• Anonym

Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll

Var ungarna är skrivna eller vem som varit huvudansvarig för dem har ingen roll hur umgänget kan komma att se ut i framtiden och inte behöver socialnämnden godkänna det heller. Varför skulle ni inte kunna ha vv menar du? Utifrån det du skriver i starten finns ingen anledning för tr till att inte drömma vv om ni tar frågan dit men vis av hur fl funkar så kommer väl det snart visa sig att han enl dig inte är bra pappa osv. Så frågan är varför skulle barnen fara illa av att bo med pappan vv?

• Anonym
    Näckrosen skrev 2012-09-16 11:09:55 följande:
    Missen: det blir inte samma innebörd. Du skriver " risken" finns att han få halva tiden. Det anses inte vara riskfyllt att en normal pappa har halva tiden.
    Sen skrev du att han har rätt till halva tiden. Föräldrar har inga rättigheter alls i det avseendet. Bara skyldigheter att ta hand om sina barn. Det är barnen som har rätt till båda sina föräldrar.

Efter TS uttrycker en "rädsla" för att "bli av med" barnen (och "bara" få ha dem halvtid) så är väl "risken" ett ganska relevant ord i sammanhanget.
  • Anonym
    Snusklubba skrev 2012-09-16 09:37:28 följande:
    Tja, det blir ju en förlustaffär för honom isåfall, om han tror det är billigare att ha barnen 50/50, rent ekonomiskt. Då kan du ju påpeka att ni bör dela på ALLT, dvs även kläder, leksaker, försäkringar och diverse som han kanske inte tänkt på...

Det kan inte vara så att han faktiskt vill ha dom, rent känslomässigt? Det är ju hans barn också?

Hur gamla är barnen? "Kan" dom bo 50/50?

Barnbidraget har inget med underhållet att göra fö... 

Fast ska man dela på ALLT så ska man ju även dela barnbidraget :)

Vi har gjort så att jag betalar förskoleavgiften och fritidsaktivitet och pappan betalar försäkringen.  Jag har hela barnbidraget.   
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 14:59:23 följande:
    Hej och tack för alla svar. Tänk er en "familj", där kvinnan ville ha barn. Mannen går med på det men under 10 år är han inte bered att gå upp en enda natt, att ta pappaledighet, att känner ansvar för vad som händer i skolan eller dagis, att tar sig tid för familjeutflykter, 10 år där han säger, "det var ditt ösnkemål att få barn, nu får du ta ditt ansvar Jag har aldrig sagt att jag ska vara den klassiska familjefar, och det visste du från början." Så klart tycker han om barnen och trivs med dom när dom är hos honom. Barnen tycker om pappan så klart. Nu, när det gäller att betala lite underhållsbidraget, då vill han plötsligt ha växelvis boende, eftersom han vill inte betala något pengar till MIG, även om barnen är mer hos mig. Hur skulle ni känna "i mina skor"???? Jag tog 10 år hänsyn till att han "gick med" på det hela - och plötsligt ska jag lämna barnen 50% till honom.
    Tja, jag skulle tycka att det kändes skönt att han till slut tar sitt ansvar på ett sätt som gör er båda lika delaktiga i barnen. Jag ser inget i ditt inlägg som jag skulle tycka kunde innebära att barnen inte skulle vara hos sin pappa på halvtid. 
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 17:21:15 följande:
    Ska jag nu pga rädsla inte våga kräva underhållsbidrag? I så fall skulle han exakt få vad han vill.
    Ja bitter kan man ju vara men bitterhet bottnar nog oftast i att man själv "tillät" någon kränka gränser, slippa ansvar etc. Han fick som han ville då (men även du) och nu får han det igen om du ger efter för hans utpressning. Nä gå med på växelvis boende så visar det sig snabbt om han kan och vill ta ansvar eller om det bara är ännu ett försök att få dig att "ge efter". 

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 14:59:23 följande:
    Hej och tack för alla svar. Tänk er en "familj", där kvinnan ville ha barn. Mannen går med på det men under 10 år är han inte bered att gå upp en enda natt, att ta pappaledighet, att känner ansvar för vad som händer i skolan eller dagis, att tar sig tid för familjeutflykter, 10 år där han säger, "det var ditt ösnkemål att få barn, nu får du ta ditt ansvar Jag har aldrig sagt att jag ska vara den klassiska familjefar, och det visste du från början." Så klart tycker han om barnen och trivs med dom när dom är hos honom. Barnen tycker om pappan så klart. Nu, när det gäller att betala lite underhållsbidraget, då vill han plötsligt ha växelvis boende, eftersom han vill inte betala något pengar till MIG, även om barnen är mer hos mig. Hur skulle ni känna "i mina skor"???? Jag tog 10 år hänsyn till att han "gick med" på det hela - och plötsligt ska jag lämna barnen 50% till honom.
    Fast det handlar inte om dig eller honom.... Varför skulle du neka barnen att vara halva tiden med honom? Skippa diskussionen om att "tjäna pengar" för alla som har barn vet att barn kostar mer än vad man kan spara in på att ha barnen halva tiden.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 22:24:35 följande:
    Tack för era svar! Jag ska väl skicka en ansökan om underhållsbidrag till Fk och vi ska se vad som kommer ut. Har aldrig tänkt att jag behöver blanda in en officiell instans i vårt liv - och vad kommer nästa gång, när vi inte är överens - advokaten?? Domstol?? Hur som helst, om han sen ifrågesätter boendet efter FKs svar - då får jag ta nästa steget. Jag hoppas fortfarande att han genomtänker det hela och slutar med det tråkiga taktikspelet som har bara en målsättning, att inte gå med på vad jag tycker - inte ens diskutera på ett rättvis sätt. Lite svårt att inse för mig att det kanske kommer att vara jobbigt hela tiden framöver, det är bara början, hur ska jag stå ut med det, det tar så otroligt mycket energi och det hela gynnar barnen inte alls. Blir det nu alltid "emot mig" när det gäller allt kring barnen, semestertider, jul, etc etc
    Självklart kommer även pappan att få vara med barnen under semester, lov, jul, nyår osv. Du kommer att få dela med dig av barnen för deras skull.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-16 22:24:35 följande:
    Tack för era svar! Jag ska väl skicka en ansökan om underhållsbidrag till Fk och vi ska se vad som kommer ut. Har aldrig tänkt att jag behöver blanda in en officiell instans i vårt liv - och vad kommer nästa gång, när vi inte är överens - advokaten?? Domstol?? Hur som helst, om han sen ifrågesätter boendet efter FKs svar - då får jag ta nästa steget. Jag hoppas fortfarande att han genomtänker det hela och slutar med det tråkiga taktikspelet som har bara en målsättning, att inte gå med på vad jag tycker - inte ens diskutera på ett rättvis sätt. Lite svårt att inse för mig att det kanske kommer att vara jobbigt hela tiden framöver, det är bara början, hur ska jag stå ut med det, det tar så otroligt mycket energi och det hela gynnar barnen inte alls. Blir det nu alltid "emot mig" när det gäller allt kring barnen, semestertider, jul, etc etc
    Du kan faktiskt själv reglera hur mycket energi det tar, dvs du låter det ta. Gör du det till en kamp blir det det, men du kan välja att hitta sätt som underlättar. Att fk driver in underhåll t ex , fast han gnäller. Slå dövörat till och kommunicera via mail (särskilt konto) och svara bara när/på det du du måste, och det är inte mycket mer än tid, kr o dyl, låt tjafs passera utan kommentarer . Sen att tr fastslår umgänget och följ beslutet, dvs varnnat lov etc.

Bästa "hämden" är att leva väl. 
  • Anonym

alla barn kan inte bo vv. man måste inte dela med sig av barnbidraget finns ingen lag om det.
    sen vad som är rätt eller fel är upp till var och en.
    att man vill ha vv boende bara för att inte betala underhåll är en egoisktisk handling. 
    ska man ha vv boende så lär man kunna prata med varandra och samarbeta och det känner jag att ni inte riktigt gör. hur ska ni kunna bestämma barnens aktiviter, vilka ytterkläder dom ska ha och hur mycket veckopeng som ska ges?   

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:18:06 följande:
    alla barn kan inte bo vv. man måste inte dela med sig av barnbidraget finns ingen lag om det.
    sen vad som är rätt eller fel är upp till var och en.
    att man vill ha vv boende bara för att inte betala underhåll är en egoisktisk handling. 
    ska man ha vv boende så lär man kunna prata med varandra och samarbeta och det känner jag att ni inte riktigt gör. hur ska ni kunna bestämma barnens aktiviter, vilka ytterkläder dom ska ha och hur mycket veckopeng som ska ges?   
    Alla barn har rätt till en så bra kontakt med båda föräldrarna som möjligt. Det är reglerat i lag.

Du misstar dig när du tror att föräldrar måste komma överens om aktiviteter, ytterkläder och veckopeng vid växelvis boende. Var och en sköter sitt under sina veckor. Den som får barnbidraget ska naturligtvis använda det till viss del av barnets kostnader så försäkring, ytterkläder och skor är brukligt att mottagaren betalar.
Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll