Krävande 6-åring...
Hej!
Jag har en son på 6 år och en dotter på 4 år. Sonen har alltid varit, hittar inget riktigt bra ord, men krävande. Ända sedan han föddes har han varit mycket bestämt och gnällt sin vilja fram. Som bebis "följde vi med" och lät honom och hans behov styra mycket men ju äldre han blivit ju mer har vi krävt mer av honom. Som bebis ville han inte sova i vagnen, endast ensam i egen spjälsäng, kunde knappt äta bland folk då han blev orolig, kunde liksom inte fokusera, vi bar och bar och bar, sitta still i knäet var inte att tänka på... Detta har som sagt fortsatt och nu som 6 åring vill han fortfarande styra och ställa och allt ska vara på hans sätt. Och vi föräldrar sätter oss emot, vissa saker får han bestämma men långifrån så mycket han vill, och då blir det konflikter. Det är konflikter om allt, framför allt mycket om hans eviga tjat, att han försöker styra och ställa, allt ska vara på hans premisser...Tex så vill han inte att någon pratar när han tänker för då kan han glömma bort vad han tänker, skulle någon prata då så blir han vansinnig, oftast på lillasyster som dessutom tar ganska lång tid på sig att prata. NU ikväll ville han säga nåt men jag och dottern pratade, då ställer han sig bredvid och skriker för att vi inte ska kunna prata med varandra och lyssna på honom istället. För övrigt är det ofta lillasyster han försöker styra och ställa med och lyssnar hon inte blir han förbannad och säger dumma saker till henne. Han ska ha maten först, han ska ha pyjamas först, allt ska vara mm rättvist osv osv. Han försöker styra och ställa med ALLT och om det efter tjat och gnabb blir regält bråk så kan han när alla lugnat sg igen ta upp samma sak igen som om inget har hänt. Allt ska hända nu, pratar jag i telefon så kan han stå bredvid och fråga samma saker gång på gång fast jag ber honom vänta för jag pratar i telefon, Han ska bekräftas konstant, allt han säger måste man lyssna noga på annars fortsätter han säga det tills jag lyssnar... Självklart har han lugnare perioder och mer intensiva perioder och nu är det mer intensivt vilket jag antar beror på den åldern har är i och på att han börjat förskoleklass. Han är smart och bra på mycket, att bygga lego är han flera år före jämnåriga. På dagis och nu i skolan har det alltid fungerat bra.
Jag vill gärna ha era synpunker och tankar på detta jag skrivit, gärna tips på hur vi ska hantera detta på bästa sätt. Är så jobbigt med dessa konflikter, älskar ju den här ungen och vill att han ska få en lugn och trygg uppväxt.