• Anonym (orolig)

Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll

Hej, jag och min fd sambo skrev ett avtal att våra 2 barn ska vara bosatta hos mig ifall vi separerar. Men tyvärr visste jag inte att det behövs godkännande från socialnämnden, så det har vi inte. Nu separerade vi och jag skaffade en stor lägenhet där varje barn har sitt rum, som ligger nära dagis/skola så att det inte behövs någon ändring där. Det var jag som alltid tog hand om barnen i vår relation. Boendefördelningen är än så länge: 22 dagar hos mig, 8 dagar hos honom. Men han vill inte betala underhållsbidrag, eftersom jag får hela barnbidraget. Nu säger han att barnen kan ju bo halva tiden hos honom (då behöver han inte betala något)! Kan han det?? Om en domstol bedömmer frågan - har någon erfarenhet hur dom bedömmer situationen? Vi bor båda i närheten av skolan, men barnen är skriven hos mig. Spelar det någon roll att jag har varit huvudansvarig för barnens behov hela tiden? Jag är jätte orolig vad han kommer på nu, efter separationen, för att göra livet svårt för mig....

• Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll
  • Näckrosen

Domstol dömmer efter vad som är för barnens bästa.
    Men innan man kommer dit är det en lång process. Ni kommer att få samarbetsavtal på familjerätten om ni inte kan komma överens själva.

• Anonym (Qwe)

Klart han kan få delat boende! Så länge han inte utgör en fara för barnen..

• Snusklubba

Tja, det blir ju en förlustaffär för honom isåfall, om han tror det är billigare att ha barnen 50/50, rent ekonomiskt. Då kan du ju påpeka att ni bör dela på ALLT, dvs även kläder, leksaker, försäkringar och diverse som han kanske inte tänkt på...

Det kan inte vara så att han faktiskt vill ha dom, rent känslomässigt? Det är ju hans barn också?

Hur gamla är barnen? "Kan" dom bo 50/50?

Barnbidraget har inget med underhållet att göra fö... 

• Anonym

Var ungarna är skrivna eller vem som varit huvudansvarig för dem har ingen roll hur umgänget kan komma att se ut i framtiden och inte behöver socialnämnden godkänna det heller. Varför skulle ni inte kunna ha vv menar du? Utifrån det du skriver i starten finns ingen anledning för tr till att inte drömma vv om ni tar frågan dit men vis av hur fl funkar så kommer väl det snart visa sig att han enl dig inte är bra pappa osv. Så frågan är varför skulle barnen fara illa av att bo med pappan vv?

• missen73

Klart han kan få halva tiden

• Barbamamah
    missen73 skrev 2012-09-16 09:50:05 följande:
    Klart han kan få halva tiden

Det finns inga självklarheter när det gäller barn. Man ska utgå från barnens bästa och ingenting annat.
  • Barbamamah

Hur gamla är barnen? Är ditt ex en vettig person? Det vanliga nuförtiden är att barn bor växelvis hos båda föräldrarna eftersom det anses vara för barnens bästa att ha en god relation till båda föräldrarna. Varför skulle era barn inte kunna bo växelvis?

• missen73

Om ingen fara för barnet finns så är risken stor att han får halva tiden o dessutom har han rätt till det

• Snusklubba
    missen73 skrev 2012-09-16 10:19:10 följande:
    Om ingen fara för barnet finns så är risken stor att han får halva tiden o dessutom har han rätt till det
    Nej, barnen har rätt att få träffa sin pappa lika mycket som mamman. Pappans rätt är inte det väsentliga.
    Inte heller Ts rätt.

Alltid sorgligt när man inte kan se till barnens bästa utan sätter sig själv främst. 
Svar på tråden Pappan ifrågesätter barns boende för att slippa underhåll