• Anonym

vad tror ni?

Jag har ensam vårdnad på pappans initiativ. Barnet bor varannan helg hos pappan, resten av tiden hos mig. Har försökt få till långhelg åtminstone men pappan vill bara kort, korthelg varannan vecka. Har försökt få till en dag mitt i veckan också, varannan vecka, men det har han också sagt nej till. Han säger att det inte funkar.

Han säger dock att han kan tänka sig varannan vecka framöver?!?!
    Jag undrar vad TR skulle säga om detta.
    Pappan jobbar så om han ska ha barnet varannan vecka så kommer han träffa barnet en timme på morgonen, resten av tiden kommer barnet spendera med hans nya sambo som barnet träffat kanske 3 ggr...Dessutom så kommer barnet få sitta i bilen ca 1.5-2 timmar om dagen pga att pappan bor en bra bit ifrån barnets skola för att sedan spendera tid med pappans sambo. (jag har inget emot hans sambo i sig men tycker att det borde vara vettigare att barnet spenderar tiden med mig ist för hans sambo om pappan ändå inte kan träffa sitt barn...)

Jag tycker der verkar galet att barnet ska skäppas fram och tillbaka till en pappa som egentligen inte vill ha barnet utan ser det som en "rättighet" och lämnar över barnet till sin sambo som barnet knappt känner och dessutom får barnet massa restid istället för att pappan accepterar mitt förslag på varannan helg samt nån vardag varannan vecka...

Vad tror ni?       
    Kanske bara är hot från hans sida att ha varannan vecka men måste ju ändå fundera över hur det ska bli OM han nu gör slag i saken.  

• Svar på tråden vad tror ni?
  • Anonym

Säger han att han fixar det så ja då kan tr gå på den linjen om han ivrigt är en stabil och bra vuxen, om ingen sen är med pappa eller pappas nya sambo har tr inget att säga till om om inte ungen far illa av det och blir misskött av bonusmamman. Sen kan man undra vad bonusmamman tycker om det hela men det är inte ditt bekymmer så länge det inte går ut över ungen

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-16 15:45:40 följande:
    Säger han att han fixar det så ja då kan tr gå på den linjen om han ivrigt är en stabil och bra vuxen, om ingen sen är med pappa eller pappas nya sambo har tr inget att säga till om om inte ungen far illa av det och blir misskött av bonusmamman. Sen kan man undra vad bonusmamman tycker om det hela men det är inte ditt bekymmer så länge det inte går ut över ungen

han är inte stabil det är det som är problemet...
  • Anonym

Vad gör han som är stabilt då

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-16 15:59:43 följande:
    Vad gör han som är stabilt då

jag vill inte gå in på detaljer här men han är själv medveten om vad som görs som är bra resp dåligt, så jag tror och hoppas att han inser sina begränsningar men då vet jag i alla fall att man kan bli "tvingad" till att skicka barnet till sambon och inte till pappan. Då vet jag det var allt jag ville veta.
  • Anonym

Ja men sambon är ju ungens nya familj så vad är problemet? Hur de löser sina v kan du tycka vad du vill om men det är deras problem anser de att sambon ska ha ungen och sambon är okej med det så vad hon är ju familjemedlem med ungen. Jag förstår inte problemet som inte finns men som du hävdar finns

• Anonym

Jag ser inget problem. Jag frågar om det är så det funkar rent rättsligt. Jag har inget emot sambon alls så dra inte on det här'

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-16 19:36:11 följande:

jag vill inte gå in på detaljer här men han är själv medveten om vad som görs som är bra resp dåligt, så jag tror och hoppas att han inser sina begränsningar men då vet jag i alla fall att man kan bli "tvingad" till att skicka barnet till sambon och inte till pappan. Då vet jag det var allt jag ville veta.
    Självklart kan pappan få växelvis boende.

Han kanske säger att han kommer att jobba mindre när han har barnet. Sen tar en process lång tid och förhoppningsvis har sambon hunnit träffa barnet betydligt fler gånger innan det blir en dom.
  • Kjell2

Om han är så pass stabil att han kan ha varanna helg nu och det funkar hyfsat kan TR mycket väl besluta om varannan vecka.

Rätt vanligt att när åren går, barnet blir äldre, livet bli stabilare mm så går man från varanna helg till mer umgänge.

Finns det ett umgängesschema, oavsett om det är varanna vecka eller en dag per år, så är grundregeln att den föräldern som har umgänge bestämmer till 100% om vad som görs, vem som tar hand om barnet, tider, skjutsning, besök mm.

Svar på tråden vad tror ni?