• Anonym

Sambon glömde stänga kylen över natten...

Sambon glömde stänga kylen under natten och jag vill bara dubbelkolla så att jag inte slänger något i onödan. Det jag tror ska slängas är:

mjölk,
    fil,
    yoghurt,
    matlagningsgrädde,
    crème fraiche,
    nötfärs,
    falukorv,
    kassler,
    leverpastej

Så stämmer det, ska allt slängas någon som vet?

Vi som precis storhandlat mejeriprodukter Gråter Sambon får i alla fall ge sig ut och handla frukost när affären öppnar vid 09!! Demon

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-15 22:36
    Helt sjukt att jag kan ställa en enkel fråga och få påhopp för den och ni hoppar även på varandra! Det kan bara hända här på FL för de är bara på FL alla bittra uttråkade människor finns.

Tack till de som gav vettiga råd ni andra kan dra dit pepparn växer. Konstigt att man man väljer att vara anonym även om det är en BANAL tråd.

Brukar inte ha för vana att lämna saker framme en längre stund eller i bilen eller i solen så jag behövde faktiskt råd om vilka varor som skulle slängas av hälsoskäl.

Lämnar tråden och kommer inte läsa mer så om ni tänkte komma med angrepp mot detta så vill jag bara bespara er tiden.

• Svar på tråden Sambon glömde stänga kylen över natten...
  • Anonym

Du behöver nog inte slänga något. Varför arg gubbe gjorde han det med flit?

• Anonym (varva ner)

Men jösses ta det lite lugnt nu Jag tror nog inte du behöver slänga nått alls. Kylen går ju ändå plus att det finns kyla i den sen innan. Har åkt med matvaror i bilen i timmar och sen har det stått ett bra tag innan jag plockat in det och aldrig har det varit nått problem.

• MittNyaLiv

Stod kylskåpsdörren helt öppen eller stod den bara på glänt?
    Stod den helt öppet skulle jag slänga allt.
    Stod den bara på glänt så att det fortfarande va kallt i kylen skulle jag nog inte slänga allt. Ev nötfärsen bara.

• Lantistös

Släng ingenting. Allt som är förpackat och/eller oöppnat kan du äta med nästan 100% sannolikhet utan att behöva tänka så mycket. Det som är öppnat kan du lukta och smaka på innan du börjar äta och dricka men jag skulle inte vara nervös över att äta det, alls.

Det jag skulle titta ganska noga på innan jag äter det är nötfärsen om den var i en öppen förpackning. Troligtvis mest för att se så det inte gett sig dit en massa flugor som gjort det hela ofräscht.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-15 07:37:41 följande:
    Du behöver nog inte slänga något. Varför arg gubbe gjorde han det med flit?
    Sura gubben är för att affären öppnar 09 och jag är hungrig nu Obestämd

Men jag har alltid hört att om mjölkprodukter blivit varma eller varorna är mer pissljumna så ska detta slängas..?
  • Cogito ergo sum

Jag hade slänt  mejeriprodukter och köttfärs. Slänger hellre än att bli sjuk.

• Anonym

Dörren stod på glänt men allt  var ändå rumstempererat.

• Anonym (varva ner)

Du ser på maten och känner på lukten om det är dåligt, vilket jag starkt betvivlar. Det ända jag kanske (ja kanske) skulle göra är att steka upp köttfärsen och frysa in den.
    Låt mejeriprodukterna bli kall och jag lovar att du ser på mjölken direkt om den är sur. Tånk dig en varm sommardag när man ätit ute i gassande sol och suttit ett tag innan man tagit in maten. Betydligt värre kan jag lova men ändå inget man tänker nämnvärt på  

• Anonym

Smaka och lukta innan du slänger.
    Allt som smakar och luktar ok är ok.

Det jag skulle varit försiktig med är mjölken och färsen, det är känsliga råvaror.

Och sen kan jag rekommendera att skaffa ett larm till kylskåpsdörren som går igång när dörren har varit öppen en viss tid.
    Det kan vara klart irriterande, när man rotar efter något i kylskåpet, men det finns inte en chans att kylskåpet kan stå öppet mer än några minuter.       

Svar på tråden Sambon glömde stänga kylen över natten...