• Mariah1986

Erfarenheter om Kretas Väder m.m i Oktober!?

Hejsan! Vi åker till kreta 11Oktober hade velat höra av era erfaranheter om väder m.m just i oktober? Och kanske om någon har erfaranhet av hotellet vi ska till Atlantica Creta Paradise!? Både positiva & negativa erfaranheter välkommnas!

• Svar på tråden Erfarenheter om Kretas Väder m.m i Oktober!?
  • hotten

det är väll oftast bra väder å lagomt varm. tyvärr kan det ju regna en del på hösten :(

• Mariah1986

Har du varit där mer än en gång ? :) Vi hoppas verkligen iaf på en svensk sommar värme! skulle va så tråkigt om de skulle regna mycke och knappt någon sol :(

• Sisterspoint

Hej,

Vi var på Kreta första veckan i oktober 2010; 2 vuxna och 3 barn ovh vi bodde på Blue Village Atlantica Caldera Beach. Systerhotellet till det ni ska bo på.

Vi hade en fantastisk vecka med strålande väder och massor av sol. Det var runt 30 grader de flesta dagarna och klart över förväntan. Vi åt någon kväll på Paradise men tyckte att med 3 små barn så kände vi inte hos 100% välkomna där så vi föredrog sen att äta på vårt hotell. Det var många lite äldre par som bodde på Paradise när vi var där och nästan bara barnfamiljer på vårt hotell. Vi hade en lägenhet som inte var renoverad och den var ganska sliten. Så jag skulle definitiv satsa några hundralappar på en av de nyrenoverade.

Anläggningen ligger fint vid havet och med flera restauranger och affärer på promenadavstånd. Buffématen på Caldera Beach var sådär - den var faktiskt klart bättre på Paradise. Det enda negativa var att vi var där i princip sista veckan på säsongen och det som tog slut i form av glassar, bakverk, frukt etc ersatte de inte. Så buffén de första dagarna var riktigt hygglig, även utbudet i poolbaren, men i slutet av veckan vara godsakerna slut. Vi påtalade detta för Fritidsresor så förhoppningsvis är detta åtgärdat.

Ha en riktigt skön semester! 

• Mariah1986

Hej, va glad jag blev för detta svar :) De låter ju riktigt härligt vi längtar riktigt mycket! Vi åker tillsammans med min bror som är 13år så vi hoppas inte vi kommer känna oss ovälkommna :/ Känns skönt att du gillade hotellen så mycke och själva resan!!! Gjorde ni några utflykter??
    De låter ju super dåligt att sista dagarna på veckan började godsakerna ta slut så får de ju inte gå till tycker inte jag iaf!!! Men jag blev sååå glad nu när du skrev hur varmt ni hade jag hoppas verkligen vi får samma värme! Vi åker 11oktober så jag hoppas verkligen att de håller i sig!! :) Jag frågade faktiskt fritidsresor angående rummen och hon jag pratade med sa att alla är av samma standard och att dom har renoverat nu 2012.. jag hoppas verkligen inte att vi blir missnöjda med rummen de är ju något som gör så mycke att man verkligen får ett ordentligt rum!!  

• Agapi

Jag bor på Kreta och de kan absolut vara riktigt fint i oktober. De kan lika gärna regna MYCKET och vara strax under 20. Men som sagt så kan de vara upp emot 30 och jättefint också. Dock är ju fördelen att de fortfarande är varmt och skönt i havet (och ev pool troligtvis).

• Mariah1986

Oj de måste va härligt att bo på Kreta ? :D du får se till så de blir fint väder hela oktober :D hur ser vädret ut där nere nu ???

• Agapi

hehe jo da jag trvis =) Ska gora mitt basta ;)
    Senaste veckorna har temeraturen gatt ner endel, nu kan jag antaligen borja ha langbyxor igen. Si sadar 27 grader pa dagarna kanske och nagra grader over 20 stracket under natten.

Men idag har de kommit massa sydvindar = riktigt hett och kanns mest som man har en hartork i ansiktet. De har inte borjat regna an, senaste gangen var en liten skur nagon gang i borjan/mitten av maj. Dock har de varit lite moln senaste veckan, inte molnigt som i helmulet svensk bemarkelse =P Utan mer nagra tussar som skymmer solen nagra minuter at gangen. Ingen mulen dag sen tidigt i varas. Sa an sa lange ar de trevligt for alla turister =)

• Border

Jag var på Kreta i slutet av oktober 2010. Det var på Makrigialos vi var. Det var 38-40 grader varmt och strålande sol hela tiden. Helt underbart!
    Vill du ha ett solsäkert resmål, rekommenderar jag dock Egypten 

• Mariah1986
    AGAPI Åh de låter ju helt underbart :D jag är super nervös förom de kommer va skit väder när vi åker, de får bara inte vara de hehe! Vi skulle inte åkt utomlands iår egentligen men så hittade vi en billig resa på ett fint hotell då kan man ju inte säga nej! Och innan jag hade kollat hur vädret egentligen ser ut på kreta i oktober så hade vi betalat in allt redan när jag såg att de kan faktiskt regna en hel vecka! då fick jag PANIK kan ja säga haha! Men vi åker ju den 11 och de är ju nästan i början iaf ;P Så då borde de va fint väder :D så länge de är iaf 23 är jag hel nöjd :D tror du vi kommer ha tur ;P???
  • Agapi

haha sjalv bara laaangtar jag efter att fa regn och lite kyla ;) Men ska hoppas pa lite fint ett tag till sa ni far en trevlig semester. Om ni far en hel vecka med regn och under 23 i borjan pa oktober sa ska ni iaf ha bra otur! Vi (hotellet dar jag jobbar) brukar ha oppet till forsta veckan i november, och sa vitt jag kommer ihag sa ar de ingen som har haft en hel vecka med regn sa lange jag har varit har (fyra sommrar). Men packa med nagon tjock troja att ha pa kvallarna aven om de ar soligt och fint pa dagen =)

Svar på tråden Erfarenheter om Kretas Väder m.m i Oktober!?