• EliElle

    Problem att bli gravid

    Hej!

    Jag och min man har försökt att bli gravida sen 19/10/11. Det har fortfarande inte blivit något + nu snart 11 månader senare. Han är 10 år äldre än mig och har en dotter på 10 år sedan innan som bor med oss.

    Jag är så rädd att jag har svårt att bli gravid. Har opererats 3 gånger i magen och vet att det kan göra att det bildas ärrvävnad som gör det svårare att bli preggo.


    När jag var 15 hade jag en tumör i magen (en teratom) som satt på vänster äggstock. Den opererades bort och allt såg bra ut. När jag var 20 gjorde jag en gastric bypass operation (magsäcksförminskning) allt gick bra där med. Väger nu runt 82. För 1 ½ månad sen fick jag tarmvred och det opererades också och gick bra.

    Är även Heterozygot APC resistent (större chans för blodproppar) som jag också hört kan göra det svårare att få barn. 


    Känns som om allt går emot mig.


    Någon som sitter i en liknande sits?

  • Svar på tråden Problem att bli gravid
  • nilla78

    Har ni ställt er i kö för utredning?

    Sånt ni kan kolla hos vanlig gyn tex är TSH, FSH, ev AMH. Du kan spola äggledarna (se att det finns passage - nej, inte alldeles bekvämt men det går fort).

  • nilla78

    Och, förresten, när ni försöker - om du inte redan är medicinerad mot blodproppar kan du diskutera trombyl med din gyn. (Minska riskerna för småproppar i livmodern som kan störa en graviditet)

  • vivela

    Jag tycker ni ska ta kontakt med sjukvården. Vet inte vart ni bor men oftast är väntetider och utredningstider väldigt långa så om ni har möjlighet så välj att söka privat. På så sätt kan ni snabbare komma fram till om det finns ett problem och vad som i sådana fall ni kan göra åt det :)

    Lycka till!  

  • MiaIa 90

    Hej jag tycker ni ska ringa gyn och se om ni kan få börja få göra en utredning kan vara bra att komma i gång med en sådan för vänte tid på de med.
    Har precis gjort klart våran utredning och har försökt få barn i över ett år men de har inte fungerat.
    Får ingen hjälp av gyn att få barn för att jag väger för mycket.
    Så jag har precis skickat i väg en remiss för att göra en gastric bypass operation och jag hoppas de kommer gå rätt fort för vill så gärna få barn.
    Har en ca 50-75kg att gå ner sa läkaren och måste gå ner iallafall 50kg för att få hjälp av gyn.
    Har PCO så behöver hjälp med tabletter för att få igång äl.
    Jag hoppas så klart jag kan bli gravid själv efter min op.
    Men är rädd på ett vis att göra den.
    Kram 

  • EliElle
    vivela skrev 2012-09-15 16:19:12 följande:
    Jag tycker ni ska ta kontakt med sjukvården. Vet inte vart ni bor men oftast är väntetider och utredningstider väldigt långa så om ni har möjlighet så välj att söka privat. På så sätt kan ni snabbare komma fram till om det finns ett problem och vad som i sådana fall ni kan göra åt det :)

    Lycka till!  
    Jag har funderat mycket på om vi skulle söka och börja en utredning men jag är så rädd.. det är ju då det verkligen blir svart på vitt att det inte har funkat.. Men det är väl lika bra. Ju snabbare går det förhoppningsvis! :)
    Tack! :)
  • EliElle
    MiaIa 90 skrev 2012-09-15 17:19:33 följande:
    Hej jag tycker ni ska ringa gyn och se om ni kan få börja få göra en utredning kan vara bra att komma i gång med en sådan för vänte tid på de med.
    Har precis gjort klart våran utredning och har försökt få barn i över ett år men de har inte fungerat.
    Får ingen hjälp av gyn att få barn för att jag väger för mycket.
    Så jag har precis skickat i väg en remiss för att göra en gastric bypass operation och jag hoppas de kommer gå rätt fort för vill så gärna få barn.
    Har en ca 50-75kg att gå ner sa läkaren och måste gå ner iallafall 50kg för att få hjälp av gyn.
    Har PCO så behöver hjälp med tabletter för att få igång äl.
    Jag hoppas så klart jag kan bli gravid själv efter min op.
    Men är rädd på ett vis att göra den.
    Kram 
    Ja det är väl lika bra att ringa imorgon då.
    Va synd att ni inte kan hjälp med att få barn men jag lovar dig att en gastric bypass kommer att totalförändra ditt liv och du kommer aldrig ångra att du gjort den innan du får barn! Däremot ska du ju vänta 1-2 år innan du får barn efter operationen just för att det är en sån stor omställning för kroppen! Väntetiden för en gastric kan var lång men sök kontakta andra sjukhus i sverige om du har möjlighet. Då går det oändligt mycket fortare! Min op skulle det dröja 4 år innan jag fick men jag krävde vårdgarantin och fick göra den 10 mil från där jag bor bara något halvår efter.
    Operationen är en liten operation och de flesta jag känner som har gjort den  var superpigga när de vaknade upp efter op:en bara några timmar efter! De trodde inte ens de hade opererat sig!
    Hoppas du får op snart! Är det något du vill fråga angående op så är det bara att skriva ett gb eller mejl! Kram!
  • MiaIa 90
    EliElle skrev 2012-09-17 17:07:21 följande:
    Ja det är väl lika bra att ringa imorgon då.
    Va synd att ni inte kan hjälp med att få barn men jag lovar dig att en gastric bypass kommer att totalförändra ditt liv och du kommer aldrig ångra att du gjort den innan du får barn! Däremot ska du ju vänta 1-2 år innan du får barn efter operationen just för att det är en sån stor omställning för kroppen! Väntetiden för en gastric kan var lång men sök kontakta andra sjukhus i sverige om du har möjlighet. Då går det oändligt mycket fortare! Min op skulle det dröja 4 år innan jag fick men jag krävde vårdgarantin och fick göra den 10 mil från där jag bor bara något halvår efter.
    Operationen är en liten operation och de flesta jag känner som har gjort den  var superpigga när de vaknade upp efter op:en bara några timmar efter! De trodde inte ens de hade opererat sig!
    Hoppas du får op snart! Är det något du vill fråga angående op så är det bara att skriva ett gb eller mejl! Kram!
    Jo låter bra för de är vänte tider på allt:(.
    Jo känns som en stor smäll i ansiktet men jag vet ju vad som kan hjälpa och vet att någon gång kommer de bli barn.
    Nu är de bara att vänta på att få göra op.
    Jag hoppas de går fort annars kommer jag kräva vårdgarantin som min mamma säger att jag måste göra också.
    Hon fick göra sin i stockholm fast att hon bor 25mil bort:/.
    Kram 
  • EliElle
    MiaIa 90 skrev 2012-09-18 21:49:36 följande:
    Jo låter bra för de är vänte tider på allt:(.
    Jo känns som en stor smäll i ansiktet men jag vet ju vad som kan hjälpa och vet att någon gång kommer de bli barn.
    Nu är de bara att vänta på att få göra op.
    Jag hoppas de går fort annars kommer jag kräva vårdgarantin som min mamma säger att jag måste göra också.
    Hon fick göra sin i stockholm fast att hon bor 25mil bort:/.
    Kram 
    Ja allt är det väntetider på! Jag ringde till infertilitetsmottagningen häromdagen och det skulle sätta upp oss på listan och sen skulle det dröja 3 månader innan vi ens får papper hem som vi ska fylla i.. Deprimerande!

    Ja utnyttja vårdgarantin måste du göra annars kommer det ta flera år innan du får op! Jag bodde nere i Skåne innan och många jag känner där nere fick göra sin i Göteborg och det är ungefär 30 mil bort. Jag gjorde min i Kristianstad 10 mil hemifrån. Men man gör den ju i princip var som helst så länge man får slippa så lång väntetid!
    Kram
  • MiaIa 90
    EliElle skrev 2012-09-21 09:30:19 följande:
    Ja allt är det väntetider på! Jag ringde till infertilitetsmottagningen häromdagen och det skulle sätta upp oss på listan och sen skulle det dröja 3 månader innan vi ens får papper hem som vi ska fylla i.. Deprimerande!

    Ja utnyttja vårdgarantin måste du göra annars kommer det ta flera år innan du får op! Jag bodde nere i Skåne innan och många jag känner där nere fick göra sin i Göteborg och det är ungefär 30 mil bort. Jag gjorde min i Kristianstad 10 mil hemifrån. Men man gör den ju i princip var som helst så länge man får slippa så lång väntetid!
    Kram
    Men skönt att bollen är i rullning endå vännen.
    Vet hur de känns vi fick själva vänta från jag ringde fram tills vi  fick träffa läkaren tog de 5månader.
    Men då kommer nog en burk hem också som killen din ska göra sitt test i men de klart dom kan ha de olika i olika län kanske.
    Lycka till vännen!

    Ja gud kan inte stå ut annars vill så gärna få barn vill bara att jag helst skulle opereras i går men så känner alla som ska göra en operation. 
    Jag vill göra min här helst så klart är endå 5mil dit annars vill jag nog göra nere i Stockholm.
    Min mamma gjorde sin på Sofia hemmet. Dom var jätte bra där.
    Får man hem papper i från sjukhuset att remissen har kommit fram?
    Kram
     
  • EliElle
    MiaIa 90 skrev 2012-09-21 15:18:28 följande:
    Men skönt att bollen är i rullning endå vännen.
    Vet hur de känns vi fick själva vänta från jag ringde fram tills vi  fick träffa läkaren tog de 5månader.
    Men då kommer nog en burk hem också som killen din ska göra sitt test i men de klart dom kan ha de olika i olika län kanske.
    Lycka till vännen!

    Ja gud kan inte stå ut annars vill så gärna få barn vill bara att jag helst skulle opereras i går men så känner alla som ska göra en operation. 
    Jag vill göra min här helst så klart är endå 5mil dit annars vill jag nog göra nere i Stockholm.
    Min mamma gjorde sin på Sofia hemmet. Dom var jätte bra där.
    Får man hem papper i från sjukhuset att remissen har kommit fram?
    Kram
     
    Ja det känns superskönt! Nu finns det ju inget mer att göra än att fortsätta som vanligt. Jaså? Ja jag hoppas det inte dröjer för länge.. man vill ju ha de gjort på en gång! :)
    Tack!:)

    Ja man vill ju såklart ha det närmsta sjukhuset som är bra. Njaa.. eller alltså när dom fått remissen så har jag för mig du får ett papper hem där det står hur långt tid det tar. Alltså hur lång väntetiden är.
    Sen är det bara att begära vårdgarantin så fort du får pappren! Jag tror till och med att man kan ringa vissa sjukhus och se om man kan få bli opererad snabbare där. Det är lite krångligt men det är verkligen värt det!
Svar på tråden Problem att bli gravid