• stickkontakt

Om man klipper av en hårtofs...

...vad händer då? Att håret blir kortare förstår jag självklart, men hur blir frisyren? Jag har långt hår, ner till midjan nästan, och jag är sååå trött på det. Börjar fundera på att göra något radikalt med saxen. Jag kommer inte iväg till frisören, har ont om tid och jag vet ingen bra. 

Funderar på att sätta upp håret i en tight tofs mitt bak och så klippa rakt av. Kan det bli bra? 

• Svar på tråden Om man klipper av en hårtofs...
  • Whitetrash86

det lär ju bli 1cm kort i nacken och 15-20cm långt till luggen om man säger så. Inge vidare snyggt enligt mig.

• Åsa

Bättre att sätta gummibandet i nackgropen i så fall.

• stickkontakt

Jag tänker mig att tofsen ska sitta en liten bit upp på huvudet, och så kan jag ju klippa en bit ifrån snodden så det blir lite längd i nacken ändå.

Jag vet inte om jag vågar, men är sugen på att testa något i alla fall. Blir galen på mitt långa flygiga hår. 

• lindaothomas

De blir jätte fult.
    As kort bak och längre fram. Ojämnt och dant...
    Frisör som jag är tycker ja du ska leta upp nån frisör.
    Typ vad som blir bättre än klippa själv med toffsen.
    Lycka till ;)

• stickkontakt

Hm, ja det kanske är en dålig ide. Finns det något enkelt man kan göra på egen hand (eller med hjälp av en totalt hår-okunnig partner) tills man lyckas komma iväg till frisören då?

• Makrame

Jag klipper mig alltid själv. En äldre man från Chile visade mig hur man kunde göra för många år sen. Jag vänder huvudet upp och ner, mot golvet alltså. Tvinnar allt hår (vrider det hårt) och sen klipper jag rakt av. Det blir en ganska kraftig, snygg etapper. Jag har iofs väldigt tjockt och lockigt hår, så eventuella ojämnheter syns inte! :)

• stickkontakt
    Makrame skrev 2012-09-16 20:53:51 följande:
    Jag klipper mig alltid själv. En äldre man från Chile visade mig hur man kunde göra för många år sen. Jag vänder huvudet upp och ner, mot golvet alltså. Tvinnar allt hår (vrider det hårt) och sen klipper jag rakt av. Det blir en ganska kraftig, snygg etapper. Jag har iofs väldigt tjockt och lockigt hår, så eventuella ojämnheter syns inte! :)
    Intressant! Jag kar ganska tjockt hår, lite vågigt men inte lockigt. Hur långt ifrån huvudet klipper du då? Gör du det när håret är blött eller torrt?
  • EnsamMammaTillTvå

Makrame: klipper av tofsen eller allt torrt hår som "sticker ut" från tofsen?

Svar på tråden Om man klipper av en hårtofs...