• FruEnarsson

Vad ska jag göra?

Jag har en son som blir 3 år i november och är fortfarande inte blöjfri. Jag blir tokig, ingenting funkar och jag känner mig som en kass mamma när jag ser att dom flestas barn är blöjfria.
    Vi började försöka vänja han vid toaletten direkt, jag kände att varför ska man hålla på att vänja vid pottan för att sedan träna med toaletten. Nej så ville jag inte ha det så han fick en ring till toaletten för ca 1 ½ år sedan och vi påbörjade träningen. Han vägrade att ens försöka. Så vid jul förra året då han var presic 2 år fick han sin potta. Vi försökte under 6 månader utan resultat. Först efter 6 månader satte han sig själv och kissade, vi var helt överlyckliga! Sen potttränades han varje dag när vi var hemma och oftast gick det bra men ibland glömde han pottan.
    Vi köpte kalsonger då vityckte att han kunde börja använda dom nu för typ 2 månader sedan, men då fick vi ett bakslag. Han kissar ner sig så fort han har kalsonger och även utan.
    Nu har han knappt velat gå på pottan och hans lillasyster som är 14 månader kissar tom på pottan.
    Vad ska jag göra för att han ska bli blöjfri?
    Vi blir aldrig arga när han kissar på sig och skäller aldrig när det händer. I stället säger vi bara typ hoppsan här skulle ju inte kisset vara, du ska ju kissa på pottan gubben. Eller liknande meningar där vi talar om att det är fel fast på ett snällt sätt. 
  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Litenåfin

Han är inte redo! Lägg ner allt tjat och all träning och gör ett nytt försöken några veckor eller vänta tills han själv visar intresse. Bli blöjfri ska inte vara något negativt :)

• cosinus

Även så stora barn kan ju behöva sättas på pottan/toa regelbundet för att kissa, jag tror nog att de känner att de är kissnödiga men just då finns säkert annat som är roligare att göra än att gå och kissa så då provar man hålla lite till och till slut rinner det över.

Jag hade tagit bort blöjan helt, satt regelbundet på pottan och gjort det lite besvärligt för barnet när han kissar ner sig. Alltså kissar man pottan så kommer man fort tillbaka till leken, kissar man ner sig måste kläder av, barn rengöras, kläder på o s v. Det här har jag medvetet sölat lite med för det jag märkt på mina är att fixar jag i ordning dem snabbt så ids de aldrig ens försöka. Det är enklare leka tills det rinner över och få nya kläder än att bemöda sig om att känna efter själv.

Jag tycker man kan kräva av att ett så stort barn att de sitter ner ett tag och försöker kissa och det har jag också gjort med mina, däremot kan man aldrig kräva resultat men att sitta ner iaf en minut tycker jag är ett helt rimligt krav på en snart 3-åring.

• Flisan79

Jag förstår inte stressen? Han verkar inte vara redo helt enkelt.

Jag har en tjej som blir 3 om en månad. Jag har frågat henne då och då sen hon var ca 2 om hon vill prova potta/toalett men hon har vägrat så jag har låtit henne vara. Nu förra veckan kom hon till mig med storasysters trosor på sig och berättar att hon kissat på pottan. Hon har sen dess bara trosor hemma och går på pottan. Inte en enda kissolycka. Bajsa vill hon fortfarande göra i blöjan. På morgonen har hon trosor till dagis men där har hon inte fått in någon rutin än för att hinna till toa. Men det kommer nog snart.
    Allt är alltså på hennes eget bevåg.

• FruEnarsson
    Litenåfin skrev 2012-09-13 10:10:06 följande:
    Han är inte redo! Lägg ner allt tjat och all träning och gör ett nytt försöken några veckor eller vänta tills han själv visar intresse. Bli blöjfri ska inte vara något negativt :)
    Fast jag tror inte han upplever detta som något negativt för han bara skrattar och säger ojdå. Vi har testat att vänta någon eller några veckor men då blir det bara värre. Han är ett väldigt bekvämt barn med det mesta om man säger så.
  • FruEnarsson
    cosinus skrev 2012-09-13 10:13:27 följande:
    Även så stora barn kan ju behöva sättas på pottan/toa regelbundet för att kissa, jag tror nog att de känner att de är kissnödiga men just då finns säkert annat som är roligare att göra än att gå och kissa så då provar man hålla lite till och till slut rinner det över.

Jag hade tagit bort blöjan helt, satt regelbundet på pottan och gjort det lite besvärligt för barnet när han kissar ner sig. Alltså kissar man pottan så kommer man fort tillbaka till leken, kissar man ner sig måste kläder av, barn rengöras, kläder på o s v. Det här har jag medvetet sölat lite med för det jag märkt på mina är att fixar jag i ordning dem snabbt så ids de aldrig ens försöka. Det är enklare leka tills det rinner över och få nya kläder än att bemöda sig om att känna efter själv.

Jag tycker man kan kräva av att ett så stort barn att de sitter ner ett tag och försöker kissa och det har jag också gjort med mina, däremot kan man aldrig kräva resultat men att sitta ner iaf en minut tycker jag är ett helt rimligt krav på en snart 3-åring.
    Ja nu får han inte ha blöjan om vi inte ska iväg eller han ska sova. Jag tycker lixsom att en 3 åring borde kunna börja sina behov och bevisligen kan han det men han verkar strunta i att gå till pottan när det behövs. Jag ska börja låta han ha kläder på sig så få vi se om det hjälper att han märker att det är äckligt att kissa på sig.
  • FruEnarsson
    Flisan79 skrev 2012-09-13 10:21:37 följande:
    Jag förstår inte stressen? Han verkar inte vara redo helt enkelt.

Jag har en tjej som blir 3 om en månad. Jag har frågat henne då och då sen hon var ca 2 om hon vill prova potta/toalett men hon har vägrat så jag har låtit henne vara. Nu förra veckan kom hon till mig med storasysters trosor på sig och berättar att hon kissat på pottan. Hon har sen dess bara trosor hemma och går på pottan. Inte en enda kissolycka. Bajsa vill hon fortfarande göra i blöjan. På morgonen har hon trosor till dagis men där har hon inte fått in någon rutin än för att hinna till toa. Men det kommer nog snart.
    Allt är alltså på hennes eget bevåg.
    1. han kissar igenom blöjorna nästan varje natt
    2. Bajset trycks ofta ut från blöjorna.

Och jag tycker att är man 3 år ska man kunna. Detta med att tjata om att han inte är redo tror jag inte på, jag tror föräldrar daltar med sina barn. För blev dom blöjfria tidigare och det berodde ofta på att blöjorna var obekväma, i dagens samhälle görs för bra blöjor och barnen vill helt enkelt inte sluta.
    Om min son inte hade varit redo hade han inte kissat på pottan när han känner för det. Han kan om han vill det har vi sett men jag tror att han är oangaskerad för han hittar annat att göra och så händer det en olycka. Han talar alltid om när han har kissat i blöjan så han är väl medveten när han gör sakerna.
  • Karrolina

Oj men vill han ha blöjan så gärna så låt honom tycker jag, annars kanske det blir ett större problem längre fram? Att han får någon låsning & börjar gå och hålla sig. Så blev det lite med min dotter, hon bajsade alltid på toa hemma från att hon fyllde två mne på dagis var hon inte redo så där började hon hålla sig hela dagarna och blev jätteledsen när hon var bajsnödig, för att hon varken vill bajsa på toa/potta eller i blöja (det tyckte hon var äckligt) . På dagis uppmuntrades både med toa & blöja och till sist släppte det och hon började bajsa i blöjan på dagis, pedagogerna blev jätteglada, och efter det återgick hon även hemma under till blöja en tid även fast hon under ett år bara bajsat på toan hemma. i början av sommaren släppte hon dock blöjorna helt och är helt torr både dag o natt och alla problem kring bajsandet är borta. det handlar ju inte om ålder kan jag tycka utan om hur barnen känner..tycker han att edt är jobbigt så gör et väl inte så mkt om han har blöja ett tag till liksom.. huvudsaken att han känner sig trygg?

• Karrolina
    FruEnarsson skrev 2012-09-13 11:13:06 följande:
    1. han kissar igenom blöjorna nästan varje natt
    2. Bajset trycks ofta ut från blöjorna.

Och jag tycker att är man 3 år ska man kunna. Detta med att tjata om att han inte är redo tror jag inte på, jag tror föräldrar daltar med sina barn. För blev dom blöjfria tidigare och det berodde ofta på att blöjorna var obekväma, i dagens samhälle görs för bra blöjor och barnen vill helt enkelt inte sluta.
    Om min son inte hade varit redo hade han inte kissat på pottan när han känner för det. Han kan om han vill det har vi sett men jag tror att han är oangaskerad för han hittar annat att göra och så händer det en olycka. Han talar alltid om när han har kissat i blöjan så han är väl medveten när han gör sakerna.

usch vad jag inte gillar ordet "daltar", det handlar väl om att lyssna in och respektera sina barns känslor & behov. Det går inte att säga att man "ska kunna" bara för att man är 3 år.
  • FruEnarsson
    Karrolina skrev 2012-09-13 11:17:54 följande:
    Oj men vill han ha blöjan så gärna så låt honom tycker jag, annars kanske det blir ett större problem längre fram? Att han får någon låsning & börjar gå och hålla sig. Så blev det lite med min dotter, hon bajsade alltid på toa hemma från att hon fyllde två mne på dagis var hon inte redo så där började hon hålla sig hela dagarna och blev jätteledsen när hon var bajsnödig, för att hon varken vill bajsa på toa/potta eller i blöja (det tyckte hon var äckligt) . På dagis uppmuntrades både med toa & blöja och till sist släppte det och hon började bajsa i blöjan på dagis, pedagogerna blev jätteglada, och efter det återgick hon även hemma under till blöja en tid även fast hon under ett år bara bajsat på toan hemma. i början av sommaren släppte hon dock blöjorna helt och är helt torr både dag o natt och alla problem kring bajsandet är borta. det handlar ju inte om ålder kan jag tycka utan om hur barnen känner..tycker han att edt är jobbigt så gör et väl inte så mkt om han har blöja ett tag till liksom.. huvudsaken att han känner sig trygg?
    Nej det är sant men som sagt han bajsar och kissar igenom blöjorna flera gånger i veckan vilket är himla jobbigt :/ Han skäms när han gör det trotts att vi säger att det inte gör något och det blir ju pinsamt för honom när vi är hos hans kompisar
  • Litenåfin

Tycker också man ska respektera barnet. Hur du än vänder och vrider är det rätt osannolikt att han har blöja när han är 15 ;) det kommer nät han är redo.

• Flisan79

Fast om han läcker beror det antingen på att han byter för sällan eller att blöjan inte passar.

• FruEnarsson
    Litenåfin skrev 2012-09-13 15:20:50 följande:
    Tycker också man ska respektera barnet. Hur du än vänder och vrider är det rätt osannolikt att han har blöja när han är 15 ;) det kommer nät han är redo.
    Haha nä det vore förfärligt om det skulle vara så ;)
  • FruEnarsson
    Flisan79 skrev 2012-09-13 16:30:04 följande:
    Fast om han läcker beror det antingen på att han byter för sällan eller att blöjan inte passar.
    Byter när det känns som blöjan börjar bli full, men om nätterna läcker han och då sover han från 7 på kvällen till ca 6-8 på morgonen. Vi har testat olika storlekar och även olika sorter på blöjor men samma vissa minst 1 gång i veckan. Nu försöker vi att inte ge honom dricka innan han somnar.
  • Flisan79

Ett tips då är att antingen byta blöja på honom eller ta upp honom och sätta han på toan när ni vuxna går och lägger er.
    Så gör många när det är dags att sluta med blöja på natten. Ja alltså tar upp på toa

Svar på tråden Vad ska jag göra?