• CeeJay

Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?

Just nu är vi hemma med båda barnen för att lillasyster (6,5 år) har kräkts. Vi håller alltid båda barnen hemma även om det "bara" rör sig om "en-spya-sen-är-det-över" liksom.

Men mina tankar börjar vandra och inser att någongång kommer ju en "gräns", i vilken ålder bör man "sluta" hålla båda barnen hemma? Det passar sig ju inte om tex en 15-åring har magsjuka och då går 16-åringen miste om skoldagen? 

• Svar på tråden Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?
  • Bästamorsan

Men hur hämtar och lämnar ni om syskon ligger hemma och kräks? Iallafall om man är ensamförälder så kan man ju inte ta med sjukt barn när man lämnar de andra. Går såklart bra när barnen har feber och orkar åka buss och gå annars omöjligt. Barnens skola har sagt att de är glada om man har barn hemma när syskon är sjuka just vid magsjuka/vinterkräksjuka/kräkinfluensa.

• L i n n

Mina ungar med skolplikt går till skolan när de är friska.
    De fyller snart åtta år (går i ettan) och promenerar/cyklar själva till skolan så lämning/hämtning är inga problem!

• WPmamman

Är dottern frisk fast lillebror är kräksjuk får hon gå till skolan. Det är som sagt skolplikt. Min man stannar inte heller hemma från jobbet om han är frisk men något av barnen är kräksjuk. Tyvärr brukar det vara han som drar hem sikten då han har arbetskamrater som åker och jobbar trotts att de har kräksjuka.

• Bästamorsan
    L i n n skrev 2013-02-26 07:42:02 följande:
    Mina ungar med skolplikt går till skolan när de är friska.
    De fyller snart åtta år (går i ettan) och promenerar/cyklar själva till skolan så lämning/hämtning är inga problem!
    Jo men vi har 6 bilgator på vägen till skolan och flera kilometer så det fixar inte min 7-åring eller jag tycker iallafall han är för liten...men får bli taxi då antar jag...
  • L i n n

Bästamorsan:

Ja, det verkar vara ditt enda alternativ.
    Jag svarade hur jag gjorde (eftersom du frågade?).
    Annars får du väl göra er skola till lags och ha syskon hemma vid de sjukdomarna.

• Ellikapellika

Bästamorsan: I det fallet hade jag definitivt hållt hemma.

Jag har faktiskt kört äldsta, 9år, till skolan idag trots att 7åringen kräkte natten mot måndagen.
    Bedömmer att han är stor nog att känna efter själv om han börjar må dåligt och han har sin mobil med sig och kan ringa direkt om han vill bli hämtad.
    Denna gången kräkte sjuklingen bara en gång och vi är inte helt övertygade om att det var pga magsjuka annars håller vi som jag skrivit tidigare hemma tills de är mogna nog att själva känna att något är på g.

9åringen börjar bli mogen. 7åringen är det inte än.

• Bästamorsan

Vänta då gäller inte heller 48hsregeln gissar jag efter att barnen varit sjuka,
    utan skolplikten kommer in och barnen får gå redan dagen efter? 

• Nyfiken gul

48-timmars regeln gäller ALLA som haft magsjuka! Inga undantag!!! 

Spelar ingen roll om det är 7-månaders barnet eller 17-åringen eller  den 47-åriga föräldern som haft magsjuka.

MAN STANNAR HEMMA 48 timmar. PUNKT.

Hatar folk som skickar iväg sig själva eller barnen bara timmar efter dom kräkts för att dom är ju "friska"....

HELL NO!  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?