• Clotilda

HJÄLP?!!? Vad ska man köpa för vinterkläder?

Jag är inte insatt i barnkläder, har knappt sysslat med vinterkläder för vuxna och jag vet ingenting om vad man ska titta efter. Nu behövs det fodrade regnkläder, underställ, fodrade gummistövlar, vinteroverall, vantar, mössor, sockor... you name it. Helst av allt skulle jag vilja köpa allt från Ellos men mitt förnuft säger mig att en overall för trehundra kronor kanske inte är av samma kvalitét som en för tusen spänn. Men vad är det egentligen som är viktigt? Vad ska jag titta efter? VAD SKA JAG KÖPA?!!?! (Tar helst emot länkar direkt till bra och prisvärda kläder, så jag slipper leta själv.)

• Svar på tråden HJÄLP?!!? Vad ska man köpa för vinterkläder?
  • FruFår

jag rekomenderar också skalkläder hellre än galonisar. Vi har haft mckinleys set och pesonalen på dagis har inte kommenterat att vi inte har galonkläder.

Fodrade gummistövlar är bra att ha när de är kallt men inte vinterkyla. vi hade mckinleys även där, köpta på intersport (eller stadium, minns ej)

till vinterna kör vi:

Sidenunderställ (Sidenselma har bland annat) bättre än ull för de andas bättre och det finns ingen chans att de sticks.  

Tröja byxa (vanliga eller fleece)

Overall, vi körde förra året på ticket to heaven, finns i butik i sthlm eller på internet någonstans, kostade ca 1200. den kommr vi köpa igen, är supernöjd med kvalité och modell.

I år kör vi kavatskor men förra året ecco.  

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
  • Clotilda

Det är nyttigt att höra vad ni har att säga. Idag ska vi iväg och besöka några outlets och se om vi hittar lite nyttiga kläder. Har fått lite mer kött på benen. Men hur ska man tänka när det gäller dagiskläder? Vissa verkar resonera som att det är bättre att ha fler grejer där som man inte är så rädd om, typ begagnade och loppis-saker, och visst kan man få tag på bra sådana grejer också men är det inte på förskolan där de är i störst behov av de kläder som är absolut bäst?

• Paincake

Min inställning är att barnen är ute stora delar av dagen och det känns inte rätt att barnen ska bli kalla och blöta för att ytterkläderna är dåliga. Därför satsar jag på kvalitet gällande ytterkläder och skor. Sen kan innekläderna vara mer av slit-och-slängkvalitet istället.

Kom ihåg att investera i en bra märkpenna eller märklappar så de inte råkar försvinna.  

• BookLady
    Paincake skrev 2012-09-17 11:08:55 följande:
    Min inställning är att barnen är ute stora delar av dagen och det känns inte rätt att barnen ska bli kalla och blöta för att ytterkläderna är dåliga. Därför satsar jag på kvalitet gällande ytterkläder och skor. Sen kan innekläderna vara mer av slit-och-slängkvalitet istället.

Kom ihåg att investera i en bra märkpenna eller märklappar så de inte råkar försvinna.  
    håller med. Fast när det är som kallast kör vi underställ varje dag med kanske nån t-shirt, kjol eller sarafanklänning över. De som bara är ull går sönder väldigt lätt om barnet kryper på knä, därför kör vi ull/polyester blandningar.

Ang siden är det inte alls varmt på samma sätt som ull och ullunderställen som finns idag sticks inte på något sätt någonstans. Vi har också grejer från sidenselma och använder dem som pyjamas.
  • Margaux

Våra ullunderställ går inte sönder.... Men som sagt gillar jag mest Janus och Pop. Vi har även endel i ull/silke blandning och det ger en jätteskön kvalitet. Bara siden är för kallt tycker jag, det svalkar mer än det värmer.
    Ang innekläder så gör vi ingen skillnad på dagis och vanligt. Men på vinterhalvåret så använder vi mest ullunderställ med en t-shirt över.

• BookLady
    Margaux skrev 2012-09-17 12:10:13 följande:
    Våra ullunderställ går inte sönder.... Men som sagt gillar jag mest Janus och Pop. Vi har även endel i ull/silke blandning och det ger en jätteskön kvalitet. Bara siden är för kallt tycker jag, det svalkar mer än det värmer.
    Ang innekläder så gör vi ingen skillnad på dagis och vanligt. Men på vinterhalvåret så använder vi mest ullunderställ med en t-shirt över.
    Både Pop, Janus och Pierre robert byxor har för oss gått sönder mer eller mindre på en gång efter ett par dagars normalt "golvhasande" inomhus hos dagmamman.
  • FruFår
    BookLady skrev 2012-09-17 11:47:55 följande:
    håller med. Fast när det är som kallast kör vi underställ varje dag med kanske nån t-shirt, kjol eller sarafanklänning över. De som bara är ull går sönder väldigt lätt om barnet kryper på knä, därför kör vi ull/polyester blandningar.

Ang siden är det inte alls varmt på samma sätt som ull och ullunderställen som finns idag sticks inte på något sätt någonstans. Vi har också grejer från sidenselma och använder dem som pyjamas.
    Nä det har du rätt i - ull blir varare än siden. Men eftersom att vi kör lager på lagen använder vi siden närmast huden som andas mkt bättre än ull, och sedan andra lager ovanpå. Siden är ju inte alls vindtätt så det går ju inte att ha bara som det är. Min unge älskar sina sidengrejer och vi kommer köpa fler så fort de blir ltie kallare. Fördelen med sidenunderställ är att barnen kan ha på dem inomhus utan att bli för varma och svettiga, tycker jag inte funkar med ull. Men där är vi olika :)

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
  • velvet

Hej alla duktiga! Jag har en 1-åring som inte går ännu, men hon är på gång så hon kommer garanterat att gå under vintern. Hon har ett mellanlager i vindfleece från Polarn o. Pyret som hon använder som enda ytterkläder nu. Hon har även termobyxor från samma märke. Men jag vill komplettera med en overall!

Var ute och klämde på några olika idag på stan och fastnade för en från Ticket to Heaven, baby suit heter den. Någon som har koll på den?

Den ska ju, enligt dom då, vara både varm och vind- och vattentät. Vattenpelare på 10000 och andas 8000.

Svar på tråden HJÄLP?!!? Vad ska man köpa för vinterkläder?