Anonym skrev 2012-09-14 14:04:14 följande:
Tycker inte det är knäppt. Själv tänkte jag verkligen på vad det skulle innebära om jag flyttade de fem mil jag sedan flyttade. Jag hade också en väldigt öppen dialog med barnens pappa kring detta där jag var väldigt tydlig med att jag genom att fatta det beslut jag fattade också tog på mig och till fullo accepterade ansvaret för att se till att barnens tillvaro förblev så god som den var. Och den överenskommelsen har jag sedan också alltid både hållit och ärat. Det har varit otroligt mycket körande eftersom barnen är i olika ålder och slutade vid olika tider. Jag har också, som jag tidigare skrivit i tråden, inte krävt av dem att de alltid skulle planera sitt umgänge vilket i sin tur kunde innebära att jag ibland fick vända och köra hem igen med tom bil eftersom någon kompis frågat om de kunde "va" och jag önskade att de kunde få vara spontana och säga ja till den sortens mycket betydande frågor.
Så mycket tid gick åt till att köra, men jag tycker att det var värt det. Värt det för att jag fick bo där jag ville bo, och värt det för att barnen kunde bibehålla viktiga relationer tills dess att de var så gamla att de också blev mer mobila och självständiga.
Fast då har ju du "offrat" det du behövt för att barnen ska ha det som om dom bor på samma ort. Dvs du har haft deras bästa för ögonen ändå. Det ser jag inga problem med.
Här berättade mamman inget alls, vi visste inte ens vart hon flyttade förrän adressändringen gått igenom och man kunde se det på eniro. Det vi visste var vad barnen berättade och dom var 4 år och 6 år då.. så dom hade ju inte full koll. Det var även dom som berättade ATT dom skulle flytta.
Vi har senare fått reda på att anledningen till att hon inte berättade var för att hon undersökte sina möjligheter att ta med barnen utan att min sambo skulle kunna protestera, skriva dom hos henne och sen efter hand ta över hela boendet. Som tur var sket det sig, även om vi inte vet hur.
Nu verkar det ju snarare så att ju äldre barnen blir och ju mindre mamma och pappa kan styra, desto mer kommer dom att bo hos oss. Dom har alla kompisar här, skola och frita här. Och även om vi aldrug skulle styra dom till att inte vilja vara hos sin mamma, så ser vi mer och mer att det blir en konsekvens av flytten, och det är även det vi är inställda på framöver. Dock utan att prata med barnen om det.