• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • Anonym

Ts, vad händer när/om pappan träffar en ny partner och får barn. Ska sonen bo hos honom då för att inte skilja syskonen åt?

• Anonym (Gård)

Har jag förstått det rätt om jag tror att din exman äger en gård? (ett lantbruk alltså)

• Anonym

men om du inte vill dela på syskonen så ska de väl bo hos pappan, inte hos dig...

• Anonym (skild)

När jag och mitt ex separerade så var det självklart att den som flyttade ut (jag) skulle bosätta sig så nära det bara gick för att undvika problem med kompisar och förskola/skola. Ingen av oss skulle någonsin komma på tanken att flytta så att sonen inte längre har tillgång till oss båda.

Om du valt att flytta 5 mil bort så ska pojken bo kvar hos sin pappa så att han inte behöver byta förskola och kompisar.
    Mitt förslag är att du och din nya försöker hitta ett boende i närheten av din sons förskola (eller mitt emellan om hans barn är så pass små att de får problem att ta sig till skolan) så att han kan få träffa båda sina föräldrar.

• nozpa

När separerade du och ditt ex ifrån varandra?
    Låter som att du skyller på att du inte vill dela på syskonen, fast det verkar som att det är för din skull. För att din sambo ska slippa hämta/lämna din son. Alltså bekvämlighet från er sida.

Barn har lika stor rätt till båda sina föräldrar. Vad är viktigast för dig i detta läge. Att din son får en bra relation med både mamma och pappa? Eller att du får det lite bekvämare och slipper krångla med körningar?   

Hade det gällt mig hade jag gjort allt för mitt barn. Spelar lixom ingen roll om det är 5 eller 25 mil. Och hade jag ansett det ohållbart så hade jag flyttat till mitt barn såklart! Hade iofs aldrig flyttat ifrån henne. Och speciellt inte pga att man är nykär...    

• violatricolor

Det är väl klart att pojken ska spendera lika mycket tid med sin pappa så att han bibehåller en nära relation med honom? Skulle nog ha åkt de där 5 milen för att hämta/lämna på skolan, så långt är det inte.

• violatricolor
    violatricolor skrev 2012-09-14 19:37:03 följande:
    Det är väl klart att pojken ska spendera lika mycket tid med sin pappa så att han bibehåller en nära relation med honom? Skulle nog ha åkt de där 5 milen för att hämta/lämna på skolan, så långt är det inte.
    Fast helst flytta närmare varandra, förstås, så att man slipper pendlandet. 
  • violatricolor
    Anonym skrev 2012-09-14 11:13:35 följande:
    okej... men vem som har tagit initiatvet att dela på oss är väl inte relevant i denna frågan??... 

ok så ni tycker alltså jag inte har någon rätt alls i all vilja ha vår son på heltid? 
    Självklart har du rätt att vilja det, det vill förhoppningsvis de flesta föräldrar. Vad jag förstått är det något av det svåraste med en separation, att bara få vara med sitt barn hälften av tiden. Men pappan vill väl också ha er son på heltid? Så därför får ni ta varannan vecka var.
  • violatricolor
    Anonym skrev 2012-09-14 11:15:23 följande:
    ja jo de kan man ju absolut göra men tekniskt sett är de rätt omöjligt i denna fråga eftersom både jag å min man har obekväma arbetstider så att köra flera gånger om dagen är inte att tänka på
    Förstår inte riktigt vad det har med obekväma arbetstider å göra?
Svar på tråden vart ska vår son bo?