• Amarre

Mac, värd priset?

Hej ni som har en macbook pro/air, tycker ni att den var värd pengarna? Hur länge håller den? Min 13-åriga dotter vill skaffa Macbook pro men jag tvivlar på att det är värt att betala så mycket för en dator. Är det så att de tar betalt bara för att det är en status-dator? Jag vet att mac-datorer är väldigt populära. Men finns det någon annan dator som liknar den men är lite billigare? 11 000 kan kännas lite mycket för en 13-åring, även om hon får spara ihop pengarna själv (det mesta i alla fall). Hon driver en rätt populär blogg som hon skriver i ca 3-5 gånger om dagen och då är det såklart roligare med en cool dator.

• Svar på tråden Mac, värd priset?
  • Binary

rent hårdvarumässigt så kan du få en pc med samma prestanda för runt halva priset. mycket av det man betalar för är status och loggan. operativsystemet MacOSx är ett BSD derivat, och betänk att BSD i sig är gratis, om än inte lika användarvänligt som MacOSX

ska hon bara blogga, lite skolarbete och surfning så är en MBP onödigt dyrt

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • lillajag02

I Mac världen finns ett enda minimalt virus, i pc är de hur många som helst. Använder Mac här hemma och det fungerar bättre i ALLT.

• Lacey

Jag är MAC-frälst så håller så klart på MAC. Men som redan sagt så har de längre livslängd, fryser eller kraschar aldrig, finns inte mycket virus (även om det är bra att tänka på att de ökar).

Som med allt är det en smaksak och vad som passar en är olika.

Tycker också det känns som väldigt mycket pengar för en 13-åring dock.
    Men å andra sidan kommer hon antagligen ha den längre än en pc och inte behöva byta upp sig.

• Amarre

Det jag är rädd för är att hon kommer tröttna på den efter ett tag och en mac är ju inget man köper bara sådär varje år. plus att nåt annat kommer ju vara inne om ett tag och då funderar jag om det kanske är bättre att köpa nåt lite enklare.

men tycker ni att mac-datorerna är lätta att jobba med? eller är de väldigt avancerade? eller gäller det bara att lära sig? datorn får ju inte vara allt för svår att arbeta med.

• Lacey

De är lätta att jobba med, klart det tar lite tid innan man vänjer sig.
    Nuförtiden är dessutom Windows och Mac os inte så olika.

Men om hon har tendens att ledsna och kommer vilja byta till något annat så tycker jag det är för mycket pengar.

• Lacey

Kanske skulle kolla på en begagnad MacBook?

• Racer x
    Lacey skrev 2012-09-16 13:35:01 följande:
    Jag är MAC-frälst så håller så klart på MAC. Men som redan sagt så har de längre livslängd, fryser eller kraschar aldrig, finns inte mycket virus (även om det är bra att tänka på att de ökar).

Som med allt är det en smaksak och vad som passar en är olika.

Tycker också det känns som väldigt mycket pengar för en 13-åring dock.
    Men å andra sidan kommer hon antagligen ha den längre än en pc och inte behöva byta upp sig.
    Är det en helt ny MBP så går det inte ens att uppgradera varken minne eller disk.

• Racer x

Är man helt inne i windows så är det inte helt lätt att vänja sig vid Mac os. Har provat och det var ju hopplöst att hitta runt.

Svar på tråden Mac, värd priset?