Krävande 6-åring...
Känner igen mig delvis för jag har en dotter som har lite samma "personlighetsläggning" som din son. Hon är 5 år och är helt enkelt krävande och väääldigt envis.
Det ENDA som jag tycker funkar är att prata med henne som man pratar med en vuxen, d.v.s med respekt och fokus Jag inkluderar henne i samtal och diskussioner samt ger henne mycket ansvar och låter henne göra saker själv. Saker man ofta instinktivt tänker att hon inte klarar av.. Kanske låsa upp ytterdörren, blanda saft, skära sallad osv. När jag pratar med henne väger jag in hennes åsikter lika tungt som mina och jag ber henne hitta lösningar och kompromisser om vi kör fast. Drar jag fram "föräldramakt-kortet" så blir det oftast en konflikt. Ibland måste man ju ta en konflikt men vi fick betydligt färre sedan JAG ändrade mitt sätt att tänka och prata med min dotter. Och det är häftigt att se då "poletten trillar ner" och hon faktiskt numera tycker det är roligt att känna sig mogen som låter lillasyster få som hon vill eller att kunna säga "det spelar ingen roll, mamma, vi gör som du säger".
Pratade med en barnpsykolog lite kort om detta med min dotter och hon sa det att ofta är såna här viljestarka barn rätt så självständiga och smarta och de behöver bli bekräftade för det. Ge honom lite ansvarsuppgifter och få honom att känna sig viktig så växer han!
Jag vill dessutom poängtera att jag sätter ändå tydliga gränser vid t.ex att inte avbryta samtal eller klänga på mig då jag gör andra saker. Och det är numera mycket lättare att säga t.ex. "Vänta lite, jag pratar i telefonen" för sättet jag säger det på är inte otrevligt eller tjatigt längre utan jag försöker hålla mig lugn och koncis och jag säger saker max 2 ggr, sedan försöker jag utstråla att jag förväntar mig att hon hört det och gör som jag säger. Jag har tjatat mycket på min dotter och varit snäsig och otrevlig och alltför hård alltför snabbt och så fort jag faller tillbaka i det så börjar tjafset.. Tjat föder tjat på nåt sätt.
Ett lästips är "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul. Väldigt bra!