• Anonym

Min sambo är iskall

Vad får han för hjälp?

• Anonym
    Anonym (Jätteledsen) skrev 2012-09-13 13:38:24 följande:
    Han vill inte ha hjälp säger han och mitt hjärta håller på att gå sönder efter allt hemskt han har sagt idag..

Jag vet att han mår dåligt, men han vill inte ha hjälp vad ska jag göra?? 
    Ringa psykakuten? Han mår uppenbarligen extremt dåligt och behöver hjälp även om han inte ser det själv. 
  • Anonym

Jag har själv kasst förflutet och kan säga dumma saker när jag är mkt stressad - allt beror på vilka krav jag känner partnern har på mig. I slutändan orkar man ju inte mer än man gör.

Jag har försökt förklara för min sambo att han inte kan förvänta sig att jag ska klara så mycket (mer) än han gör hela tiden - men jag förstår att han inte förstår. Vi tolkar alla verkligheten utifrån våra egna glasögon. 

När din sambo bli kall beror det nog helt enkelt på att han inte orkar mer då. Ska jag utgå ifrån mig själv så ska du inte ta honom på orden - han sa så för att få tyst på dig typ. Visa att han inte orkar.

Hys inte för stora förhoppningar om att vård kan skapa mirakel. Försök få till samtal med honom där ni går igenom hur ni ska lösa allt det praktiska och känslomässiga så att han orkar. Förstår att du kan känna dig belastad men så är verkligheten när din partner mår dåligt. Klart det påverkar dig hur han mår. har själv försökt förklara för min sambo att det inte kan gå honom helt obemärkt förbi om tragiska saker händer mig. Jag måste ha rätt att bli påverkad av det som händer - det är en sak att stänga av känslorna ute från hemmet men hemma måste jga få vila lite. Det behöver inte bli så jobbigt om man har ett samtal med sin partner om vad han/hon orkar och delar upp det lite. Då går det dåliga måendet snabbare över . Man får kämpa tillsamans och inte var och en för sig.

Tips helt utifrån min verklighet.          

• Anonym

Det är inget konstigt att han stänger av när det blir för mycket. Det är ett sätt att rädda sig själv från känslor som blir för hotfulla. Däremot låter det inte alls som han är "botad" från sin PTSD.

• Anonym
    Anonym (Jätteledsen) skrev 2012-09-13 13:25:32 följande:
    Hej, jag måste verkligen få ut detta och veta vad NI människor som är utomstående tänker!!

Ja.. Min sambo har haft posttraumatiskt stressyndrom, PTSD pga hans jobbiga förflutna men han blev bra.

Han säger att ibland kan han ''stänga av'' sig själv. Stänga av sina känslor.

Och idag bråkade vi rejält och han sa att han inte älskade mig, att han inte bryr sig om jag dör eller lever.. Jag frågade om han älskar sina barn och han sa att han inte känner någonting inte ens för sina barn.

Han sa att han inte känner sitt egna hjärta slå, han känner inga som helst känslor för något.

Är det här en psykos?? 
    stänga av sig själv kan alla göra genom o tänka objektivt då stänger man också känslor o beror inte på sjukdom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-13 18:22:15 följande:
    stänga av sig själv kan alla göra genom o tänka objektivt då stänger man också känslor o beror inte på sjukdom.
    han kanske har sett i genom ert förhållande objektivt o väljer att inte blanda in känslor när han säger att han inte älskar dig , och det är ett sätt att skydda sig själva från olika saker som bestått kanske i ert förhållande.
Svar på tråden Min sambo är iskall