• Binary

Mac, värd priset?

rent hårdvarumässigt så kan du få en pc med samma prestanda för runt halva priset. mycket av det man betalar för är status och loggan. operativsystemet MacOSx är ett BSD derivat, och betänk att BSD i sig är gratis, om än inte lika användarvänligt som MacOSX

ska hon bara blogga, lite skolarbete och surfning så är en MBP onödigt dyrt

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Binary

Jag vet inte om jag håller med livslängden eftersom det beror på OS. Har en gammal G4 som packade ihop långt innan min gamla p4 som fortfarande står och leker webbserver. Det beror nog snarare på hur man sköter om dom och vad man gör med dom.

När Mac övergav RISC arkitekturen för Intel så försvann liksom hårdvaruskillnaderna mellan MAC och PC så det du betalar för är egentligen ett operativsystem baserat på ett annat och designen. Därav finns termen "hackintosh" vilket är en helt vanlig svensson-PC som man dunkat in OSX på.

Om man nu prompt vill att det ska se ut som macos, varför inte då köra Sn0wL1nux? som fungerar extremt likt macos då båda springer på en unixbaserad kernel? 

Ja, det florerar fler virus till windowsvärlden, men det har både för och nackdelar. Windowsanvändare tror generellt inte att de är immuna och har vant sig vid att använda antivirusprogram. Det finns inte många kända "vilda" virus till macOS, men ju fler som använder det, ju fler targets finns det. Och finns det targets, då finns det en marknad så att säga.

Mac är numera snarare en "flavour" än en specifik uppsättning hårdvara med egen mjukvara som det tidigare var. 

• Binary
    mammamiahundarbörjarpratamat skrev 2012-09-17 19:22:24 följande:
    Nej jag behöver aldrig starta om den men ajg har inte uppdaterat till nya os heller. 
    uppdaterar min dator konstant on the fly men har inte startat på snart ett år, trots 3 kärnuppdateringar :-P och ja, det är en PC och nej, jag har inte en massa dialogrutor
Svar på tråden Mac, värd priset?