Anonym skrev 2012-09-13 15:20:15 följande:
Jag har själv kasst förflutet och kan säga dumma saker när jag är mkt stressad - allt beror på vilka krav jag känner partnern har på mig. I slutändan orkar man ju inte mer än man gör.
Jag har försökt förklara för min sambo att han inte kan förvänta sig att jag ska klara så mycket (mer) än han gör hela tiden - men jag förstår att han inte förstår. Vi tolkar alla verkligheten utifrån våra egna glasögon.
När din sambo bli kall beror det nog helt enkelt på att han inte orkar mer då. Ska jag utgå ifrån mig själv så ska du inte ta honom på orden - han sa så för att få tyst på dig typ. Visa att han inte orkar.
Hys inte för stora förhoppningar om att vård kan skapa mirakel. Försök få till samtal med honom där ni går igenom hur ni ska lösa allt det praktiska och känslomässiga så att han orkar. Förstår att du kan känna dig belastad men så är verkligheten när din partner mår dåligt. Klart det påverkar dig hur han mår. har själv försökt förklara för min sambo att det inte kan gå honom helt obemärkt förbi om tragiska saker händer mig. Jag måste ha rätt att bli påverkad av det som händer - det är en sak att stänga av känslorna ute från hemmet men hemma måste jga få vila lite. Det behöver inte bli så jobbigt om man har ett samtal med sin partner om vad han/hon orkar och delar upp det lite. Då går det dåliga måendet snabbare över
. Man får kämpa tillsamans och inte var och en för sig.
Tips helt utifrån min verklighet.
Alltså nu är han normal men vill inte prata om det, men han säger att det är en försvarsmekanism och att han stänger av alla sina känslor och inte känner någonting alls.
Han har gjort det här flera gånger.
Jag kräver ingenting ifrån honom men han har en del egna personliga problem från sitt förflutna.
Han tycker inte om att prata om problem och säger att alla inte är såna människor som tycker om att ''prata''