Iam skrev 2012-09-16 17:03:59 följande:
Jag förstår om barnet är förvirrat som schemat ser ut nu, det finns ju ingen direkt logik i det som är lätt för ett barn att komma ihåg.
Då kan det säkert vara bättre för barnet att veta att varannan vecka, hela veckan, är jag hos mamma. Och varannan vecka, hela veckan, är jag hos pappa. Byte sker alltid på måndagar.
Sen måste det inte finnas ett samarbete för att ha vv-boende. Det funkar bra med helt vattentäta skott oxå, så hade vi det i flera år. Det är såklart inte optimalt, men det känns som att ordet optimalt ändå är felplacerat i sammanhanget.
Vad är det mamman vill?
Mamman vill att det ska vara som det är nu. Inte mer umgänge. Hon tycker inte barnet är moget för det.
Anonym skrev 2012-09-16 18:45:04 följande:
Visst kan det bli så i tr. Och att det tar en dag att aklimatisera sig är inget ovanligt. Bra om man ser till att vara närvarande psykiskt och stöttande i "övergången" sas. Är man själv stressad och "avig så märker barnet det.
Sen detta med samarbete. Vi har också haft i det närmaste vattentäta skott vilket inte varit något problem, särskilt inte när barnet blev så stort att det kunde tala för sig själv. Finns det ens någon definition på vad samarbete ska vara mer än att man följer avtal, vidarebefodrar post samt meddelar viktiga avvikelser som sjukdom/medicinering o dyl? Eller vad är det för samarbete som inte funkar?
De exemplen du räknar upp med att meddela viktiga saker funkar. I alla fall om det sker via sms, telefonsamtal spårar lätt ur och blir bråk om allt möjligt. Särskilt att pappan var otrogen medan han och barnets mamma var tillsammans, och flyttade ifrån dem och hem till den nya kvinnan. Detta kommer upp väldigt ofta, trots att det var fyra år sen det hände.