsult om det är beordrad övertid. För mig som anställd så har jag ansvar för att mitt jobb blir gjort oavsett hur lång tid det tar att göra det, men så har jag också bra lön för det ansvaret. Om man inte har det som konsult och inte kan reglera sin egen arbetstid så bör man få ersättning för det.
  • Anonym (Bea)

Det är det jag menar. Jag har riktigt dålig lön. Ca 4-5000 kr i mindre i månaden än de anställda med samma uppgifter. Allt funkar bra annars. Samtidigt sitter man i en taskig sits som konsult. Om jag börjar ta en fajt om det så lär jag inte få komma tillbaka. Känns surt bara. Alt är att avrunda arbetstiden uppåt lite de dagar man " måste " jobba över för att kompensera. Eller hur hade ni gjort?

• Vinterankan

Att man inte har extra för övertiden är inte något som man behöver förhandla om, hos många företag så är det standard. Men hur som helst så är det ju inte företaget du är hos som betalar din lön så det är inte dom du ska ha diskussionen med utan bemanningsföretaget som du är anställd på. Vi har bara 1 mot 1 när vi jobbar extra men däremot en veckas extra semester istället (fast jag jobbar mer än 80 timmar övertid per år så jag skulle tjäna på att få mindre semester och bättre tillbaka för övertiden).

Svar på tråden Ingen övertidsersättning?