• Karrolina

Vad ska jag göra?

Oj men vill han ha blöjan så gärna så låt honom tycker jag, annars kanske det blir ett större problem längre fram? Att han får någon låsning & börjar gå och hålla sig. Så blev det lite med min dotter, hon bajsade alltid på toa hemma från att hon fyllde två mne på dagis var hon inte redo så där började hon hålla sig hela dagarna och blev jätteledsen när hon var bajsnödig, för att hon varken vill bajsa på toa/potta eller i blöja (det tyckte hon var äckligt) . På dagis uppmuntrades både med toa & blöja och till sist släppte det och hon började bajsa i blöjan på dagis, pedagogerna blev jätteglada, och efter det återgick hon även hemma under till blöja en tid även fast hon under ett år bara bajsat på toan hemma. i början av sommaren släppte hon dock blöjorna helt och är helt torr både dag o natt och alla problem kring bajsandet är borta. det handlar ju inte om ålder kan jag tycka utan om hur barnen känner..tycker han att edt är jobbigt så gör et väl inte så mkt om han har blöja ett tag till liksom.. huvudsaken att han känner sig trygg?

• Karrolina
    FruEnarsson skrev 2012-09-13 11:13:06 följande:
    1. han kissar igenom blöjorna nästan varje natt
    2. Bajset trycks ofta ut från blöjorna.

Och jag tycker att är man 3 år ska man kunna. Detta med att tjata om att han inte är redo tror jag inte på, jag tror föräldrar daltar med sina barn. För blev dom blöjfria tidigare och det berodde ofta på att blöjorna var obekväma, i dagens samhälle görs för bra blöjor och barnen vill helt enkelt inte sluta.
    Om min son inte hade varit redo hade han inte kissat på pottan när han känner för det. Han kan om han vill det har vi sett men jag tror att han är oangaskerad för han hittar annat att göra och så händer det en olycka. Han talar alltid om när han har kissat i blöjan så han är väl medveten när han gör sakerna.

usch vad jag inte gillar ordet "daltar", det handlar väl om att lyssna in och respektera sina barns känslor & behov. Det går inte att säga att man "ska kunna" bara för att man är 3 år.
Svar på tråden Vad ska jag göra?