• ladysoul77

Är det helt otänkbart att hinna läsa in Matte B och Naturkunskap B på en månad?

Jag har länge velat plugga till sjuksköterska men det har känts som ett stort steg att ta att liksom "hoppa av" min nuvarande "karriär" för att börja plugga..

Hursomhelst, nu står mitt nuvarande jobb mig upp i halsen och jag känner med hela min själ att jag vill börja plugga. Kontaktade en studiehandledare och tydligen krävs det att jag läser in Matte B och Naturkunskap B innan jag kan söka.

Vad jag har förstått så kan man hoppa på en distanskurs närsomhelst på året på Komvux?

Sista insökningsdagen för sjuksköterskeprogrammet är 15 oktober. (åtminstone där jag vill gå) Är det ens tänkbart att jag hinner? Jag har ganska gott om tid att plugga framöver, men då vet jag inte hur en distanskurs funkar riktigt..

Jag har inte pluggat på 15 år så detta är skrämmande och jag vet absolut ingenting om någ länge känns det som.. :)

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Är det helt otänkbart att hinna läsa in Matte B och Naturkunskap B på en månad?
  • hernameispekka

Om du kan crazyplugga och  har snabbt att lära dig och har möjlighet att tenta av det så kaaaanske... Jag hade nog inte klarat det!

• Kjell2

Måste du vara godkännd till ansökningsdatum? Räcker det inte att vara det innan kursstart. Tidigare kunde man söka utan att ha alla ämnen men komplettera senare. Huvudsaken var att mn var klar innan kursen började.

• La Lola
    Kjell2 skrev 2012-09-17 13:33:42 följande:
    Måste du vara godkännd till ansökningsdatum? Räcker det inte att vara det innan kursstart. Tidigare kunde man söka utan att ha alla ämnen men komplettera senare. Huvudsaken var att mn var klar innan kursen började.
    Ja så var det när jag sökte förra sommaren.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • riboflavin

Beror ju helt på vilken typ av läshuvud du har och dina kunskaper sen tidigare. 

Varken matte B eller naturkunskap B är svåra kurser för den som är bra på ämnena, men för en annan kan samma kurser vara jättesvåra. Det är bara du som känner till dina egna förutsättningar, men omöjligt är det absolut inte.
    Jag "läste in" mer än halva gymnasiet på en termin, men då kunde jag ämnena och gjorde prövningar i mycket. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • ladysoul77
    Kjell2 skrev 2012-09-17 13:33:42 följande:
    Oj det visste jag inte! Det måste jag ju kolla upp! I så fall är det ju lugnt..
  • ladysoul77
    Precious b skrev 2012-09-17 14:07:41 följande:
    Tror du kan komplettera fram till och med 3 december, - så du har tid på dig.
    Perfekt!
  • Miss Obsessive
    hernameispekka skrev 2012-09-17 13:29:57 följande:
    Om du kan crazyplugga och  har snabbt att lära dig och har möjlighet att tenta av det så kaaaanske... Jag hade nog inte klarat det!
    Jag läser matte och naturkunskap b nu och jag säger samma sak, om du har lätt för kemi, biologi och matte och verkligen råpluggar, så kanske det finns en chans att hinna på en månad, men det låter faktiskt väl optimistiskt. 
    Om du också tappat mycket av grunderna från något av ämnena, så kan det bli väldigt mycket att ta in på en gång. 

Men om jag vore du så skulle jag ta kontakt med någon av yrkesvägledarna på det komvux du tänkt läsa på och lägga upp en studieplan som du tror funkar för dig :)  
  • M C

Håller med alla här, det är ämnen som jag gled igenom utan svårighet men som totalt golvat några av mina kompisar. Allt beror på hur lätt du har att greppa logik.

I feel so violated, do it again.
  • Hannaluringen

Jag läser just nu in naturkunskapen inför att söka till ssk. Jag kommer vara klar i slutet på november. Men om du läst naturkunskap a innebär det också att du behöver naturkunskap 1b2 innan du kan läsa nk2.
    Jag läser 1b2 nu. Det är på 50p och 2 på 100p. Snurrigt!

• Miss Obsessive
    Hannaluringen skrev 2012-10-05 20:38:06 följande:
    Jag läser just nu in naturkunskapen inför att söka till ssk. Jag kommer vara klar i slutet på november. Men om du läst naturkunskap a innebär det också att du behöver naturkunskap 1b2 innan du kan läsa nk2.
    Jag läser 1b2 nu. Det är på 50p och 2 på 100p. Snurrigt!
    Har man läst omvårdnad så kan man läsa nk2. Jag har inte läst naturkunskap alls på gymnasiet och hade  underkänt i Ke Fy Bi på högstadiet. Det var inga problem för mig att söka och komma in på nk2 nu (det som förut hette nk b), eftersom jag läst medicinsk grundkurs på omvårdnadsprogrammet. Dock så får jag verkligen kämpa med kemidelen, för det är MYCKET att ta in, speciellt när man inte har några som helst grundkunskaper sen innan! 
Svar på tråden Är det helt otänkbart att hinna läsa in Matte B och Naturkunskap B på en månad?