• Clotilda

HJÄLP?!!? Vad ska man köpa för vinterkläder?

Jag är inte insatt i barnkläder, har knappt sysslat med vinterkläder för vuxna och jag vet ingenting om vad man ska titta efter. Nu behövs det fodrade regnkläder, underställ, fodrade gummistövlar, vinteroverall, vantar, mössor, sockor... you name it. Helst av allt skulle jag vilja köpa allt från Ellos men mitt förnuft säger mig att en overall för trehundra kronor kanske inte är av samma kvalitét som en för tusen spänn. Men vad är det egentligen som är viktigt? Vad ska jag titta efter? VAD SKA JAG KÖPA?!!?! (Tar helst emot länkar direkt till bra och prisvärda kläder, så jag slipper leta själv.)

• Svar på tråden HJÄLP?!!? Vad ska man köpa för vinterkläder?
  • PetraD

Jag köpte förra året på gekås Ullared, som mina barn kommer kunna ha i år igen. Kommer inte ihåg exakt men kostade väl ca 300/400 för varje set

• Busbellan

Först och främst hade jag hoppat över galonkläderna och istället köpt vattentäta skalkläder, mycket skönare att ha på sig plagg som andas lite

Först används de som de är utan något under, när det blir kallare med fleece under innan det är dags för vinterkläderna.
    Ang. vinterkläder hade jag valt en vattentät overall men mins 8000 mm i vattentäthet, ett prisvärt exempel där är tex kappahl kaxs  

Mamma till Nora, August och Ella
  • whitestar

Galonjackan hade jag hoppat över,men galonbyxor tycker jag är super,brukar inhandla dom på Kappahl. Även vindjackan inhandlar jag på Kappahl.Fleecebyxor och fleecekofta från sportaffär. angående overall så beror det på ålder. En liten en som inte rör sig så mycket behöver en varmare overall,medans den som är mycket rörlig behöver en mer slitstark overall. Angående skor så beror det också på ålder,när sonen var liten köpte jag skor billigt på ÖB,nu när han är 5 krävs bättre skor.

• Busbellan

Det där med skor beror rätt mycket på var man bor tycker jag, här nere i söder skulle jag aldrig vilja vara utan vattentäta kängor. Bor man däremot längre norrut där det faktiskt är snö på vintern är nog inte det vattentäta högst prioritet utan carma skor är viktigast

Mamma till Nora, August och Ella
  • BookLady

Det beror iofs på barnets ålder, var ni bor och hur vädret brukar vara där, mm. Men generellt kan man säga att märken där man kan köpa allt utan att oroa sig för om det är "bra" eller inte är Isbjörn of Sweden, Polarn o pyret, Gneis, Reima. Didriksons är helt okej också. Finns fler förstås men det är några tips. Dessa har overaller, skalkläder, mössor, vantar, underställ mm.

Det barnet behöver för att vara bra klädd i höst & vinter är, tycker jag (mellan ca 1,5-6 år):
    - Ett par stycken underställ i ull eller ännu bättre mix ull/polyester, det håller bättre. EJ ull/bomull eftersom bomull kyler.
    - Några par tunnare ullstrumpor och ev något par tjockare
    - Bra vattentäta vantar (rekommenderar ovan märken eller Hestra) skalvantar till hösten
    - Tunnare mössa, mittemellan samt fodrad vintermössa med öronlappar.
    - Bra vinteroverall
    - Skalbyxor och skaljacka till hösten
    - Ett par fleeceset med tröja/jacka och byxor för att ha under skalkläder eller som mellanlager under overall
    - Bra vinterskor och höstskor (rekommenderar bla Kamik, Viking, Kuoma, Kavat)
    - 1 par gummistövlar till värsta regnen och/eller allvädersstövlar till värsta slasket (typ Viking Thermo ultra)

• Clotilda

Jag är ute efter storlek 92 ungefär. Tack för era tips. Vi har ju fått listor på kläder från vår förskola och att skippa galonisar för skalkläder tror jag itne är så poppis. Fodrade regnkläder är väl också en bekvämlighetsfråga. Blir ju drygt om alla ungar ska ha först fleeceställ och sen regnställ. Eller? Vi har också ett jättefint vinterset, men det är tvådelat och byxorna har inga hängslen. Är från Molo så det är ordentligt, men tänker att det kanske är bra med en overall också. Har förstått att sikta på vattentäthet 8000 eller 10000 om det ska vara något. Har hittat skor i både gore tex och bävernylon på loppis så det har vi. Men de där fodrade gummistövlarna - hur nödvändiga är de egentligen? Tänker att det borde vara likvärdigt med gummistövlar med ullsockor, eller vattentäta kängor. Eller?

Svar på tråden HJÄLP?!!? Vad ska man köpa för vinterkläder?