• Mariah1986

Erfarenheter om Kretas Väder m.m i Oktober!?

Hejsan! Vi åker till kreta 11Oktober hade velat höra av era erfaranheter om väder m.m just i oktober? Och kanske om någon har erfaranhet av hotellet vi ska till Atlantica Creta Paradise!? Både positiva & negativa erfaranheter välkommnas!

• Svar på tråden Erfarenheter om Kretas Väder m.m i Oktober!?
  • Mariah1986

Du ger mig hopp om sol :D ja 11oktober ser man väl iaf som i början ;P? Vilket hotell jobbar du på?  Ja en tjock tröja kan jag tänka mig behövs framåt små timmarna, men ja hoppas verkligen att jag slipper den på dagarna :D De känns nästan som de är 50 50 att man får sol eller regn känns som de är många som låter tveksamma att åka till just Kreta i oktober men de ska ju va runt 25 står de iaf på fritidsresors hemsida ;P Men om man kollar på vings hemsida så har dom inte äns resor dit i oktober då blir man ju nästan ännu mer kritisk haha! ser iaf framemot att åka och se knosos och kretas maldiverna elfonsie elle hur de stavas ;P men då behövs de bra väder så man kan bada i de fina vattnet :D och liiiite brun vill man ju bli haha :D

• Agapi

summer dream heter vart hotell =) ligger i rethymnon stad. Just nu ar de 30 grader pga syd vindarna. Sa du kan ju hoppas pa mycket av dom. Klibbigt.

De flesta stallen har i stan ar oppna atminstone oktober ut. Och jag har varit med om att de varit narmare 30 runt jul ocksa. Men de ar ju som svensk sommar vid den tiden, de kan vara 14 och regn de kan vara 32 och stralande sol. Men som sagt tidigt i oktober skulle ni ha mycket otur om ni far en hel vecka regn!

Jag har inte ens varit pa elafonissis! Men har hort myckte bra om de. Eftersom jag jobbar varje dag under sasongen och har en sambo som inte alls gillar sol och bad, sa har de aldrig blivit av att aka hela den langa vagen dit. Tror de tar ca 3 timmar fran oss. Knossos har jag dock varit pa =) Ar ni anda borta i Heraklion (eller bor dar) sa tycker jag de kan vara vart att stanna nagon timme pa aquariumet ocksa. Speciellt om ni har barn med er. Jag har inga barn men tyckte de var valdigt kul anda =) Ar du intresserad av kultur och historia sa finns de ju en himmla massa att se nastan oavsett var pa on du kommer vara.

Jag rekomenderar ocksa att hyra bil sa ni kan ta er runt lite. De ar roligt att aka till lite andra strander, speciellt pa sydkusten (ca en timme tar de att aka fran norr till soder pa var del av on) finns de massa sma fina strander. Sa kan man slippa att bara traffa pa andra skandinavier ;) Kanske framforallt om ni bor i chania omradet, de andra staderna/byarna ar inte fullt lika turistiga.

• Mariah1986

Oj va mycke de finns att se :D kommer ju ha fullt upp, eller aa vi har sagt att två tre dagar ska vi hitta på utflykter resten ska gå i vilans tecken ;:P kan va skönt det med! vi har inga barn faktiskt vi vill men de verkar inte bli något så vi ska snart påbörja våran första ivf... Men vi tar med oss min bror som är 13 en liten sladdis hehe :D de ska bli himla mysigt! Och förhoppningsvis att man ska släppa tankarna på barn iaf för en vecka! så skulle de bli massa regn lär man ju bli deprimerad haha! ;D Aa vi kommer bo lite utanför chania staden heter väl rethymnon de ligger väl utanför ? eller nu kanske ja t'nker på fel stad haha!

• Agapi
    Mariah1986 skrev 2012-09-14 20:04:03 följande:
    Oj va mycke de finns att se :D kommer ju ha fullt upp, eller aa vi har sagt att två tre dagar ska vi hitta på utflykter resten ska gå i vilans tecken ;:P kan va skönt det med! vi har inga barn faktiskt vi vill men de verkar inte bli något så vi ska snart påbörja våran första ivf... Men vi tar med oss min bror som är 13 en liten sladdis hehe :D de ska bli himla mysigt! Och förhoppningsvis att man ska släppa tankarna på barn iaf för en vecka! så skulle de bli massa regn lär man ju bli deprimerad haha! ;D Aa vi kommer bo lite utanför chania staden heter väl rethymnon de ligger väl utanför ? eller nu kanske ja t'nker på fel stad haha!
    Hehe Rethymnon ligger mitt pa kretas norra kust och ar kretas tredje storsta stad. Heraklion ligger ca en timme langre oster ut och ar huvudstaden, en timme at vaster ligger chania som ar andra storsta och mest turistiga =) 

Onskar er lycka till med ivfen! Vi ar inne i barngorandet just nu med, och har precis fatt veta att de som finns i mig nu inte vaxer som de ska. Hoppas att de blir bebisar for oss bada snart!

Tycker iaf att ni ska ta och aka till knossos och aquariumet i heraklion en dag, elafonissis (eller ballos, ligger nara) en dag. Sa har ni tva utflyktsdagar. Om ni vagar kora har (inte sa mycket trafik, men den som ar kan vara lite galen och framforallt ar de valdigt slingriga vagar upp och ner pa bergen om man aker over on. Och man far vara beradd pa att en farskock kan ligga och sova mitt pa vagen var som helst) sa ta er runt sjalva. Mycket trevligare och man kan hitta mycket mysigare och mer 'akta' stallen om man bara blir runt bussad med nagon charter arrangor.
  • Lotten 66

Var där förra året...åkte dit 6:e oktober o hade regn mer än halva tiden. Bodde på hotell Arminda i närheten av Hersonissos om jag inte minns fel.
    Det jag tyckte var tråkigast var att många restauranger, barer o affärer hade stängt o mer skulle stänga helgen vi åkte hem. Kändes som att sommaren var över :(
    En väldigt vacker ö annars o vi gjorde det bästa av semestern o hyrde bil o körde runt lite.
    Hoppas ni har bättre tur med vädret än oss o trevlig semester :)

• Mariah1986

Lotten! Ja de får vi verkligen hoppas att vi har mer tur med vädre, för de där lät ju inte bra alls!

• Mariah1986

Agapi, tänkte fråga om inte du har lust att uppdatera lite här i tråden när de gäller vädret där nere tills vi åker :)? hade vart så härligt att veta :) Om de inte blir allt för jobbigt vill säga vill absokut inte vara i vägen :)

• Agapi

Jo som Lotten 66 säger så kommer ni nog märka att de är slutet på säsongen på så sätt. Mindre folk, de börjar stänga, endel kanske redan stängt osv. Framförallt om ni bor i ett område med mycket turister. Här i Rethymnon så märks de väldigt mycket längs strandpromenaden, men nästan inte alls inne i stan tex.

haha inga problem alls =) Jag sitter mest i receptionen på vårt lilla hotell = väldigt mycket väntan och dö tid = mycket tid att sitta vid datorn ;) så de är absolut inga problem. 

Men om du vill kolla själv så är yr.no den bästa sidan för vädret. De brukar stämma mycket bättre än någon annan jag har hittat. Googlade ert hotell och de ligger en bit väster om Chania, så antar att de är Chanias väder ni ska titta på för att se hur de är dit ni ska. 

De är ju en stor ön, med mycket höjdskillnader och så så vädret kan vara helt olika på olika platser. Ett tips är också att om de är väldigt blåsigt och höga vågor där ni är så är de oftast betydligt lugnare på sydsidan. Så då kan de vara värt att ta bilen eller bussen till andra sidan och spendera dagen där =) 

• Mariah1986

Super tacksam för alla råd :D de är ju absolut värt de att ta bilen eller bussen till syd då om de kanske är trkigt väder eller liknande i chania just då :) hehe mycke dö tid kan va riktigt skönt ibland :D ska genast kolla den sidan du skrev och se :) hur har ni de me vädret idag = :)

• Agapi

Lite uppdate då =) I söndags kom första regnet för hösten. Regnade RIKTIGT mycket, men de började inte fören runt nio tio tiden på kvällen. Igår var de lite moln men varmt och inget regn, idag är de blå himmel och varmt igen =)

Svar på tråden Erfarenheter om Kretas Väder m.m i Oktober!?